دفاع پرس از آخرین تحولات یمن گزارش می‌دهد؛

دیدار نماینده انصارالله با سفیر آلمان در عمان/ هفت هدف میدانی آل سعود قبل از مذاکره چیست؟

«محمد عبدالسلام» رئیس هیئت مذاکره کننده و سخنگوی انصارالله یمن، در «مسقط» پایتخت عمان با سفیر آلمان در این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
کد خبر: ۲۱۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ - 21November 2016
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، بیستماه از حملات وحشیانه رژیم سعودی با حمایت تمام قد آمریکا به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن می‌گذرد؛ در طول این مدت بیش از 10هزار شهروند یمنی به شهادت رسیده و ده‌ها هزار نفر دیگر به شدت مجروح شده‌اند.

علاوه بر این هزاران نفر دیگر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و ناگزیر راه مهاجرت را برای فرار از بمباران جنگنده‌های سعودی، پیش گرفتند. این واقعیت تلخ بر هیچ‌کس پنهان نیست که حملات عربستان سعودی به یمن با چراغ سبز آمریکا و دولت به ظاهر صلح‌طلب «باراک اوباما» آغاز شد.

تمامی شواهد و قرائن به خوبی نشان می‌دهند که عربستان سعودی از تسلیحات کشتار جمعی ساخت آمریکا برای به خاک و خون کشیدن مردم یمن استفاده می‌کند؛ تسلیحاتی که سازمان عفو بین‌الملل در چند نوبت از به‌کارگیری آنها علیه غیرنظامیان و مردم بی‌دفاع، به شدت انتقاد کرد. با این حال، آمریکایی‌ها همچنان به حمایت‌های تسلیحاتی خود از سعودی‌ها ادامه می‌دهند.

«جان‌کری» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آتش‌بس در یمن هفدهم ماه جاری میلادی آغاز خواهد شد،‌ اما در مقابل ائتلاف سعودی اصرار داشت تا آتش‌بس دو روزه اعلام شود. پیش‌بینی می‌شود، این آتش‌بس ظهر امروز بدون اینکه نتیجه دیپلماتیک در پی داشته باشد تا وعده جان‌کری مبنی بر از سرگیری مذاکرات از ماه آینده تحقق پیدا کند، پایان می‌یابد‌.

«اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور یمن نیز در یک نطق استثنایی که آنرا مکر و حیله وی توصیف می‌کنند، اظهار داشت: آتش‌بسی که از دو روز پیش شروع شده‌است، با آتش‌بس‌های قبلی فرقی ندارد، این درحالی است که ائتلاف سعودی از آتش‌بس اعلامی در راستای پیشروی به سمت نیروهای یمنی مخصوصا در سواحل «میدی» و «باب المندب» سوء استفاده می‌کند. علاوه براین به‌صورت مستمر به نواحی داخل تعز حمله می‌کند و به بمباران‌های هوایی خود ادامه می‌دهد.

بر همین اساس روزنامه الاخبار گزارش داد که به اطلاعاتی از طرحی دست یافته است که سعودی‌ها طبق آن طرح می‌خواهند بر ساحل غربی یمن که از میدی در شمال یمن شروع شده و تا باب المندب در جنوب یمن ادامه دارد، سیطره پیدا کنند.

منابع نظامی نیز گزارش دادند که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دو روز پیش بیش از هفت مورد از حملات سعودی‌ها به میدی را دفع کردند. این درحالی است که خبرگزاری «آناتولی» به نقل از یک منبع نظامی در صف نیروهای وابسته به عبدربه منصور هادی اعلام کرد که ائتلاف سعودی روز گذشته تعدادی ادوات نظامی خود را از جمله «تانک»، «توپ» و «خودروهای زرهی» به همراه صدها نیروی نظامی به جبهه باب المندب اعزام کرد.

براساس اطلاعات به دست آمده، هفت هدف نظامی عربستان در یمن قبل از قبول آتش‌بس و مذاکره در سیطره یافتن بر «بنی‌حشیش» مشرف به صنعا، سیطره کامل بر بندر و شهر «المخا» در جنوب، بندر و شهر میدی در شمال، سیطره کامل بر «تعز»، سیطره بر مناطق محوری در استان «صعده» از ناحیه «البقع» و ایجاد شکاف‌های محوری در «البیضا» و همچنین به سیطره در آوردن بندر و شهر «الحدیده» که هدف اصلی است، خلاصه می‌شود.

این معلومات تاکید می‌کند که توقف جنگ و شکست محاصره دو گزینه مهم سعودی‌ها برای محقق ساختن پیروزی‌های میدانی بوسیله مزدورانشان است و این همان چیزی است که نشان می‌دهد جنگ در یمن طولانی خواهد بود و امیدی به اعلام آتش‌بس در آینده نزدیک نیست.

با پیگیری تحولات سیاسی یمن به نکته می‌رسیم که هیچ حرکت جدی در زمینه بازگشت به میز مذاکره صورت نمی‌گیرد این درحالی است که جان‌کری چند روز پیش اعلام کرده بود که مذاکرات چند روز پیش دوباره از سر گرفته خواهد شد. برخی از ناظران بین‌المللی نیز بر این باورند که برخی طرف‌هایی بین‌المللی و منطقه‌ای نمی‌خواهند تفاهم‌نامه مسقط به نتیجه برسد به حساب اینکه این مسئله نشان دهنده آن است حکومت فعلی آمریکا که به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود، می‌خواهد قبل از تحویل دولت به رئیس جدید یکی از پرونده مهم را حل‌وفصل کنند.

خبر دیگر اینکه «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت مذاکره کننده و سخنگوی انصارالله یمن نیز در «مسقط» پایتخت عمان با سفیر آلمان در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش وبگاه خبری «نبض حضرموت»، طرفین در این دیدار آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و انسانی منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

سخنگوی انصارالله درباره این دیدار گفت: سفیر آلمان، تفاهمات اخیر در مسقط را که اجازه بازگشت مذاکرات به مسیر طبیعی خودش را می‌دهد، یک گام مهم و رو به جلوی سیاسی خواند.

سفیر آلمان همچنین بازگشت به مذاکرات را نشان دهنده جدیت و تعامل مثبت هیئت صنعا با جامعه جهانی است.

عبدالسلام که هم اکنون در مسقط به سر می‌برد ابراز امیداوری کرد که مشکلات پیش روی فعالیت سازمان‌های بشردوستانه برطرف شود.

وی تأکید کرد که سفیر آلمان از برقراری صلح، بازگشت فوری به مذاکرات و یافتن راه حل برای رسیدگی به وضعیت انسانی و اقتصادی یمن حمایت می کند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها