دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو:

انتشار اسناد دفاع مقدس از جعل آنها جلوگیری می کند/ شهدا همچنان انرژی خود را به ملت تزریق می‌کنند

سعدالله نصیری قیداری گفت: نباید به بهانه حفظ آثار و مدارک دوران دفاع مقدس اجازه سوء استفاده به دشمن بدهیم و بگذاریم در فقدان اصل این اسناد، مدارک جعلی به محققان این حوزه ارایه شود.
کد خبر: ۲۱۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ - 01January 2017
به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، «سعدالله نصیری قیداری» دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، در نشست همکاری بین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو بر لزوم حفظ مواریث دوران دفاع مقدس تاکید کرد و اظهار داشت: حفظ این مواریث به معنای حبس آنها نیست؛ بلکه وظیفه ما رساندن این اسناد و مدارک به دست اهل آن و رسانه های متعهد این حوزه است.

وی افزود: خلق مجدد این آثار امکان پذیر نیست و بازآفرینی آن روزها، با آن حال و هوا، امری نشدنی است؛ و ما باید تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی را با حضور ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدا تکمیل، ثبت و ضبط کنیم.

نصیری قیداری با بیان اینکه حضور پرشور ملت ایران در عرصه دفاع مقدس حکایت از حقانیت نظام اسلامی دارد، تصریح کرد: اگرچه شهدای هشت سال دفاع مقدس در زیر خاک آرمیده اند؛ اما حضورشان در صحنه های مختلف احساس می شود و به جرات می توان گفت این شهدا همچنان انرژی خود را به ملت تزریق می کنند.

وی با ابراز تاسف از کم کاری های صورت گرفته در عرصه جمع آوری، ثبت و ضبط آثار مکتوب و غیرمکتوب آن دوران چه در داخل و چه در خارج از کشور اظهار داشت: سازمان یونسکو بنیادی بر مبنای فرهنگ و علم است؛ از این رو به راحتی تسخیر دولت ها نمی شود، این در حالی است که شورای امنیت جنسی متفاوت دارد و در چنگال پنج قدرت اسیر است، به همین منظور می توان امیدوار بود که با تدابیر اندیشیده شده از طریق سازمان یونسکو گامی موثر در انتقال و معرفی فرهنگ دفاع مقدس به سایر کشورهای جهان برداریم.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو بر لزوم بیان حقایق دوران دفاع مقدس و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی تاکید و اذعان کرد: دشمنان ایران اسلامی جنایت می کنند؛ اما با تدابیر از پیش اندیشیده شده و با بهره گیری از رسانه های دیداری و شنیداری کار خود را موجه جلوه می دهند. این در حالی است که ما با وجود حقانیت دفاعمان همواره یک گام عقب تر بوده ایم و نتوانستیم حقانیت خود را در عرصه های بین المللی نشان دهیم.

به گفته وی، بی بی سی به عنوان بنگاه سخن پراکنی، پایگاهی برای موجه جلوه دادن شیطنت های دشمنان ایران اسلامی شده است و از خواب غفلت وزرا و سفرای ما به نحو احسن بهره برداری می کند.

نصیری قیداری به ظرفیت و غنای دینی و تاریخی ایران اسلامی اشاره و تصریح کرد: افسوس که با این غنای دینی و تاریخی حق مطلب را ادا نمی کنیم و عرصه را برای تاخت و تاز رسانه های بیگانه باز می گذاریم.

وی یادآور شد: نمی توان منکر ارزش و اهمیت آثار و اسناد دوران دفاع مقدس شد؛ اما نباید به بهانه حفظ این آثار اجازه سوء استفاده به دشمن بدهیم و بگذاریم در فقدان اصل این اسناد، مدارک جعلی به محققان این حوزه ارایه شود.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه سخن مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ و پردازش این آثار و اسناد حجت را بر همگان تمام کرده است، تاکید کرد: با وجود چنین حجتی جایی برای تعلل و کم کاری در زمینه جمع آوری، ثبت و پردازش آثار دوران دفاع مقدس باقی نمی ماند.
 
تعیین ردیف بودجه در برنامه ششم توسعه برای جمع آوری اسناد دفاع مقدس

به گفته وی، موضوع جمع آوری این اسناد و پردازش آنها آنقدر حایز اهمیت است که در برنامه ششم و هفتم توسعه باید ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته شود و همه سازمان ها و نهادها برای تحقق آن بسیج شوند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه بازخلق این اسناد محال است، اظهار کرد: باید بکوشیم از ظرفیت های موجود در جامعه همچون ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدا برای تکمیل بانک اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس بهره بگیریم و در نهایت با حفظ این اسناد و در اختیار قرار دادن آن برای عموم مسیر جعل اسناد این حوزه را مسدود کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه حضور ما در عرصه بین المللی برای معرفی الگوی دفاع مقدس کمرنگ بوده است، اما با تربیت نیروهای جوان و کارآمد می توان این کاستی ها را برطرف کرده و گامی استوار در این زمینه برداشت.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو اعلام آمادگی کرد که در صورت برنامه ریزی همه جانبه و رعایت اصول بین المللی و قوانین سازمان یونسکو الگوی دفاع مقدس از طریق این سازمان به جهانیان معرفی شود.

بنابراین گزارش، نشست همکاری بین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو صبح امروز (12دی ماه) با حضور سردار «غلامرضا علاماتی» و دکتر «سعدالله نصیری قیداری» و هیئت همراه در ساختمان مرکزی راهیان نور برگزار شد.

انتهای پیام/ 101
نظر شما
پربیننده ها