گزارش/

جدیدترین اطلاعات از دستاورد بزرگ سپاه پاسداران/ RQ170 ایرانی «بمب افکن» می‌شود

بنا بر ماموریت تعریف شده سپاه برای مدل ایرانی RQ، از این پهپاد به عنوان بمب افکنی رادارگریز علیه ناوهای آمریکایی استفاده خواهد شد.
کد خبر: ۱۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶ - 12May 2014

جدیدترین اطلاعات از دستاورد بزرگ سپاه پاسداران/ RQ170 ایرانی «بمب افکن» می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه توانمندی های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «پهپادهای» ایرانی RQ170 به همراه پهپاد RQ170 آمریکایی غنمیتی به نمایش درآمد که همین نمایش شروعی خواهد بود بر کابوس جدید آمریکاییها؛ چراکه بنا بر اطلاعات کسب شده، سپاه پاسداران قرار است بر خلاف آمریکاییها که از این هواپیما در حوزه اطلاعاتی و شناسایی استفاده میکنند، آن را در حوزه رزمی و به عنوان یک هواپیمای بمب افکن علیه ناوهای آمریکایی بکار بگیرد.

 

بازدید رهبر انقلاب از پهپاد آمریکایی غنیمتی و مدل ایرانی RQ170
 

در جریان بازدید رهبر انقلاب از این پهپاد، یکی از مسئولان نیروی هوافضا طی توضیحاتی گفت: «آمریکاییها عمده مزیتهای هواپیماهای بدون سرنشین را روی این هواپیما متمرکز کردهاند که اگر اهم آن را بشماریم در درجه اول بحث اختفای آن است که اختفای راداری، رادیویی، حرارتی، صوتی، بصری و رسانهای را در حد بالایی در آن رعایت کردهاند.

در مرحله اول، بعد از اینکه پرنده به غنیمت گرفته و تسخیر شد ما اطلاع زیادی از معماری داخل، رایانهها و دیگر اجزای آن نداشتیم. ولی به یک سری حافظهها و هاردهایی که در دسترس بود و میشد شناسایی کرد دسترسی پیدا کرده و سعی کردیم در مرحله اول این دادهها را بازیابی کنیم. شاید مشابه کاری که بعد از تسخیر لانه جاسوسی انجام شد و سعی کردند آن اطلاعات بازیابی شود اما این کار با چند تفاوت اصلی صورت گرفت.

ما در اینجا حتی جنس اطلاعات را نمیدانستیم که باید دنبال چه بگردیم. در اینجا بحث کُدینگ و رمز را داشتیم که به فضل خدا این مرحله را رد کردیم.

دیتایی که در این مرحله استخراج شد، شامل تصاویر ویدئویی و تصاویر فراطیفی بود که حجم زیادی از این اطلاعات را شامل میشد. اطلاعات این 2 هارد کاملاً شناسایی شد.

 

 

پهپاد آمریکایی به غنیمت گرفته شده
 

مسیر پروازهای این هواپیما در 13 مأموریت بوده که هم از افغانستان و هم پاکستان اطلاعات برداشته که اطلاعتش داخل کامپیوتر موجود است.

تدبیر فرمانده نیرو این بود که در کنار این کار، ما مهندسی معکوس را روی سختافزار این پرنده نیز انجام دهیم لذا پرندهای تعریف شد که RQ ایرانی است.

برای رسیدن به آن با توجه به پیچیدگی دینامیک پروازی بایستی یک پرنده با ابعاد کوچکتر تعریف میکردیم که ارزانتر و سادهتر باشد که این کار را انجام دادیم.

تستهای زمینی را هم انجام دادیم و انشالله بعد از این نمایشگاه، تست پروازی آن نیز انجام میشود.»

این پهپاد ایرانی قادر خواهد بود کار شناسایی و رزم عمیق را نیز انجام دهد.

این در حالی است که آمریکاییها از RQ170 در حوزه شناسایی استفاده میکنند، اما بنا بر ماموریت تعریف شده سپاه برای مدل ایرانی RQ، از این پهپاد به عنوان بمب افکنی رادارگریز علیه ناوهای آمریکایی استفاده خواهد شد.

 

 

 

پهپاد ایرانی ساخته شده از روی RQ170
 

بنا بر این گزارش، نمونه 15درصد این پهپاد در هفته قبل، تست پرواز را با موفقیت پشت سر گذاشته و در سال جاری نیز نمونه 40درصد و یک به یک آن به پرواز در خواهد آمد.

نظر شما
پربیننده ها