آشنایی با "بازدارندگی و دفاع مشروع با سلاح متعارف"

کتاب "بازدارندگی و دفاع مشروع با سلاح متعارف" به بازدارندگی جنگ به عنوان بهترین سلاح در عصر حاضر می پردازد.
کد خبر: ۱۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸ - 18May 2014

آشنایی با

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب "بازدارندگی و دفاع مشروع با سلاح متعارف" که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده است به موضوع ایجاد بازدارندگی در عصر حاضر به عنوان بهترین سلاح میپردازد.

نویسنده در ابتدای کتاب با این توضیح آورده است: علی رغم وجود سلاحهای کشتار جمعی قدرت بازدارندگی دارد و باعث ایجاد وحشت میشود اما استفاده از آن در دنیای امروز بعید به نظر میرسد. زیرا هرگونه اقدامی جهت به کار بردن آن به معنای انهدام کلی خودی و بیگانه تلقی و نوعی عمل انتحاری محسوب میشود.

به نظر نویسنده کتاب بهترین راه حل در شرایطی که استفاده، ساخت، تلاش برای ساخت و یا حتی تحقیق درباره سلاحهای کشتار جمعی با واکنش مجامع عمومی رو به رو میشود باید از سلاحهای نامتعارف استفاده کرد.
در قسمتی از کتاب آمده است:

با اینکه ارتش ایالات متحده توضیح کاملی در مورد عملکرد موشکهای پاتریوت در جنگ با عراق ارائه نکرده است مسئولین آمریکا در تلاش هستند که سریعا در مورد حل مشکلات عملیاتی دفاع هوایی و موشکی اقدام نمایند. دو مسئله که نیاز به توجه فراوان دارد عبارتند از: ناتوانی و نقس در سرنگونی موشک کروز و همچنین عدم تشخیص هواپیماهای خودی از موشکهای دشمن که نقص اخی موجب سرنگونی دو فروند هواپیمای تورنادو انگلیسی و fa۱۸ به پایان رسید. با این حال پنتاگون تمایلی برای افشای جزئیات آن ندارد. بنا به اظهارات مسئولین دلیل شکلیک شدن پاتریوت به سمت هواپیما، همزمانی و تلاقی یکسری از حوادث بود.

در بخش نگاهی به مخارج نظامی جهان میخوانیم:

در سال ۲۰۰۶ ده کشوری که بیشترین مخارج نظامی را در جهان داشتند به ترتیب عبارتند از آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، ژاپن، آلمان، روسیه، ایتالیا، عربستان سعودی و هند. همانگونه که مشاهده میشود به غیر از عربستان و ایتالیا ۸ کشور دیگری که بیشترین مخارج نظامی را دارند جزو ده قدرت بزرگ جهانی هم هستند. براین اساس میتوان نتیجه گرفت که مخارج نظامی متغیر مهمی در بین مولفههای تعیین کننده قدرت ملی میباشد و مخارج نظامی جهان در سال ۲۰۰۶ براساس دلار رایج آمریکا ۱۲۰۴میلیارد دلار تخمین زده میشود.

در قسمت دیگر آمده است:

در نظام دو قطبی انعطاف پذیر، کشورها میتوانند استراتژیهای ائتلاف و اتحاد، عدم تعهد، انزوا طلبی و یا بیطرفی را اتخاذ نمایند. اگر توزیع قدرت در نظام بین المللی، تک قطبی یا سلسله مراتبی شود، بازیگران ملی به تقسیمات فرعی سرزمینی نظام بین المللی تبدیل میشوند و دیگر جایی برای نظام مستقل سیاسی وجود نخواهد داشت. در این وضعیت طبیعتا استراتژی را بازیگری در راس سلسله مراتب قرار دارد، تعیین میکند و بر مبنای آن پاداشها و ارزشها را بین بازیگران تقسیم میکند.

در بخشی دیگر میخوانیم:

دولت آمریکا ادعا میکند که ایران در مقطع تولید ماده انفجاری هستهای با اهداف نظامی است که میتواند چند سال دیگر تکمیل شود. وزیر امور خارجه وقت آمریکا کالین پاول در کانال سی ان ان اعلام داشت که «تاریخ به ما نشان میدهد که هرگاه ملتی تصمیم بگیرد که سلاح هستهای بسازد میتواند تمام فرایندهای تکامل آن را چنانچه بخواهد حتی از دید بازرسان و ناظران خارجی پنهان کند.»

در قسمت دیگر کتاب آمده است:

جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان و جنگ ۲۲ روزه مردم غزه با رژیم اشغالگر قدس نمونهای از تفکر اسلامی مبارزه بود و شکی نیست که خواستگاه مبارزاتی آن در قرن اخیر از ایران و رهبریت مذهبی آن بوده است و اکثر کشورهای دنیا ایران را به عنوان خط مقدم این مبارزه میشناسند. به دشواری میتوان جنگی را از سوی حکومت آمریکا تصویر کرد که مشابه حمله به عراق باشد. ایران با مساحت، جمعیت و امکاناتی که دارد کشوری است با ابعادی کاملا متفاوت و اشغال آن به نیروهای به مراتب چشمگیرتری نیاز دارد.

این کتاب با ۱۱۰صفحه توسط انتشارات دافوس به نشانی: تهران، میدان حر، خیابان دانشگاه جنگ، دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده است. علاقه مندان جهت تهیه این کتاب میتوانند با شماره ۶۶۹۶۲۰۵۲ تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار