غلامعلی حدادعادل خبر داد

رضایت رهبر معظم انقلاب از انتشار "فرهنگ سخن"

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری "فرهنگ سخن" را در نمایشگاه کتاب دیدند و در آن تأمل و خوشحالی خودشان را از انتشار چنین فرهنگ لغتی اعلام کردند و چند بار هم جداگانه به من گفتند فرهنگ سخن کار بسیار ارزشمندی است.
کد خبر: ۱۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴ - 21April 2014

رضایت رهبر معظم انقلاب از انتشار

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "غلامعلی حدادعادل" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت "حسن انوری" پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: من از چند جهت برای انوری احترام قائلم؛ اول اینکه توجه بسیار زیادی به دستور زبان فارسی داشته است چون دستور زبان در حکم استخوانبندی بدن انسان است و به زبان استواری میبخشد و هرگاه توجه به دستور زبان کم شود باید درباره آن زبان احساس خطر کرد و من در سالهای اخیر چنین احساسی را نسبت به زبان فارسی دارم چون تعداد پایاننامههای مربوط به دستور زبان در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاهها بسیار کم شده است و این علامت خوبی نیست.

وی افزود: از جمله نشانههایی که نشان میدهد که یک زبان زنده است اهتمام ادبای آن به دستور زبان است و انوری چنین تشخیصی را داشته که سالهای سال وقت خود را صرف نوشتن دستور زبان برای دانشجویان و دانشآموزان کرده است.

حدادعادل گفت: جهت دیگری که مزید ارادت من به انوری است انتشار فرهنگ سخن است. اگر در هر فصل به لیست کتابهای منتشر شده در اروپا نگاه کنید تعدادی فرهنگ لغت جدید در زبان انگلیسی میبینید و این نشان دهنده زنده بودن این زبان و توسعه آن است. اگر در کشور ما ۳۰ تا ۴۰ سال بگذرد و برای زبان فارسی با این عظمت فرهنگ لغت تعریف نشود جای نگرانی دارد. اینجاست که بزرگی کار انوری مشخص میشود.

وی افزود: انوری معطل دستگاههای دولتی و بودجه نماند و با یک مرد ناشر مثل خودش یعنی آقای علمی که او هم عاشق زبان فارسی است، دست به کار شد و به همت انوری فرهنگ سخن ظرف ۸ سال تألیف شد و بعد از سالها زبان فارسی صاحب یک لغتنامه بهروز شد.

این نماینده مجلس گفت: همان ابتدای چاپ فرهنگ سخن رهبر انقلاب این مجموعه را در نمایشگاه کتاب دیدند و در آن تأمل کرده بودند و خوشحالی خودشان را از انتشار چنین فرهنگ لغتی اعلام کرده بودند و چند بار هم جداگانه به من گفتند فرهنگ سخن کار بسیار ارزشمندی است.

وی با اشاره به تألیف فرهنگ جامع در گروه فرهنگنویسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: الان ۱۹ سال است که بر روی انتشار این مجموعه کار میشود و تجربه دکتر انوری قطعاً در کار امروز ما بسیار مفید است و انضباط او روشی را به ما آموخت که وارد دورهای شدیم که به فرهنگنویسی به عنوان یک علم نگاه میکنیم.

حدادعادل در پایان سخنانش بیان کرد: ما به وجود انوری و دیگر استادانی که از آذربایجان برخاستهاند و چراغ زبان فارسی را افروختهاند افتخار میکنیم و عشق مردم آذربایجان به فارسی عشقی استوار است و آذربایجان همچنان سر ایران و پاسدار زبان فرهنگ ایرانی خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها