گزارش تهیه‌کننده «شیار ۱۴۳» از سفر به فرنگ

«شیار ۱۴۳» در روزهای شصت و هفتمین فیلم کن سفری ده‌روزه به سرزمین فرنگ داشت تا نمایشی در بازار فیلم کن داشته باشد و هم برای ایرانی‌های مقیم فرانسه در پاریس اکران شود.
کد خبر: ۲۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹ - 31May 2014

گزارش تهیه‌کننده «شیار ۱۴۳» از سفر به فرنگ

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، «شیار 143» عنوان فیلمی بهکارگردانی نرگس آبیار است که در جشنواره سی و دوم فیلم فجر حضور موفقی داشت اما هنوز در اکران وضعیت مشخصی ندارد، با این وجود «شیار 143» هفته گذشته سفری دهروزه به سرزمین فرنگ داشت و در شصت و هفتمین بازار فیلم کن به نمایش در آمد. ماحصل حضور «شیار 143» در فرانسه علاوه بر نمایش در بازار فیلم کن، نمایشی را برای ایرانیهای مقیم فرانسه همراه داشت. با محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم گفتوگو کردیم تا از کم و کیف نمایشهای «شیار 143» در فرانسه باخبر شویم.

قاسمی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه علیرضا شاهرخی مسئولیت پخش بین الملل «شیار 143» را در جشنواره فیلم کن بهعهده داشت ادامه داد: خانم  آبیار از سوی سازمان سینمایی مهمان جشنواره فیلم کن بودند ولی من با هزینه شخصی برای حضور در بازار فیلم کن به این سفر رفتم چون دوست داشتم بازخوردها نسبت به این فیلم را در بازار بین المللی فیلم کن ببینم.

وی افزود: در بازار فیلم کن نزدیک به 4000 کمپانی و نماینده فستیوال فیلم حضور دارند و این فرصتی مناسب برای معرفی یک فیلم  است. «شیار143» در یکی از سالنهای اصلی بازار فیلم نمایش داده شد و معمولاً نمایندههای کمپانیها و فستیوالها برای دقایقی یک فیلم را میبینند و فیلم را برای تصمیمات بعدی انتخاب میکنند اما برای این فیلم اکثر مخاطبان تا انتهای فیلم نشستند. خیلی از کسانی که فیلم را میدیدند با توجه به این که یک سری از فیلمهای خاص سینمای ایران را دیده بودند میگفتند: این فیلم ما را به یاد سینمای مجید مجیدی میاندازد.

قاسمی با اشاره به گپ و گفتهای بعد از نمایش «شیار143» گفت: یکی از اتفاقات جالب در زمان نمایش فیلم «شیار 143» در بازار فیلم کن، بازخوردهای مخاطبان در انتهای نمایش فیلم بود، مثلاً نماینده یکی از کمپانیهای پخش فیلم در آمریکای جنوبی از دیدن این فیلم خیلی متأثر شده بود و میگفت: زنی که در این فیلم نشان داده شد مرا به یاد مادران شیلیایی انداخت که بعد از جنگهای داخلی بهدنبال فرزندان خود میگشتند، مثلا خانم دیگر از ترکیه بود که درمورد ساختار تکنیکی فیلم صحبت میکرد و میگفت که بهخوبی ساختار در خدمت محتوای فیلم قرار گرفته است.

تهیه کننده شیار «143» در پاسخ به این سؤال که بازخوردهای شخصی در انتخاب فیلمها برای حضور بین المللی چه تأثیری دارد، گفت:  بازار کن یک فضایی برای انتخابهای اولیه است و بازخوردهای شخصی نمایندهها نسبت به این فیلم خوب بود ولی اینکه این نوع نگاه در سیاستهای کلی جشنوارهها و کمپانیهایشان وجود دارد باید منتظر ماند تا ببینیم که در آینده چه میشود و حضور «شیار 143» در عرصههای جهانی به چه صورتی است.

وی اضافه کرد: بخشی از استقبال فیلم شیار 143 در بازار کن مربوط به انعکاس اخباری بود که از ایران نسبت به این فیلم وجود داشت و بخش دیگر هم تبلیغاتی که پخشکننده بین المللی فیلم در بازار کن انجام میداد.

قاسمی درمورد حضور بین المللی این فیلم در بازارهای جهانی گفت: تصمیم داریم که «شیار143» را در کشورهای مختلف اکران کنیم و  پخش این فیلم را اداره رسانه بین الملل سیما بهمدیریت علیرضا شاهرخی انجام میدهد.

قاسمی در مورد اکران «شیار143» برای ایرانیهای مقیم فرانسه گفت: رایزن فرهنگی ایران در پاریس از ما دعوت کرد تا یک اکران خصوصی برای ایرانیهای مقیم فرانسه داشته باشیم. ایرانیهای خارج کشور هم  در لحظات پایانی این فیلم گریه کردند. بعد از نمایش فیلم نشست پرسش و پاسخی صورت گرفت که نشان میداد همه از این فیلم راضی هستند.

وی افزود: خیلی از ایرانیهای مقیم فرانسه میگفتند: بهدلیل بایکوت ایران در رسانههای غربی، فرزندان ما اطلاعات دقیقی از هشت سال دفاع مقدس ندارند و از این نظر هم ساخت چنین فیلمهایی برای ایرانیهای خارج از کشور باارزش است. یک محقق فرانسوی در این نشست بود که در زمان جنگ در ایران حضور داشته است و در مورد صحنههای این فیلم گفت که خیلی نزدیک به فضای دوران جنگ ایران بود، یا یک دانشجوی چینی بود که میگفت: من تصور دیگری از جنگ ایران داشتم و برای من نگاه انسانی فیلم جذاب بود.

قاسمی با اشاره به برخی از اظهارات  نشست نمایش شیار 143 برای ایرانیان مقیم پاریس گفت:  آنها در این نشست میگفتند کشوری مثل فرانسه که در 70 سال قبل درگیر جنگ دوم جهانی بود برای کشته شدگان خود احترام قائل است و در مهمترین مکان شهر پاریس که دروازه آزادی است در یک ساعت مشخصی برای شهدای گمنام خودشان مراسم نظامی میگیرند.

وی با اشاره به همین اظهارات ادامه داد: در فرانسه 2هزار NGO مربوط به کشته شدگان فرانسوی جنگ جهانی دوم فعال هستند و به خانوادههایشان رسیدگی میشود. کوچهها و خیابانهای پاریس دقیقاً با عبارات "شهید" نامگذاری شده است. چهارشنبه اول ماه در شهر پاریس آژیر جنگ به صدا درمیآید. اینها تنها نمونههایی از کارهایی است که فرانسه  بعد از 70 سال برای احترام به خانوادههای کشته شدگان جنگ جهانی دوم انجام میدهد. تمام این موارد در این جلسه مطرح شد و به ما میگفتند که ایران نباید شهدای خودش را فراموش کند و آنها از ما بهخاطر پرداخت به موضوع شهید تشکر میکردند.

قاسمی اضافه کرد: من در مورد فرانسه اطلاعات اینچنینی نداشتم و برای من خیلی جذاب بود. برای ایرانیها شاید فروشگاههای شانزهلیزه جلب توجه کند اما برای خود فرانسویها مراسم احترام به کشته شدگان جنگ که در طاق آزادی گرفته میشود، مهم است و ما وقتی آنجا رفتیم دیدیم که مردمشان از این مراسم استقبال میکنند.

تهیه کننده «شیار143» گفت: سینمای ایران نقش بین المللی خود را نباید فراموش کند. مرزهای دفاعی ما نباید به داخل کشور کشیده شود کما اینکه فیلم «شیار 143» هم چنین کاری را میکند و فرهنگ و زندگی ایرانی را معرفی میکند. رسانه سینما میتواند کمک کند که حقانیت خود را در خیلی از موضوعات ثابت کند. قبول دارم که ممکن است فضا برای اکران چنین فیلمهایی در خارج مرزها فراهم نباشد اما خیلی اشتباه است که مرزهای دفاع از حقانیت ما فقط به داخل کشور محدود شود.

وی در آخر تصریح کرد: در مورد فرهنگ باید با تدبیر بیشتر بهصورت پررنگ در صحنه بین الملل اقدام کنیم و ما باید بتوانیم حرفهای خود را بزنیم. دنیا باید بداند که ما یک قربانی جنگ هستیم و مردم کشورهای غربی باید بفهمند که دولتهایشان در جنگ هشتساله  به صدام کمک کردند تا به مردم ایران ضربه بزنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار