صمدی‌طاری در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

کارگردانان برای ساخت فیلم دفاع مقدس دغدغه داشته باشند

کارگردان مستند شهید غنی‌پور گفت: اگر کارگردان دغدغه نداشته باشد نمی‌تواند درد مادرشهید را بفهمد تا از آنها داستان بنویسند.
کد خبر: ۱۹۹۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶ - 24May 2014

کارگردانان برای ساخت فیلم دفاع مقدس دغدغه داشته باشند

"کیومرث صمدیطاری" کارگردان مستند شهیدغنیپور در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به آشنایی خود با مسجد جوادالائمه اظهار کرد: به موجب فیلم مستندی که قرار شد از شهید غنیپور بسازیم با مسجد جواد الائمه آشنا شدیم که این شهید در آنجا مشغول فعالیتهای فرهنگی بود.

وی مسجد جواد ائمه را یکی از پایگاههای موثر در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: با تحقیقاتی که داشتیم متوجه جریان سازی فرهنگی مسجد جواد ائمه در طول انقلاب و دفاع مقدس شدیم که با معرفی شخصیتهای هنری و فرهنگی توانسته است فرهنگ ایرانی اسلامی را ترویج دهد.

صمدیطاری مهمترین قسمت پروژه مستند شهید غنیپور را مربوط به بحث تحقیق درباره شخصیت این شهید و ارتباط با مسجد دانست و خاطر نشان کرد: حاصل ۹ ماه تحقیق میدانی درباره شهید غنیپور و مسجد جواد ائمه در مستندی ۴۰ دقیقهای به ظهور و بروز نشست.

کارگردان مستند شهید غنیپور افزود: شهیدغنیپور در کتابش "سفر به جنوب" از نکات بسیار ریزی حرف میزند که انسان به عمق روح لطیف او پی میبرد. این شهید در پادگان دوکوهه زمانی که برای انجام آموزش نظامی به پادگان میرود حتی از کشته شدن یک حشره ناراحت میشود و این نکات قابل تامل نشان میدهد که رزمندگان ما و دفاع مقدسمان مقوله جداگانه از تمام جنگهای جهان است.

وی تکرار رویکرد کلیشهای را آفت سینمای دفاع مقدس دانست و اذعان کرد: سالهاست رویکرد کلیشهای بر سینمای دفاع مقدس حاکم است که این آفت سینما دفاع مقدس است، برای ایجاد ارتباط بین نسل گذشته و امروز باید مخاطب شناسی انجام داد.

صمدیطارم افزود: باید از همه ظرفیتهای موجود در دفاع مقدس استفاده کرد چرا که کارگردانها تمایل دارند فیلمهای بسازند که مخاطبین بیشتری را داشته باشد، اینگونه است که باید طنز و شوخیهای جنگ را در فیلمهای دفاع مقدس نشان داد.

کارگردان مستند شهید غنیپور بیان کرد: مسئولین باید دست کارگردانها را برای ورود به عرصههای کمتر پرداخته شده دفاع مقدس باز بگذارند تا کارگردان بتواند حق شهدا را آنگونه که هست ادا کند.

وی با اعلام خبر ساخت مستند "به گامهای دست" با موضوع اجتماعی اذعان کرد: کار ساخت مستند"به گامهای دست" به پایان رسیده است، این مستند درباره یک معلول است که بدون پا و یک دست پلههای برج میلاد را بالا میرود.

صمدیطارم بیان کرد: این مستند بر ترویج روحیه امید و اراده در بین جامعه تاکید میکند، چون هر انسانی با دیدن تلاش یک معلول بی دست و پا به روحیه خود باوری خواهد رسید.

کارگردان مستند شهید غنیپور بیان کرد: این کار به مادر شهید غنیپور مرتبط است و ما آن را به مادر این شهید عزیز تقدیم میکنیم چرا که مادران شهدا و جانبازان یادگاران شهدا از سالهای دفاع مقدس هستند و امروز اگر نتوانیم کاری برای شهدا انجام دهیم دین شهدا بر گردنمان مانده است.

وی تولید آثار دفاع مقدس را بدون دجود دغدغه غیر ممکن دانست و گفت: کارگردانان برای ساخت آثار دفاع مقدس باید دغدغه داشته باشند چرا که اگر کارگردان دغدغه نداشته باشد نمیتواند درد مادرشهید را بفهمند تا از آنها داستان بنویسند.تولید آثار دفاع مقدس بدون داشتن دغدغه غیر ممکن است، کارگردانان برای ساخت فیلم دفاع مقدس باید دغدغه داشته باشند.

صمدیطارم بیان کرد: خرمشهر یک اتفاق در تاریخ دفاع مقدس است که از دو جهت حائز اهمیت است اول در بعد مقاومت مردم قبل از سقوط خرمشهر و دیگر زمان بازپس گیری آن که هر دو از جنبههای قابل تجلیل است.

کارگردان مستند شهید غنیپور بیان کرد: تا به امروز دهها فیلم از اتفاقات خرمشهر ساخته شده است اما امروز نسل جوان نیاز به نگاهی نو به این اتفاق است تا بتوانند با ارزشهای صورت گرفته ارتباط بیشتری برقرار کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بردیا
|
-
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
0
0
با سلام بسیار جالب بود لطفا از کارگردانان جوان دفاع مقدس و ولایت مدار بیشتر خبر بگذارید
و من الله توفیق
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار