ریوران در گفت‌وگو با دفاع پرس:

دولت سوریه توان نابودی تروریست‌ها را دارد/ نشست آستانه گشایش جدیدی در بحران سوریه ایجاد می‌کند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دولت سوریه توان نابودی تروریست‌ها را به‌طور کامل دارد، گفت: نشست آستانه نقطه عطفی در تحولات سوریه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۲۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱ - 15January 2017

گروه بین الملل دفاع پرس: وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نشست سه جانبه‌ای که در مسکو برگزار شد، پیشنهاد رئیس‌جمهور قزاقستان را برای میزبانی نشستی سوری-سوری مورد توجه قرار دادند.

در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر شد که در یکی از بندهای آن آمده که ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود برای مبارزه مشترک با داعش و جبهه‌النصره و تفکیک میان آن‌ها و گروه‌های معارض مسلح تاکید کرده‌اند.

در بند پنجم این بیانیه نیز آمده که ایران، روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای تسهیل و ایفای نقش به‌ عنوان ضامن موافقت‌نامه‌ای که با مذاکره بین دولت سوریه و معارضان در آینده حاصل خواهد شد، اعلام می‌کنند. آن‌ها از دیگر کشورهایی که بر وضعیت میدانی نفوذ دارند، دعوت می‌کنند تا همین کار را انجام دهند.

بر همین اساس طرح مذاکرات «آستانه» به‌طور جدی و با حضور نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان معارضانی که در سازمان ملل عنوان تروریستی ندارند(داعش و جبهه النصره) دنبال شد، که قرار است این نشست 4 بهمن‌ماه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.

در همین خصوص حسین رویوران کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس با بیان اینکه نشست حل بحران سوریه در آستانه در یک شرایط خاصی برگزار می‌شود، اظهار داشت: دولت سوریه حلب را آزاد کرد که آزادسازی حلب بزرگ‌ترین جنگ شهری در سوریه بود. هیچ جنگی قابل قیاس با حلب نخواهد بود. دولت سوریه ثابت کرد که توان یکسره سازی سوریه از لوث تکفیری‌ها را دارد، اما در عین حال به دنبال حل بحران کشور از طریق مذاکرات سیاسی است.

وی در ادامه افزود: دو قطعنامه بین‌المللی «2253» و «2254» وجود دارد که در قطعنامه 2253 از جنگ علیه تروریسم دقیقا «داعش»،«جبهه‌النصره» و کسانی‌که با آنها همپیمان هستند، بحث شده است. در قطعنامه2254 نیز از گفت‌وگوی سوری-سوری صحبت به میان آمده است. لذا آنچه که در آستانه قرار است، اتفاق بیافتد ترجمان این دو قطعنامه بین‌‌المللی است و این نشست خارج از چارچوب‌های بین‌المللی نیست و این نشست سعی می‌کند این چارچوب‌ها را با یک رویکرد جدید و بازیگران جدیدی ادامه بدهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به تغییر موضع ترکیه نسبت به بحران سوریه خاطرنشان کرد: ترکیه در جهت حمایت از گروه‌های مخالف سوریه از جمله جبهه‌النصره و حتی داعش در گذشته بود؛ اما اتفاقی که افتاده این است که ترکیه تغییر موضع داده و ضامن جدایی جبهه‌النصره از سایر گروه‌های معارض شده و در جنگ علیه گروه‌های تروریستی نیز اعلام مشارکت کرده است، که این اقدامات نکته خیلی مهمی است. لذا شرایط جدیدی فراهم شده که ممکن است گشایش جدیدی را در حل بحران شش‌ساله سوریه ایجاد کند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار