در نشست خبری جشنواره «شعر انقلاب» عنوان شد؛

شعر دفاع مقدس به شعر جنگ خلاصه نمی شود/ کتاب «راهکارهای زبان فارسی رهبر انقلاب» رونمایی می شود

نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب با حضور دبیر علمی این رویداد فرهنگی و هنری در جمع اصحاب رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۲۱۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸ - 24December 2016
شعر دفاع مقدس از منظر شعر انقلاب فقط شعر جنگ نیست/ کتاب راهکارهای زبان فارسی رهبر انقلاب رونمایی می شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری ششمین جشنواره شعر انقلاب صبح امروز (4دی ماه) با حضور «مرتضی امیری اسفندقه» دبیر علمی و «محمد زرویی نصرآباد» معاون اجرایی در حوزه هنری برگزار شد.

اسفندقه در ابتدای این نشست با بیان اینکه محور موضوعی جشنواره شعر انقلاب خواهد بود، اظهار داشت: تعریف شعر انقلاب در طی سه دهه گسترده‌تر شده است. امروز اوضاع جهان اسلام به گونه‌ای شده که شعر انقلاب وقتی از عدالت می‌گوید، منظور آن تهران و ایران نیست؛ بلکه منظور گستره جهان اسلام است.

وی افزود: مسائل دینی و آیینی چشم انداز شعر انقلاب است، هر چه در کره خاکی به عنوان آیین تعریف شده و منافاتی با انسانیت و مبانی اسلامی ندارد، جزو تعریف شعر انقلاب است. تعریف انقلاب از شعر آیینی تعریفی صرفا آیینی نیست با این منظور شب یلدا نیز آیین محسوب می‌شود.

دبیر علمی جشنواره خاطر نشان کرد: در دهه سوم شعر انقلاب و در ششمین جشنواره منظور این حوزه شعر انقلاب برپایی و تماشای شعر انقلاب بر بام بلندتری از جهان شعر بوده است.

اسفندقه گفت: آنچه که در حوزه آیین وجود دارد و ما با آن مواجه هستیم، شعر انقلابی است؛ مگر اینکه در تضاد با آیین اللهی و دینی ما باشد. شعر دفاع مقدس از منظر شعر انقلاب فقط شعر جنگ نیست؛ همانگونه که شعر آیینی فقط شعر ستایشگری اهل بیت (ع) نیست.

وی ادامه داد: اخلاق، رفتار اجتماعی، پاسداشت آیین های ملی که در تضاد با معارف اسلامی نباشد نیز، شعر دفاع مقدس است.

به گفته وی، بیشترین شرکت کنندگان در جشنواره از استان تهران و کمترین شرکت کنندگان از سمنان و سیستان و بلوچستان بوده اند.

دبیر علمی جشنواره شعر انقلاب بیان کرد: هیچ دوره ای از جشنواره شعر انقلاب به اندازه این دوره به مفاهیمی چون عدالت، انسانیت و وحدت بخش مسلمانان نپرداخته است.

نصرآبادی در ادامه با بیان اینکه مبلغ پنج میلیون ریال به نفرات راه یافته به جشنواره اهدا می شود، اظهار داشت: جوایز جشنواره در بخش مجموعه شعر نفر اول هفت، نفر دوم پنج و نفر سوم سه میلیون خواهد بود. در بخش تک اثر به ترتیب چهار، سه و دو میلیون تومان اهدا می شود. همچنین در بخش پژوهش کتاب سه میلیون و بخش مقاله دو، یک و نیم میلیون تومان جوایز نفرات اول تا سوم خواهد بود.

وی با بیان اینکه این جشنواره هفتم و هشتم دی ماه در شیراز برگزار می‌شود، گفت: شب شعر بزرگ انقلاب با حضور بزرگان شعر انقلاب و رونمایی از کتاب «امین زبان و ادب» راهکارهای زبان فارسی رهبر معظم انقلاب و تجلیل از بزرگان شعر انقلاب از برنامه‌های جانبی جشنواره است.

انتهای پیام/۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار