تورقی بر رمان‌های برگزیده دفاع مقدس در جشنواره شهید غنی‌پور

رمان‌های «ممنون به خاطر گل‌های کاغذی»، «خون مردگی»،‌ «لم یزرع» و «ترکش لغزنده» نامزدهای بخش رمان دفاع مقدس جشنواره شهید حبیب غنی‌پور هستند.
کد خبر: ۲۲۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ - 13February 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، شانزدهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور چندی پیش در دو بخش رمان دفاع مقدس و رمان انقلاب اسلامی ایران نامزدهای خود را معرفی کرد. هیات داوران متشکل از گلعلی بابایی، علی اصغر جعفریان و نبی بابایی از تعداد 81 کتاب بررسى شده، 71 اثر مربوط به رمان دفاع مقدس و 10 کتاب مربوط به رمان انقلاب اسلامى را انتخاب کرد. در مرحله قبل از نیمه نهایى مجموعا 12 اثر انتخاب شدند، که پس از بررسى و مطالعه مجدد، هشت اثر به مرحله نیمه نهایى راه یافتند؛ چهار اثر در بخش رمان دفاع مقدس و چهار اثر در بخش رمان انقلاب اسلامى.
 
«سال گرگ» نوشته جواد افهمی از انتشارات شهرستان ادب، «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب، «سرخ سفید» نوشته مهدی یزدانی خرم از انتشارات نشر چشمه و «تی لِم» نوشته میثم امیری از نشر سوره مهر، نامزد دریافت جایزه شانزدهم در بخش رمان انقلاب اسلامی شده اند.

نامزدهای بخش رمان دفاع مقدس نیز عبارتند از: «ممنون به خاطر گل‌های کاغذی» نوشته عصمت گیویان از نشر قو، «خون مردگی» نوشته الهام فلاح از نشر چشمه،‌ «لم یزرع» نوشته محمدرضا بایرامی از نشر کتاب نیستان و «ترکش لغزنده» نوشته آیت دولتشاه از نشر چشمه.

در این گزارش، با هم تورقی بر چهار اثر برگزیده بخش دفاع مقدس خواهیم داشت.

ممنون به خاطر گل‌هاى کاغذى

ممنون به خاطر گل کاغذی، آخرین اثر عصمت گیویان که توسط انتشارات قو به بازار نشر عرضه شده است، روایتگر حضور زنان در عرصه دفاع مقدس به عنوان همسر، امدادگر، کمک رسان به جبهه های حق علیه باطل است.
 
منتشر نشود / تامل و درنگی بر رمانهای دفاع مقدس برگزیده در جشنواره شهید حبیب غنی پور

نویسنده در تشریح شخصیت های رمان خود این گونه گفته است: «زهره، سمبل بانوانی است که در دوران جنگ رنج های بسیاری متحمل شدند؛ اما دست از فعالیت برنداشتند و با نبود همسرانشان، فرزندان موفق تربیت و تحویل جامعه داده اند، که از جایگاه ویژه ای در جامعه برخودار هستند.» وی همچنین اظهار داشت: «زیبا دختر زهره، یکی دیگر از شخصیتهای داستان، راوی بحران‌هایی است که یک دختر به همراه مادرش پشت سر می گذارد و در کتاب این بحرانها به تصویرکشیده شده.»

خون‌مردگی

خون مردگی، تازه ترین اثر الهام فلاح، در 244 صفحه، به همت انتشارات چشمه به چاپ رسیده و در سال 1394 در اختیار مخاطبان حوزه دفاع مقدس قرار گرفته است.

نویسنده در رمان خود به تاثیرات جنگ بر خانواده و جامعه پرداخته است. کتاب در سه مقطع زمانی روایت می شود؛ بخش اول مقطع زمانی تیرماه 1367 تا پایان جنگ تحمیلی، بخش دوم، مقطع زمانی دهه 70 و بحث تبادل اسرا را بیان می کند. بخش سوم نیز به موضوع آمریکایی ها و خروج آنان از عراق در مقطع زمانی 1391 می پردازد.
 
منتشر نشود / تامل و درنگی بر رمانهای دفاع مقدس برگزیده در جشنواره شهید حبیب غنی پور

در بخشی از کتاب می خوانیم: «بچه با آب بازی می کرد. ابتسام صابون را روی سر کم موی بچه دایره در دایره می گرداند. زیر لب گفت: واسه اینکه نمی دونی جنگ چیه؟! شیر می خواهی که یوما بهت می ده، یکی می خوای بخوابوندت، بشوردت که واسه اون هم یوما هست و من هم هستم، میدونی کِی میفهمی جنگ چیه! ابتسام دست از کف مالی کردن سربچه کشید و رفت توی فکر. بچه نق زد. ابتسام پرسید: هان! کف رفت توی چشمت؟ می سوزه نه؟ جنگ هم همین جوره، اما جای چشم، خانمان آدمو می سوزونه. قلب آدم. اینایی که می گم رو می فهمی؟»

لم یزرع

کتاب لم یزرع، سی و ششمین اثر نویسنده دفاع مقدس، محمد رضا بایرامی، که در 352 صفحه، توسط انتشارات نیستان به بازار نشر عرضه شده است.

رمان «لم یزرع» راویتگر مظلومیت شیعیان عراقی در طول هشت سال دفاع مقدس است. شیعیانی که اگر در جنگ حضور داشتند، ناچار از فشار حزب بعث بوده و اگر حضور نداشتند نیز زندگی و عرصه چنان بر آنها تنگ می شده که توان فکری و جسمی برای ادامه حیات در آنها باقی نمانده است.
 
منتشر نشود / تامل و درنگی بر رمانهای دفاع مقدس برگزیده در جشنواره شهید حبیب غنی پور 

رمان لم یزرع به گفته نویسنده، سِیری در وحشت دوران دیکتاتوری صدام در عراق است. خشونتی که نه تنها عشق، حتی عاطفه خانوادگی را هم می‌کشد، در کنار تعصبات کور فرقه‌ای و ترس از واکنش تندروهای دایمی و...

ترکش لغزنده

ترکش لغزنده، عنوان اثری است از نویسنده نام آشنا آیت دولتشاه، که در 148 صفحه، توسط نشر چشمه، در سال 1394 به چاپ رسیده است.

ترکش لغزنده، رمانی است که به روایت زندگی سه نسل از افراد یک فامیل و مهاجرت که یکی از پیامدهای جنگ است، می پردازد.
 
منتشر نشود / تامل و درنگی بر رمانهای دفاع مقدس برگزیده در جشنواره شهید حبیب غنی پور

در آغاز، این گونه وارد فضای داستان می‌شویم: «لطفا هیچی نگو، تکون هم نخور، فقط گوش کن! من سعی می‌کنم خیلی آروم و شمرده حرف بزنم، تو هم فقط آروم باش و گوش کن. هر جا هم خسته شدی بهم اشاره کن قطع کنم. تو یه شانس کوچیک چندسانتی اما بزرگ و تاثیرگذار تو زندگیت داری، که من و خیلی‌های دیگه آرزوی داشتن اون رو داریم. شانسی که اگه داشتم ممکن بود الان این جا نباشم که بخوام باهات حرف بزنم، درد دل کنم، یا شاید یه‌جورایی بهت کمک کنم....»

انتهای پیام/ 171
نظر شما
پربیننده ها