شناخت منجی عالم بشریت در آیینه «یکصد پرسش و پاسخ»

کد خبر: ۲۱۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ - 09December 2016

شناخت منجی عالم بشریت در آئینه «یکصد پرسش و پاسخ»به گزارش خبرنگار فرهنگ وهنر دفاع‌پرس، کتاب یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف اثر علیرضا رجالی تهرانی، مجموعه سؤالاتی در زمینه زندگی، شخصیت امام زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و شرایط زمان غیبت، به همراه جواب‌های مناسب است که در صفحه 283 در پاییز 1376، توسط انتشارات نبوغ به زیور طبع آراسته شده است.

كتاب به صورت موضوعى، مجموعه پرسش‌هاى گوناگون درباره وجود مقدس امام زمان(عليه السلام) را مطرح كرده و با توجه به مبانى دينى و روايات شيعه و سنى، بدانها پاسخ مى‌گويد. نویسنده کتاب را در هشت فصل به صورت مجزا و مستقل مطرح و در هر فصل، يكى از ابعاد و موضوعات مربوط به ساحت مقدس امام زمان عجلی اله تعالی شریف را محور قرار داده و آنگاه پرسش‌هاى مرتبط با آن را مورد بحث و بررسى قرار داده و با پاسخ‌هاى روان و قابل فهم براى خوانندگان کتاب، كوشيده است اين مساله شناخت امام عصر عجل الله را در سطح جامعه اسلامى زنده نگه دارد.

فصول هشت گانه این کتاب عبارتند از: فصل اول: مهدويت در قرآن، روايات و اديان ديگر. نویسنده اعتقاد به مهدی موعود عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف را از موضوعات مشترکی می‌داند که در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان، اعم از زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام مطرح بوده و هست؛ بدین معنی که در آخرالزمان مصلحی ظهور خواهد کرد و به جنایت‌ها، خیانت‌ها و تبعیض‌های وظلم های بشر خاتمه خواهد داد.

در فصل دوم، پس از بیان تاریخچه مختصری از زندگانی حضرت مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و نحوه تولد ایشان، دلایل متولد شدن آن حضرت مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده معتقد است که چهار امر زیر باعث گردید تا آنحضرت با وجود دشمنان زیادی که داشت، روز شهادت پدر، خود را نمایان کند:

1- امام باید بر جنازه امام نمازگزارد.

2- جلوگیری از اینکه کسی از جانب خلیفه بر امام یازدهم علیه‌السّلام نماز بخواند.

3- جلوگیری از انحراف داخلی در جریان امامت

4- تثبیت امامت حقه و ولایت اسلامیه.

چه دليلى بر تولد امام مهدى(عليه السلام) در دست است و آيا كسى او را بعد از تولد ديده است؟ چگونه امام زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف در سن پنج سالگی آمادگی کامل رهبری را یافت؟چه معجزات و كراماتى از امام زمان(عليه السلام) صادر شده است؟ جعفر كذّاب كيست؟ از جمله سؤالاتی است که در این فصل پاسخ داده شده است.

در فصل سوم، مسائل مربوط به غیبت آن حضرت مطرح شده است. به عقیده نویسنده، غیبت حضرت مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف، یک واقعیت مسلم است که قبل از وقوع، توسط پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و ائمه علیه‌السّلام پیش بینی شده بود.

نقش غیبت صغری در غیبت کبری، علت غیبت، دلیل منحصر شدن عدد ائمه علیه‌السّلام، موانع تولد امام زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف در آخرالزمان، فواید امام غائب، نائبان خاص و مدعیان نیابت، داستان جزیره خضراء از جمله مسائلی است که در این فصل مورد پرسش وپاسخ قرار گرفته است.

فصل چهارم، اختصاص به بررسی شرایط و علائم ظهور از جمله خروج سفیانی، قتل نفس زکیه، سید حسنی، خراسانی و یمانی دارد. و به این سوالات پاسخ داده می شود؛ شرایط ظهورحضرت مهدى(عليه السلام) چيست؟ و چه فرق هايى با علايم ظهور دارند؟ علايم و نشانه هاى ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) چيست؟ مراد از «بداء» در علايم حتمى الوقوع چيست و آيا با حتمى بودن علايم منافات ندارد؟ فوايد علايم ظهور چيست؟ سفيانى كيست؟ دجال كيست؟ نفس زكيّه كيست؟ سيد حَسَنى كيست؟ خراسانى و يمانى چه كسانى هستند؟ منظور رواياتى كه ظلم و ستم را در آخرالزمان فراگير ياد كرده اند، چيست؟

فصل پنجم، اختصاص به امام مهدى(عليه السلام) بعد از ظهور دارد و به سؤالاتی پاسخ داده شده است که مربوط به نحوه ظهور، اوضاع و شرایط جهان پس از آن می‌باشند؛ از جمله این که امام زمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف از کجا ظهور می‌کند؟ هنگام ظهور، صیحه آسمانی چگونه شنیده می‌شود؟ صورت و سیرت آن حضرت چگونه بوده و با چه خصوصیاتی ظهور می‌کند؟ اولین بیعت کننده کیست؟ حضور و نقش ایرانیان در عصر ظهور چگونه است؟ تصویر کلی جهان در دولت مهدوی چگونه است؟

فصل ششم، به بیان و بررسی تکالیف و وظایف شیعیان در عصر غیبت اختصاص دارد. تكاليف و وظايف شيعه در زمان غيبت امام زمان(عليه السلام) چيست؟ مفهوم حقيقى انتظار چيست؟ انتظار فرج چه فضيلتى دارد؟ فوايد و آثار انتظار چيست؟ در زمان غيبت امام مهدى(عليه السلام) چه دعاهايى را براى فرج حضرتش بيشتر بخوانيم؟

در فصل هفتم، مسائل مربوط به رجعت، مورد بررسی قرار گرفته است. رجعت در لغت به معنی (بازگشت) است و در اصطلاح {به معنای بازگشت گروهی از مؤمنان خاص و عده‌ای از منافقان فاجر پیش از قیامت به این جهان است} که اعتقادبه رجعت، یکی از عقاید مسلم و تردیدناپذیر شیعه بوده که بر اساس آیات و روایات، استوار می‌باشد.

آیا رجعت اختیاری است؟ آیا این امر پس از ظهور، با تکلیف سازگار است؟ چه کسانی رجعت می‌کنند؟ آیه‌ای از قرآن، رجوع مرده به دنیا را ممتنع دانسته، آیا این آیه با مساله رجعت سازگاری دارد؟، از جمله پرسش‌هایی است که در این فصل پاسخ داده شده است.

فصل هشتم، به بیان تاریخچه مسجد مقدس جمکران، کیفیت نماز در آن و کراماتی که در این مکان دیده شده اختصاص دارد.

فایل صوتی این کتاب با گویندگی فاطمه رمضانی، توسط حوزه معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تولید و در دسترس عموم قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 171

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار