تاملی بر مستند"نماز خون"

برنامه‌ای که به زندگی و نحوه شهادت "حسین داداش اوغلی‌اهری" پرداخته است

"نمازخون" عنوان دومین قسمت از برنامه مزد جهاد شهادت و تنها بخش موجود از این مجموعه سه قسمتی است.
کد خبر: ۲۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹ - 09June 2014

برنامه‌ای که به زندگی و نحوه شهادت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، متن زیر یاداشتی است بر آثار سیدمرتضی آوینی که به ترتیب ساخته شدن فیلمهای وی نوشته شده است که به خواننده کمک میکند تا با سیر فیلم سازی شهیدآوینی و دغدغههای او طی حوادث سالهای انقلاب اسلامی، جنگ و بعد از آن آشنا شود.

هر چند این یادشتها فرهنگنامه یا شناسنامهی این فیلمها نیست، اما یکی از دوستان قدیمی شهید آوینی آنها را نوشته است و میتواند با آشنایی با این فیلمها مهم و راه گشا باشد.

مستند «نماز خون» به گروهی از نوجوانان یک گروه خودجوش میپردازد که درباره حضرت الامر، عجل الله تعالی فرجه الشریف، سرود میخوانند. عالیم برای تو، جانها فدای تو،ای نور کبریا، مهدی بیابیا.

این همخوانی زیبا حال و هوای روزهای اوائل انقلاب را در خود دارد؛ و نماز خون، با سرود خون آغاز میشود. سرود شهادت و انتظار. سرود حماسه و ایثار.

«نمازخون» عنوان دومین قسمت از برنامه مزد جهاد شهادت و تنها بخش موجود از این مجموعه سه قسمتی است. برنامه به زندگی و نحوه شهادت حسین داداش اوغلیاهری پرداخته که در حال نماز، به خون خویش در غلتیداست.

متن برنامه، کاملا با گفتار فیلمهای روایت فتح متفاوت است و به شیوهای حکایت گونه، ماجرای فیلم را شرح میدهد. حسین داداش اوغلی، در روز هفدهم مهرماه ۱۳۵۹، در پادگان ابوذر وضو میگیرد و راهی عملیات میشود.

الله الله الله ایمان عطا کن الله

صراط مستقیم نصیب ما کن الله

الله الله الله کوشش عطا کن الله

توفقیق نیایش نصیب ما کن الله

دوباره گروه سرود، نغمه آسمانی طلب رستگاری انسان را زمزمه میکنند. بچهها دستهاشان را شبیه قنوت خوانان و دعاگویان پیش روی خویش گرفته و میخوانند.

بلند همت جوانمردان را کشتند الله

الله الله الله دانش عطا کن الله

به ما نیرویی ده تا انسان باشیم الله

پرچمهای برافراشته الله اکبر. تصاویر حضرت امام رحمة الله علیه.

کبوتری که در آسمان پرواز میکند. دیدار با حضرت امام....

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار