نگاهی بر کتاب های شاخص پیرامون حضرت زهرا(س)

در این مجال نگاهی داریم و اشارتی فشرده بر چندین کتاب که با قالبها و به زبانهای مختلف و در منظومه ها و حس و حالی متنوع که پیرامون حضرت زهرا (س) نگارش یافته است.
کد خبر: ۱۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ - 20April 2014

نگاهی بر کتاب های شاخص پیرامون حضرت زهرا(س)

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از حوزه نت، نام و مرام برجسته و سیره و سلوک بایسته حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) را بسان دریایی باید دید که در انگشتانه درک و فهم ما نمی گنجد؛ او که حدیث لولاک در شرح صدرش نازل گشت و پدرش، ام ابیها خواندش؛ او که همسر ولایت است و مادر امامت؛ او که... «فاطمه» است.
 
در این مجال نگاهی داریم و اشارتی فشرده بر چندین کتاب که با قالبها و به زبانهای مختلف و در منظومه ها و حس و حالی متنوع، به این بانوی دو عالم و بزرگ پدیده خلقت پرداخته اند.
 
*فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
 
نویسنده: توفیق ابوعلم
 
مترجم: على اکبر صادقى
 
وی که یکى از دانشمندان مصر و با آنکه اهل تسنن است، ارادتى فراوان بساحت مقدس حضرت زهرا سلام اللَّه علیها داشته و در کتاب خود کوشیده تا آنجا که مقدور است، حق مطلب را در بیان شخصیت با عظمت آن حضرت ادا نمود و حقایقى را در این زمینه روشن سازد، و کتابى درخور و کمنظیر در شرح و حال حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام، که بوسیله اهل تسنن نوشته شده پدیدآورده است.
 
این اثر، صرفا جنبه ى تاریخى دارد که از منابع اصیل و ماخذ صحیح، نقل و اخذ گردیده است.
 
*فاطمة الزهرا علیها سلام
 
گفتار علامه امینى
 
در آن زمان که علامه امینى ساکن نجف اشرف بود و یا در تابستان هر سال که به تهران مى آمد، عارفى نکته دان ، استاد ولایت و عرفان ، عاشق دلباخته عترت و قرآن آقاى حاج کریم رومینا، در انجام امور مربوط به ایشان و کتابخانه حضرت امیرالمؤ منین (ع ) شبانه روز کوشا بود، و در راه خدمت علامه امینى و اهداف مقدس او، آنچه در توان داشت صمیمانه ایثار مى کرد.
 
در یکى از این سفرها، آن دوست ارجمند، با همتى عارفانه و با اصرار و پیگیرى مداوم و عاشقانه ، علامه امینى را مهیا ساخت تا مطالبى بسیار جالب درباره مقام ولایت کبراى حضرت صدیقه زهراءسلام الله علیها بیان فرماید، در حالى که آن عارف ربانى تنها مخاطب گفتار علامه امینى بود، آن مطالب بسیار ارزنده در نوارهاى منحصر بفرد ضبط گردید، که بیش از پانزده سال با دقت علاقه اى کم نظیر توسط ایشان نگهدارى شده است در طى این مدت ، آنان که از وجود این نوارها مطلع بودند، بى صبرانه تکثیر نوارها و یا پیاده کردن آن گفتار را در خواست مى کردند، تا به صورت کتابى در دسترس همه و مورد استفاده عموم قرار گیرد، و چون مطالب عالمانه مذکور بطور خصوصى خطاب به کى نفر ایراد شده بود، بدون اینکه در این مورد به مراعات نظم و دقت کامل در جمله بندى و اداى کلمات (چنان که در سخنرانیهاى رسمى و عمومى معمول است ) نیازى باشد؛ لذا بنظر رسید که بهتر از تکثیر نوارها، همان پیاده کردن نوارهاست به تنظیم جملات و بازنویسى کامل آن گفتار، بدون اینکه در مفهوم آن مطالب سنگین عالمانه و پربار کوچکترین تغییرى حاصل شود.
 
*فاطمه (سلام الله علیها) احیاگر شخصیت زن
 
 نویسنده: فریده مصطفوى (خمینى )، فاطمه جعفرى
 
فاطمه اطهر (علیها السلام ) احیاگر شخصیت و حقوق زن بود، ولى با کمال تاسف بعد از رحلت پدر در معرض انواع ستمها قرار گرفت ؛ لیکن مردانه ایستاد و حکومت وقت را در مسجد پیامبر (صلى الله علیه وآله ) به استیضاح کشید و با قدرت و با صلابت از حق خود یعنى حقوق زن و قانون اسلام دفاع نمود. ولى تاریخ گواهى مى دهد که نتوانستند به فاطمه پاسخ دهند، جز اینکه حدیثى جعل کردند که : نحن معاشر الانبیاء لا تورث درهما و لا دینارا؛ در صورتى که تمام پیامبران مالى و منالى به ارث گذاشته اند و قرآن ، گواه این حقیقت است .
 
در این کتاب فاطمه اطهر (علیها السلام ) به عنوان اسوه و الگوى زن و مرد مسلمان به صورت بدیع و ساده نگاشته شده تا براى همگان مفید و سازنده باشد.
 
مطالعه این مجموعه باعث روشن شدن زوایاى زندگى کوثر پیامبر مى شود و مقام و جایگاه زن مسلمان تبیین مى گردد.
 
*فاطمه حامی ولایت
 
نویسنده: سید محمد حسینی شاهرودی
 
این کتاب که با سرفصلهایی همچون ولایت و رهبرى، تلاش جهت مقبولیت عمومى قیام زهرا(س )، تألیف گشته با محوریت این موضوع که حضرت زهرا(س)  ولایت و امامت را با تمام وجود درک کرده بود و نتیجه انحراف خلافت و امامت امت را بـخـوبـى مـى دیـد به تبیین سیره و سلوک سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آن حضرت در عصر خطیر حضور خویش پراخته است.
 
*فاطمه زهرا در پرتو خورشید محمدى
 
نویسنده: عبدالفتاح عبدالمقصود
 
مترجم: سید حمید طبیبیان
 
این کتاب که با بیانی ادبی و شکلی استعاری و فحوایی ادیبانه و شهودی به توصیف و توضیح زندگی و معارف و معنویات زندگی حضرت زهرا(س) پرداخته است، نمونه ای است ارزشمند از شعر و وشعور و شور و ادب در پهنای معارف فاطمی.
 
در بخشی از آن می خوانیم:
 
پیامبر بهترین نمونه اى بود که فاطمه از او پیروى مى کرد و همواره با فاطمه نیز همه ى کسانى از او پیروى مى کردند که مى خواستند مبارزه کنند و بکوشند تا آزادى سخن را- سخنى را که از سر باور مى جوشد- استوار و پابرجاى سازند...
 
پیامبر به آنان آموخته بود که دین، رفتار است...
 
کوششى است براى خرسندى خدا و خیرخواهى همه ى بشر، نه یک گروه یا یک جنس یا یک فرد که به مصلحت ویژه ى خود مى نگرد یا براى فریب مردم دورویى و ریاکارى مى کند...
 
اسلام، واگذار کردن دل و احساسات است به پروردگار هستى...
 
از خودبینى تهى است...
 
در جهان انسانیت، برادرى است...
 
گذشت است و دوستى...
 
هجرت است به سوى خدا...
 
کوشش و پایدارى محمد با گذشت سال ها براى کاشتن نهال گرامى ترین منش ها، ارزنده ترین ارزش ها و بالاترین نمونه ها در سینه ها بیهوده نبود، نه با سخن دلپسند و عبارات رسا، بلکه با ترجمه و برگردان قرآن به کردارهاى نیکو...
 
پیامبر- درود بر او- به سان آب گوارا و پاکى بود که ایمان روشن و تابناک مسلمانان از آن تراوش مى کرد...
 
آیا کسى شایسته تر از پیامبر هست که نمونه ى والاى بشریت باشد تا فرزندان جهان آدمى از وى در هر جا و هرگاه، و در هر گفتار و کردار پیروى کنند؟...
 
براى چه خدا از میان بهترین همه ى آفریدگانش او را برگزید؟...
 
ازیرا که در خوى و سرشت پسندیده ترین مردم بود... و در نفس پاک ترین...
 
در تیزهوشى برترین...
 
در آهنگ، سخت روى ترین...
 
در شخصیت کامل ترین. در جهان بشریت بى همتاترین. در جنس انسانى نیز، والاترین مردم به پاى شخصیت او نمى رسید...هنگامى که زهرا به این پایگاه والاى محمد که در بلندى به اوج آسمان مى رسد، گواهى مى دهد، براى آن نیست که او پدر وى است و زهرا از پشت او جدا شده است بدانگونه که حوا از کالبد آدم جدا شده است...
 
براى آن نیست که از روى مهر فرزندى بر پدر خود دل مى سوزاند و عشق مى ورزد...
 
براى آن نیست که او را با خرد و دل و زندگى خود از راه همنشینى و هم زیستى مى شناسد...
 
بلکه براى آن است که او جزئى از کلیّت محمد است و با هستى زنده و بیدار خود، با سرشت راستین خود به پایگاه والاى محمد گواهى مى دهد، زیرا او پاره اى از هستى مادى و معنوى محمد است با همان سیما و سرشتى که خدا او را آفریده است...
 
*فاطمه ى زهراء در کلام اهل سنت
 
جلد ۱و2
 
نویسنده: سید مهدى هاشمى حسینى
 
نویسنده انگیزش و سولک خویش ار در تألیف این کتاب چنین بازگو می کند که:
 
سال 1373 هجرى شمسى مصادف با ایام ولادت بزرگ بانوى اسلام حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) حال و هواى دیگرى بود. شب قبل از ولادت آن حضرت کتاب «زهرا (سلام الله علیها) برترین بانو» را مطالعه مى کردم، در قسمتى از کتاب تحت عنوان «فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از نظر دیگران» نویسنده معظم بیست روایت و حدیث را از اهل سنت در رابطه با ابعاد زندگى فاطمه ى زهرا (سلام الله علیها) آورده بود، همان لحظه به ذهنم خطور کرد، خوب است یک کتابى از کلام اهل سنت، در ابعاد زندگى آن حضرت جمع آورى گردد. به خود مراجعه کردم، آیا این کار از من ساخته است؟ تا اینکه به خود گفتم تفألى با قرآن کنم، به این نیت که شروع این کار و نتیجه ى آن با موفقیت انجام شود، به قرآن تفأل کردم، این آیه ى شریفه آمد: «هنا لک الولایة لله الحق هو خیر ثوابا و خیر عقبا» [ آنجا ولایت و حکمفرمایى خاص خداست که بحق فرمان دهد و بهترین اجر و ثواب و عاقبت نیکو را هم او عطا کند. «سوره ى کهف، آیه 43». ] باز هم تفأل به قرآن کردم، این آیه ى شریفه آمد: «و من یأته مؤمنا قد عمل الصالحات فاولئک لهم الدرجات العلى» [و هر کس به خداى خود مؤمن باشد و با اعمال صالح به نزد او وارد شود، اجر آنها هم عالیترین درجات بهشت است. «سوره طه، آیه 75» ] با برداشت خود دیدم هر دو تفأل خوب است. لذا تحقیق و بررسى روایات را از قبل از ولادت، یعنى از زمان انعقاد نطفه ى پاک فاطمه (سلام الله علیها) شروع کردم.
 
این مجموعه که ملاحظه مى فرمایید از معتبرین کتب اهل سنت جمع آورى شده است
 
*فاطمه علیها سلام الگوى حیات زیبا
 
نویسنده: محمد جواد مروجى طبسى
 
این کتاب نیز رویکرد ادیبانه را با بیانی عارفانه و عاطفی پیوند زده و به شرح شگفت زندگی و شخصیت سترگ آن بانوی آسمانی پرداخته است.
 
با ادبیتی از این دست:
 
فاطمه انسان کامل است و الگویى است براى تکامل ...
 
فاطمه علیهاالسلام نه فقط هدایت گرى است در مسیر کمال بلکه به مقصد رساننده است ؛ چرا که داراى فضایلى است که انبیا آنها را داشته اند... داراى فضایل رسول الله است و به فرموده برخى از بزرگان : فاطمه علیهاالسلام اگر مرد بود، پیامبر بود...
 
راستى فاطمه علیهاالسلام را با چه کسى باید مقایسه کرد؟
 
با انبیا، که برتر از انبیاست ...
 
فاطمه علیهاالسلام را مى بایست تنها با خاتم انبیا و تنها باید با دیگر معصومین قیاس کرد و بس .
 
فاطمه علیهاالسلام کیست که در هنگام نماز در پیشگاه معبود، خدا به وجودش افتخار مى کند و چه گوهر ناشناخته ایست که رضا و خشم خود را در رضا و خشم وى مى داند!
 
فاطمه علیهاالسلام لیلة القدر است و شناخت فاطمه علیهاالسلام در شناخت لیلة القدر است .
 
در این بانوى بزرگ چه اسرارى نهفته است که چنین جایگاهى در نزد خداوند دارد؟
 
آرى ... بدون شک از شناخت مقام عصمت و ولایت فاطمه علیهاالسلام عاجزیم ! تنها به اندازه توان خود به گردآورى احادیثى چند پیرامون زندگانى و شخصیت او پرداخته ایم ، که به نام نامى یازده فرزندش در یازده بخش تنظیم گردیده و بدین وسیله نقدیم خوانندگان گرامى مى شود.
 
*فاطمه گلواژه آفرینش
 
نویسنده: سید ضیاء مرتضوى
 
این کتاب با عناوین سرفصلهایی همچون شخصیت حضرت فاطمه(س)، فقط على(ع) همسان فاطمه(س) بود، در سوگ پدر، زنان، جایگاه و حقوق، بهتر از هزار مرد ناصالح، مادر پاکدامن، بیرون از خانه، خانواده و مسؤولیتها، امانات الهى، مسؤولیت مشترک، در راه تفاهم، مرورى بر تاریخ ولادت فاطمه زهرا(س) به شرح زندگی و یادآوری تاریخ و سیره آن حضرت پرداخته است.
 
این کتاب مجموعهاى است از روایات که در سه زمینه «شخصیت حضرت فاطمه(س)»، «زن، جایگاه و مسؤولیت»، و «خانواده و مسؤولیتها» در قالب سه «چهل حدیث» گزینش شده است. مجموعهاى که به همراه ترجمه روایات و پارهاى توضیحات تلاش مىکند چهرهاى هر چند اجمالى را از سه موضوع یاد شده در سخنان اهلبیت(ع) نشان دهد. در این مجموعه که از منابع روایى شیعه و سنّى گرد آمده تلاش شده است حتىالامکان روایات مورد نظر به گونهاى منسجم، گزینش شود و تنظیم گردد و با افزودن پارهاى توضیحات، خواننده در دستیابى به پیام روایات و نتیجهگیرى، همراهى شود. آوردن عناوین و سرفصلها نیز مىتواند به شکلى گزیدهتر، پیام اصلى این روایات را برساند.
 
*فاطمه (سلام الله علیها) واژه بى خاتمه
 
نویسنده: محمدرضا رنجبر
 
این کتاب نیز با بیانی شهودی و رویکردی عاطفی، به بیان ادیبانه و شاعرانه معارف فاطمی و نکانت لطیف و ظرایف زیبای زندگی سخت و شیرین آن بانوی بزرگوار همت گماشته است.
 
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار