سردار امیراحمدی در نشست بین‌المللی مین‌زدایی عنوان کرد

کشف و خنثی‌سازی بیش از ۱۱ میلیون مین در مناطق آلوده ایران

رئیس مرکز مین‌زدایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و تلاش دست‌اندرکاران موفق شده‌ایم بیش از ۹۸ درصد از اراضی آلوده خود را در سطح عمومی پاکسازی و بیش از ۱۱ میلیون مین را کشف و خنثی‌سازی کنیم.
کد خبر: ۱۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲ - 18May 2014

کشف و خنثی‌سازی بیش از ۱۱ میلیون مین در مناطق آلوده ایران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دومین نشست همکاریهای منطقهای کشورهای فارسی زبان در حوزه مین زدایی بشر دوستانه، با حضور هماهنگ کننده سازمان ملل متحد، رییس برنامه عمران ملل متحد، نماینده کمیته بین المللی صلیب سرخ و مسئولان مین زدایی کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان، صبح امروز با سخنرانی دبیر شورای عالی پاکسازی و معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز به کار کرد.

سردار حائری، دبیر شورای عالی پاکسازی و معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه، ثبات، آرامش و امنیت از جمله آرزوهای دیرینه بشر در طول تاریخ حیات بوده و در تاریخ چند هزار ساله، بشر کمتر از ۳۰۰ سال بدون جنگ را تجربه کرده است گفت: ایجاد جنگ و درگیری مسلحانه موجب بهکارگیری خشونت از جمله جنگافزارهای گوناگون میشود.

سردار حائری همکاری و کمک بینالمللی در زمینه عملیات مینزدایی جهت ایجاد جهانی عاری از مین را امری مهم و ضروری تلقی کرد و افزود: بهکارگیری سلاحهای متعارف در هنگام جنگ و دفاع موضوعی پذیرفته شده است، اما بهکارگیری جنگافزارهایی مانند مین که پس از جنگ نیز آثار مخرب دارند مقولهای است که باید مورد تامل قرار گیرد.

دبیر شورای عالی پاکسازی و معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع گفت: جمهوری اسلامی ایران با احترام به روح بشر دوستانه حاکم بر معاهدات بینالمللی اقدامات مینزدایی را در ۲/۴ میلیون هکتار مناطق آلوده در جنگ تحمیلی که در برگیرنده حدود ۲۰ میلیون انواع مین زمینی و دهها میلیون گلوله عمل نکرده میباشد با جدیت و همت مثالزدنی انجام داده است.

سردار حائری تصریح کرد: تمامی فعالیتهای ارزیابی، برنامهریزی، آمادهسازی، بسیج منابع، مدیریت اطلاعات، نظارت، توسعه منابع انسانی و آموزش مدیریت بر کیفیت و کاربرد مناسب تجهیزات ایمن و کارآمد باید با استفاده از استاندارهای موجود بینالمللی به منظور بهبود سطح ایمنی و کارآیی مدیریت، هدایت و هماهنگ شود.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع در ادامه با اشاره به پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران حجتالاسلام حسن روحانی در روز ۱۹ فروردین مبنی بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات کسب شده در زمینه عملیات مینزدایی بشر دوستانه را در جهت پاکسازی مناطق آلوده در اختیار دیگر کشورهای قرار دهد»، افزود: نشست کشورهای فارسی زبان میتواند زمینهساز همکاریهای مشترک در حوزههای مختلف مینزدایی باشد.

سردار حائری یکی از نتایج مهم این نشست را تبادل تفاهمهای همکاری و توسعه ارتباطات و همکاری میان کشورهای افغانستان، تاجیکستان و ایران و همچنین پرکردن خلاء میان کشورهای منطقه دانست و تشکیل کارگروههای مشترک میان کشورهای فارسی زبان در حوزه عملیات مین زدایی بشردوستانه را از پیوندهای سازنده تلقی کرد.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع در پایان گفت: همه جوامع بشری با توجه به پیامدهای ناشی از جنگهایی که رخ میدهد این احساس را داشته باشند که وجود امنیت و ثبات و پیشگیری از تجاوز هزینهای بس کمتر از جبران خسارتها بوده و اظهار امیدواری کرد با همکاری همه کشورها شاهد جهانی عاری از خشونت، تهدید و تجاوز باشیم.

محمد حسین امیراحمدی، رئیس مرکز مینزدایی جمهوری اسلامی ایران، در این نشست طی سخنانی گفت: به دنبال برگزاری اولین نشست کشورهای فارسی زبان در جمهوری تاجیکستان، دومین نشست همکاری مینزدایی کشورهای فارسی زیان نیز به میزبانی ایران، با همت و تلاش نمایندگان محترم این کشورها و خصوصا شورای سیاستگذاری مرکز بینالمللی مینزدایی برگزار شده است.

امیر احمدی موضوع پاکسازی و رفع تهدید مین را نهتنها به عنوان یک معضل ملی در کشورهای آلوده، بلکه به عنوان یک مشکل جهانی قلمداد کرد و افزود: سازمانها و نهادهای بینالمللی با برگزاری نشستها و کارگاههای آموزشی مشترک نقش قابل توجهی در جهت ارتقای آگاهی، دانش پاکسازی و تبادل تجربیات در زمینه همکاری فیمابین را فراهم میآورند.

رئیس مرکز مینزدایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران با۲/۴ میلیون هکتار زمین آلودگی یکی از قربانیان اصلی مین است که ما در این راستا با تکیه بر توانمندیهای داخلی و تلاش دستاندرکاران موفق شدهایم بیش از ۹۸ درصد از اراضی آلوده خود را در سطح عمومی پاکسازی و بیش از ۱۱ میلیون مین را کشف و خنثیسازی کنیم.

امیر احمدی به آموزش بیش از ۲ میلیون نفر از ساکنان مناطق مرزی کشورمان در خصوص مین و راههای مقابله با خطرات آن و به کارگیری ۵۰۰ نفر از نیروهای متخصص اشاره کرد و افزود: ساخت و تولید تجهیزات مکانیزه و انفرادی پاکسازی از دیگر موفقهای ایران در این زمینه است.

رئیس مرکز مینزدایی جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود یکی از انگیزههای برگزاری این نشستهای سازنده را ارائه گزارشهایی از اقدامات و نحوه فعالیت در هر یک از فرایندهای مین زدایی و بیان توانمندیها، راهکارها، پیشنهادات و تجربیات کسب شده در جهت توسعه برنامهها و فعالیتهای آتی مینزدایی دانست و از کلیه کسانی که در هر گوشه جهان به نوعی در امر مینزدایی بشردوستانه و رفع خطر مین برای نجات جان انسانها تلاش میکنند تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه، خانم دکتر هایرینگ از مرکز بینالملی مین زدایی بشردوستانه ژنو و رییس شورای سیاستگذاری GICHD ضمن تشکر از مرکز مینزدایی جمهوری اسلامی ایران جهت میزبانی این نشست، ایران را از کشورهای پیشرو در جهت خنثیسازی مین دانست و اهتمام تمامی کشورهای دنیا برای ایجاد جهانی عاری از مین را خواستار شد.

این نشست با برگزاری کارگروههای تخصصی به کار خود ادامه خواهد داد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار