میثم نیلی:

نمایشگاه کتاب در خور شأن انقلاب اسلامی نیازمند تدارک طرح‌های جدید است

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب تهران در شکل فعلی خود چندان نفعی برای مخاطبان و ناشران ندارد. برای رسیدن به نمایشگاه درخور شأن جمهوری اسلامی نیازمند توجه بیشتر به محتوا و تدارک برای آشنایی مخاطب با کتاب هستیم.
کد خبر: ۲۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱ - 09June 2014

نمایشگاه کتاب در خور شأن انقلاب اسلامی نیازمند تدارک طرح‌های جدید است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل ار تسنیم، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی،  با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب تهران در شکل فعلی خود چندان نفعی برای مخاطبان و ناشران ندارد، گفت: در هر سال تعداد قابل توجهی کتاب در کشور زیر چاپ میرود. با توجه به آمار بالای تولید، عملاً فرصتی برای معارفه کامل و هدفمند آثار به مخاطبان وجود ندارد و حتی نمایشگاه کتاب تهران در شکل فعلیاش هم نمیتواند این امکان را فراهم کند؛ ازدحام جمعیت در نمایشگاه زیاد و تعداد عناوین عرضه شده فراوان است. از طرف دیگر نبود دستهبندیهای موضوعی هم پیدا کردن کتابهای یک موضوع خاص را برای بازدیدکنندگان سخت میکند.

وی ادامه داد: کسانی که به نمایشگاه کتاب میآیند باید یک سالن چند ده هزار متری را ببینند و بررسی کنند و دست آخر معلوم نیست بتوانند کتابهایی که دنبالش هستند را بیابند. علاوه بر این معلوم نیست که کتابهایی که در موضوع مورد علاقهشان تهیه میکنند، آثار ارزشمند و قابل قبولی هستند یا نه؛ چون فرصت اندک نمایشگاه اجازه نمیدهد که مخاطب بتواند پی به محاسن یا کاستیهای آثار عرضه شده ببرد.

نیلی اتلاف وقت مخاطبان نمایشگاه و پراکندگی موضوعی را از جمله مشکلات اصلی نمایشگاه کتاب تهران توصیف کرد و افزود: چینش ناشرمحوری نمایشگاه که عملاً هم در شبستان و هم در بخشهای دیگر نمایشگاه به چشم میخورد، باعث میشود که هم ناشر و هم مخاطب ضرر کند. به همین خاطر است که ما معتقدیم کتابها باید در نمایشگاه به صورت موضوعی چیده شوند. تحت چنین شرایطی است که کتابهای قویتر، بهتر دیده میشوند و ناشران هم منفعت بیشتری کسب میکنند.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی مدیریت نمایشگاه کتاب 93 متفاوت از دوره قبل دانست و تصریح کرد: علیرغم این تفاوت، اسلوب اصلی نمایشگاه، همان چارچوب قبلی بود و تغییر چندانی به چشم نمیخورد. ما برای رسیدن به نمایشگاه مطلوب و درخور شأن جمهوری اسلامی، نیازمند توجه بیشتر به محتوا و تدارک برای آشنایی بیشتر و سادهتر مخاطب با کتاب هستیم.

وی در توضیح الگوی نمایشگاه کتاب مطلوب گفت: تجربه سالن یاس میتواند ما را به یک نمایشگاه کتاب مطلوب برساند؛ نمایشگاهی که شأن جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند. اگر فضای سالن ناشران، فضای گفتوگوی بین ناشران و صاحب آثار باشد و در سالنی که مردم به آن مراجعه میکنند، کتابها با دستهبندی موضوعی و با حضور مشاوران، در معرض دید قرار بگیرد، آن وقت میتوانیم بگوییم که الگوی مورد نظر ما پیاده شده است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: در سالن یاس نمایشگاه امسال بخشی از ایدهها اجرایی شده بود. با توجه به دستهبندی موضوعی آثار در این سالن مخاطبان میتوانستند بدون سردرگمی یا اتلاف وقت آثاری را که طی سال گذشته در حوزه مورد نظرشان چاپ شده، یکجا ببینند. این مسئله قطعاً برای مخاطب اهمیت زیادی دارد؛ چون اغلب مخاطبان نمیتوانند همه آثاری را که در یک موضوع وجود دارند، تهیه کنند. پس باید امکان آشنایی با این آثار، مقایسه و انتخاب برنامهریزی شده و هدفمند داشته باشند.

وی در ادامه بر اهمیت ارائه کارنامه نشر سال 92 در سالن یاس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران تأکید و اضافه کرد: کتابهای ارائه شده در این سالن، از سوی کارشناسان زبده به صورت موضوعی چیده و برای هر موضوع یک یا چند مشاور متخصص از میان نخبگان جوان کشور در نظر گرفته شده بود که درباره کتابهای تولید شده در آن موضوع خاص، کتابهای برتر و وضعیت نشر در آن حوزه به مخاطب مشورت میدادند. این بخش در سال 1391 نیز وجود داشت، اما امسال از حضور کارشناسان باتجربهتر استفاده کرده و همکاران ما در سامانه کارشناسی مجمع با قوت بیشتری کارنامه نشر در سال 92 را عرضه کرده بودند.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی از ارایه بستههای پیشنهای کتاب و سیرهای مطالعاتی را یکی دیگر از ویژگیهای مهم سالن یاس دانست و گفت: تهیه چنین بستههایی در جهت تحقق بخشیدن به بخشی از مطالبات مقام معظم رهبری صورت گرفته که سالها است از سوی ایشان مطرح میشود. هدف ما از تهیه این بستهها این است که کتابهای برتر را به مخاطبهای عمومی نمایشگاه معرفی کنیم تا مطالعاتشان هدفمندتر شود. 200 بسته پیشنهادی و سیر مطالعاتی، خروجی سامانه کارشناسی مجمع طی یکی، دو سال گذشته بوده که حدود 90 عنوان آن به نمایشگاه کتاب امسال رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.

وی عرضه بستههای پیشنهادی و سیرهای مطالعاتی را پدیده نمایشگاه بیست و هفتم خواند و گفت: تهیه این بستهها از نظر مادی سودی برای مجمع ندارد، بلکه چون احساس میکردیم در این زمینه کمکاری شده و مطالبه مقام معظم رهبری روی زمین مانده، خودمان پیشقدم شدیم وگرنه این کار، یک وظیفه حاکمیتی است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار