فرمانده سابق هوانیروز در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

شهید فلاحی فرمانده‌ای ولایت‌مدار و مقتدر بود که توانست حصر آبادان را بشکند

فرمانده هوانیروز در دوران دفاع مقدس گفت: عملیات ثامن‌الائمه یکی از عملیات‌هایی بود که شهید فلاحی آن را به امر امام(ره) هدایت کرد و با تیپ 3 خراسان و تعدادی از گردان‌های سپاه توانست در این عملیات محاصره آبادان را بعد از حدود 18 ماه بشکند و اولین پیروزی بزرگ در دفاع مقدس را رقم بزند.
کد خبر: ۱۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵ - 12May 2014

شهید فلاحی فرمانده‌ای ولایت‌مدار و مقتدر بود که توانست حصر آبادان را بشکند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سالهای نخست پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس یادآور بزرگمردانی است که ایثار، اقتدار، و ولایتمداری را برای ما به جا گذاشتهاند و ما باید با معرفی آنها به نسلهای بعد نگذاریم یاد و خاطرهشان از تاریخ محو شود و راهشان بی رهرو بماند.

سرلشکر شهید "ولیالله فلاحی" از جمله افراد تأثیرگذار و چهرههای ماندگاری بود که در یکی از مقاطعی که کشور به ایثارگری و رشادت جان برکفان نیروهای مسلح نیاز داشت خدمتگزار جمهوری اسلامی شد و به تمام معنا ولایتمداری خود را ثابت کرد. بر همین اساس با یکی از همرزمان شهید فلاحی به گفتوگو نشستیم که متن آن در ذیل آمده است.

امیر سرتیپ دوم خلبان جانباز" محمد کریم عابدی" از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس در خصوص آشنایی خود با شهید سرلشکر فلاحی اظهار کرد: قبل از انقلاب با اینکه اسم ایشان را زیاد شنیده بودم، اما توفیق دیدارشان را نداشتم، تا اینکه شهید فلاحی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سِمت رئیس ستاد نیروی زمینی منصوب شدند و اولین آشنایی من با ایشان در همان یگان صورت گرفت.

وی ادامه داد: شهید فلاحی بعد از منصوب شدن  به رئیس ستاد نزاجا با دعوت از افسران انقلابی کارهای شایستهای را در انقلاب و ارتش انجام داد و ما توانستیم با این اتحاد بین افسران مذهبی و انقلابی در ارتش، مقابل گروهکهای منافق عملکرد به موقع و گستردهای را داشته باشیم.

عابدی با اشاره به اوضاع نامناسب ارتش در اوایل انقلاب اسلامی اذعان کرد: در آن زمان گروههای زیادی سعی میکردند قدرت را در ارتش به دست بگیرند و تعدادی از آنها مانند "ملیگراها" یا "افسران ملی" با اعلام بیانیه ابراز وجود میکردند که ما بلافاصله گروهی را تشکیل دادیم به نام "حافظ وحدت" و بیانیههای آنها را خنثی میکردیم.

این فرمانده دفاع مقدس با اشاره به رشادتهای شهید فلاحی خاطرنشان کرد: ایشان در تمام ماموریتهای کردستان با ما همراه میشدند و هنگامی که میگفتیم "تیمسار مشخص نیست به کجا میرویم شاید ثانیهای دیگر منافقین ما را بزنند" این شهید بزرگوار جواب دادند" مگر خون من از شما رنگینتر است؟ این برای من افتخار است که در راه انقلاب و امام(ره) به شهادت برسم."

وی ادامه داد: شهید سرلشکر فلاحی فرماندهای مقتدر، عالم و بسیار عارف بودند، با تمام علمهای شرق و غرب آشنایی داشتند و روحیات عرفانی قابل توجهی داشتند. در سخنرانی های مردمی در جنوب تهران یا استان هایی که دعوت می شدند با اقتدار خاصی به افشاگری چهره هایی که نفاق گر بودند میپرداختند.

امیر عابدی با اشاره به خصوصیات خاص اخلاقی شهید فلاحی اذعان کرد: یکی از خصوصیات اخلاقی بارز ایشان، تواضع بود. هرگز کاری را جز برای رضای خدا و مردم انجام نمی داد، در آن دوران خیلی ها سعی کردند ایشان را از امام راحل و انقلاب دور کنند اما با شناخت امام (ره) از ایشان و تلاش های شهید چمران، شهید فلاحی در 29 خرداد سال 1359به ریاست ستاد مشترک ارتش منصوب شد.

وی ادامه داد: جلسات خصوصی در آن زمان بین من، شهید فلاحی، شهید چمران و آیت الله اشراقی داماد امام (ره) برگزار می شد که در مورد مسائل راهبردی  ارتش و اتفاقات صورت گرفته صحبت می کردیم و داماد امام(ره) نتیجه این صحبت ها را به استحضار امام راحل می رساندند.

این فرمانده دفاع مقدس تصریح کرد: شهید سرلشکر فلاحی به قدری به آیت الله طالقانی علاقه مند بودند که وصیت کردند اگر من از دنیا رفتم مرا در کنار مزار آیت الله طالقانی دفن کنید که همینطور هم شد.

امیر عابدی با اشاره به اقدامات شهید فلاحی اظهار کرد: سازماندهی نیروی زمینی ارتش، سازماندهی کل ارتش با کمک و راهنمایی های شهید چمران که در آن زمان وزیر دفاع بودند و همکاری تنگا تنگ با دو نماینده امام(ره) امام خامنه ای و شهید چمران چند نمونه از اقدامات شهید فلاحی است.

وی در خصوص یکی از کارهای بزرگی که شهید فلاحی انجام داد، عنوان کرد: در اردیبهشت سال 1360 که بنی صدر به طور رسمی با نیروهای انقلابی مبارزه خود را شروع کرده بود و هر روز با مظلوم نمایی می خواست مردم را فریب دهد شهید فلاحی توانست کمر بنی صدر را بشکند چرا که بنی صدر به شهید فلاحی دستور داده بود که ایشان حق ندارد با امام خامنه ای و شهید چمران همکاری کند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: اما شهید فلاحی به این نتیجه رسید که بنی صدر فردی نیست که بتواند جنگ را هدایت کند چرا که هیچ تخصصی در مسائل نظامی نداشت و به همین دلیل هم بود که  در سال اول جنگ کار ما فقط تدافعی بود، شهید فلاحی دستور بنی صدر را نادیده گرفت و به حضور امام خامنه ای و شهید چمران رفت و با اعلام همکاری با این دو نماینده امام(ره) بود که کمر بنی صدر شکسته شد و فهمید نیروهای مسلح و ارتش پشت او را خالی کرده اند و هیچ اعتباری بین آنها ندارد و این نشان دهنده هوش شهید فلاحی و عشق ایشان به ولایت بود.

امیر عابدی در پایان اظهار کرد: یکی از عملیات هایی که شهید فلاحی آن رابه امر امام(ره) هدایت کرد  عملیات ثامن الائمه بود که با تیپ 3 خراسان و تعدادی از گردانهای سپاه توانست محاصره آبادان را بعد از 18 یا 19 ماه را در 7 / 7/ 1360 بشکند و اولین پیروزی بزرگ در دفاع مقدس را رقم بزند.

وی ادامه داد: بعد از پایان موفقیت آمیز عملیات ثامن الائمه، پنج نفر از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه برای تقدیم گزارش به امام خمینی(ره) عازم تهران شدند و به این منظور یک فروند هواپیمای سی - 130 در ساعت 18 و 43 دقیقه با 40 سرنشین، 27 مجروح و 32 شهید عملیات ثامن الائمه از فرودگاه اهواز به مقصد تهران به پرواز در آمد.
 
وی افزود: هواپیما ساعت 19 و 59 دقیقه هفتم مهر ماه در 17 مایلی فرودگاه مهرآباد تهران در جنوب غربی کهریزک دچار سانحه و به علتی نامشخص هر چهار موتور هواپیما همزمان خاموش شد. خلبان تلاش کرد، هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند، چرخ های هواپیما به وسیله دستگیره دستی باز شد و هواپیما در زمین ناهموار فرود آمد و پس از طی مسافتی نزدیک به 270 متر، در نقطه ای متوقف و بال چپ هواپیما به زمین اصابت کرد و هواپیما متلاشی شد و آتش گرفت.
 
امیر عابدی بیان کرد: در نتیجه این حادثه، 49 نفر از سرنشینان هواپیما به همراه پنج شخصیت نظامی از جمله سرلشکر فلاحی، سرلشکر یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرلشکر سید موسی نامجو وزیر دفاع، سرلشکر فکوری مشاور جانشین رییس ستاد مشترک ارتش و سرلشکر جهان آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و آبادان جان خود را از دست دادند.
 
فرازی از وصیتنامه شهید بزرگوار سرلشکر فلاحی
 
می خواهم به پروردگار جهانیان معتقد باشید. به رسالت محمد امین(ص) و پیغمبران سلف و روز رستاخیز مومن باشید. به پیشوایان دین و مذهب از طوایف مختلف احترام بگذارید. تمام انسان هایی را که در گذشته و حال و آینده به نحوی از انحا برای انسان های دیگر مفید بوده اند محترم بدانید.
 
از آغاز طلوع جنبش اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، سرداران فداکار و ایثارگری در مسیر خونبار این معجزه بزرگ قرن چون آذرخشی در شب درخشیدند و بر سر پیمانی که با خدای خویش بسته بودند، در جهت تحکیم پایه های این قیام خونبار و دفاع از کیان انقلاب و پاسداری از سرزمین عشق و شهادت؛ جان بر کف، قدم در میدان مبارزه گذاشتند.
 
اینان ایثار را سرلوحه خویش قرار دادند، چرا که می دانستند شهادت در این راه، رستگاری برای آنها است. از ویژگی های این سلحشوران و سرداران انقلاب، پاکی نیت و عمق خلوص آنها و همچنین همسویی این دلیران با اندیشه های رهبر انقلاب است.
 
این همسویی و اطاعت آگاهانه که سبب تأثیرپذیری کامل می شود، تا جایی پیش می رود که عوامل تأثیرپذیرنده به عواملی کاملا تأثیرگذار تبدیل شوند و مانند اجزایی کارساز و فعال هم جهت با انقلاب و همسو با رهبری، تبدیل به یک جریان شده یا به جریان سازی در جامعه (به ویژه در نهادی که در آن خدمت می کنند) بپردازند.
 
گفت و گو از: طیبه کرانی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار