محسن رضایی:

مذاکره و جهاد دو بال کشور برای عبور از شرایط فعلی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مذاکره و جهاد مکمل یکدیگرند و به مانند دو بالی است که می‌تواند کشور را از شرایط فعلی عبور دهد.
کد خبر: ۱۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳ - 16May 2014

مذاکره و جهاد دو بال کشور برای عبور از شرایط فعلی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز جمعه طی سخنانی در کنگره حزب اسلامی ایران زمین با بیان اینکه فعالیتها و کارهای سیاسی از پایههای مردمسالاری دینی است، بر لزوم حضور احزاب در انتخابات و فعالیتهای سیاسی تاکید کرد و اظهار داشت: حزب میتواند در تمامی زمینهها به دوام مردمسالاری دینی کمک کند. حزب آموزشگاهی است که افراد سیاستمدار از آن بیرون میآیند و در واقع حزب برای آگاهی، روشنگری و بیداری است.

وی افزود: حزب و تشکل سیاسی برای هدایت آرای مردم در انتخابات و انتخاب افراد شایسته مفید است و دوام مردمسالاری دینی الزاماتی دارد که این الزامات توسط تشکلهای سیاسی دوام پیدا میکند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر تقویت احزاب جهت حضور فعالانه در مناسبتهای سیاسی گفت: احزابی که روبروی هم قرار میگیرند جامعه را دچار تشنج میکنند و به تعبیر حضرت امام اگر احزاب به دشمنی و تقابل بپردازند، یک خودکشی سیاسی است.

رضایی ادامه داد: برهمین اساس اگر اصلاحطلبها واصولگراها، چپها و راستها به رقابت هم بروند جامعه نفع میبرد و اگر به دشمنی هم بپردازند، جامعه متضرر میشود و باید مرز دشمنی و رقابت را حفظ کرد.

رهبری نبود احزاب جامعه را متلاشی میکردند

وی با ابراز تاسف از اینکه اساس شکلگیری احزاب در ایران از همان ابتدا در جهت دشمنی با هم بوده است، گفت: علت این کار این بوده که استعمار این نقشه را کشیده بود. استعمار به دنبال قراردادن شیعه و سنی، حوزه و دانشگاه در مقابل هم بوده است و احزابی که در این چارچوب تشکیل شدهاند به دوره مشروطه برمیگردد که در انتها گلاویز میشوند که این حادثه هم بارها در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و اگر امام و رهبری نبود احزاب میتوانستند جامعه را متلاشی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم تفکیک رقابت و دشمنی بین احزاب خاطرنشان کرد: احزاب به جای دشمنی با یکدیگر باید رقابت کنند، چرا که رقابت موجب پیشرفت جامعه و دشمنی باعث پسرفت جامعه میشود.

رضایی با طرح این سوال که آیا سیاستمداران و سیاسیون ما به اندازه کافی تربیت شدهاند که مرز رقابت و دشمنی را از یکدیگر تفکیک کنند، خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل احزاب در ایران این است که باید از این مرحله عبور کنند و به جلو بروند. اما متاسفانه چون فرهنگ جامعه ما به دنبال قهرمان پروری و قهرمان سازی است، بیشتر بر احساسات متکی شده است.

وی برهمین اساس تصریح کرد: فرهنگ جامعه فرهنگی است که از درگیری و منازعه استقبال میکند و این نیز به خاطر فشار ۲۰۰ ساله استعمار بر ملت ایران است که وضعیت فرهنگی جامعه را به این صورت درآورده است که اگر کسی در فعالیتهای سیاسی صدایش را بلند کند و حرفهای احساسی برزبان بیاورد از او استقبال بیشتری میشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید فرهنگ جامعه به سمتی برود که واقعیت، عقلانیت و منطق را بپذیرد و از رویاها و حرفهای خلاف و احساسی پرهیز شود، از سردادن شعارهای احساسی و بیمعنی انتقاد کرد و اظهار داشت: حقیقتا حاشیهها وقت و انرژی ما را میگیرد و این در حالی است که مخالفان و دشمنان ما گاز خود را گرفته و به سرعت هوا جلو میروند و همین نیز کافی است و نیاز به حمله آمریکا نیست.

به گفته رضایی تخریبها و دشمنیها بیشتر از تهدید خارجی شده است و خودزنیها و خود تحریمیها بیشتر از تحریمهای خارجی سد راه ملت است.

وی در ادامه در بخش دیگری ازسخنانش به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه در سه و چهار سال پیش تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران به این شکل نبود، اظهار داشت: ما در مقطعی پولهایمان را به راحتی جابه جا میکردیم. نفت خود را میفروختیم و پول آن را به حساب ما واریز میکردند، اما اکنون نفت میفروشیم هندیها میگویند ما نمیتوانیم پول شمارا بدهیم که اگر بدهیم شورای امنیت سازمان ملل شرکتهای ما را تحریم میکند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حتی بعضا رفتند و گفتند که حداقل پول ما را به یک بانک ژاپنی بریزید که حاضر نشدند این کار را هم انجام دهند.

رضایی ادامه داد: وقتی تجارت کشور اشغال میشود فرقش با اشغال خرمشهر چیست؟ بیخیالی و بیتفاوتی در کشور نباید رواج یابد. چرا جهاد و دفاع صورت نمیگیرد؟ آمپولهای بیتفاوتی جامعه را از احساس مسئولیت باز داشته است و این در حالی است که کشور ما در شرایط تحریم به سر میبرد و با یک جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه هستیم و آیا ما جنبوجوش اشغال خرمشهر را در کشور میبینیم.

وی با بیان اینکه باید بیدار شویم جناحها، احزاب و سیاستمداران ما مردم را به جهاد فرا بخوانند، اظهار داشت: امروز درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم و باید جهاد اقتصادی باشد باید قدر فرصتها را بدانیم و همه جناحها و احزاب سیاسی در این جهت حرکت کنند.

به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمریکاییها هم از طریق مذاکره و هم از طریق عدم مذاکره میتوانند وارد ایران شوند که اگر هوشیار نباشیم آنها این کار را میکنند. ما باید در این فعالیتهای سیاسی هوشیاری و تدبیر لازم را داشته باشیم.

رضایی با طرح این سوال که آیا ما براساس خطوط رهبری که در مذاکره و یا عدم مذاکره با آمریکا حرکت میکنیم یا براساس دید و برداشت خودمان حرکت میکنیم، گفت: تبدیل کردن حاشیه به متن بزرگترین معضل جامعه ماست. باید متن مهم باشد که اگر رعایت نکنیم فرصتها را از دست دادهایم.

وی برهمین اساس مهمترین متن جامعه را مسئله اقتصاد دانست و با تاکید بر تحول اساسی در اقتصاد کشور گفت: مذاکره و جهاد باید مکمل یکدیگر باشند و این دو بالی است که ما را میتواند از شرایط فعلی عبور دهد. یعنی دیپلماسی و اقتصاد مقاومتی را هماهنگ و با قدرت پیش ببریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: احزاب باید از حاشیهدور باشند و به متن جامعه بپردازند. آنهایی که دنبال قدرت هستند عمدتا به سراغ حاشیهها میروند اما حزب اسلامی ایرانزمین باید به متن انقلاب توجه کند و پیشرفت و تعالی کشور را مورد توجه قرار دهد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار