شکست‌ عبرت آموز عملیات‌ پنجه‌ عقاب‌

عملیات‌ "پنجه عقاب" بارها در صحرای آریزونا و ساختمان ‌های شبیه ‌سازی شده‌ تمرین‌ شده‌ بود و طراحان‌ و کارشناسان‌ وزارت‌ جنگ‌ امریکا، پیروزی در آن را صددرصد تضمین‌ کرده‌ بودند.
کد خبر: ۱۶۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹ - 16April 2014

شکست‌ عبرت آموز عملیات‌ پنجه‌ عقاب‌

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پس از تسخیر لانه جاسوسی امریکا در 13 آبان 1358 توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و به اسارت گرفتن 53 نفر از نیروهای امریکایی، ضربه محکمی به حیثیت امریکا وارد آمد و کاخ سفید سعی کرد به هر نحو ممکن این مسئله را حل کند. به موازات کوشش های دیپلماتیک، تحریم های اقتصادی و... مسئله طرح تجاوز نظامی به جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

در شامگاه 24 آوریل 1980م، گروه عملیات ویژه سری شامل 90 نفر از کماندوهای ویژه دلتا ارتش امریکا با ده ها فروند هواپیمای لجستیکی و بالگردهای نظامی برای آزادی 16 گروگان سفارت اشغال شده امریکا در 13 آبان 58 در تهران، به طور مخفیانه از فرودگاه نظامی در قاهره و ناو اتمی "یو اس اس نیمیتز" در دریای عمان از مرزهای جنوب شرقی ایران عبور کردند و وارد فرودگاه اضطراری صحرایی در صحرای طبس شدند تا از آنجا به کمک 8 فروند بالگرد تاکتیکی و 6 فروند هواپیمای C130 نیروها و امکانات و تجهیزات لازم را به تهران منتقل کنند و طی یک عملیات کارکنان سفارت امریکا را که در سفارت و در وزارت خارجه نگهداری می شدند آزاد کنند و به همراه خود به طبس و از آن جا به امریکا ببرند.

پیروزی در این عملیات که به "پنجه عقاب" نام گرفته بود و بارها در صحرای آریزونا و ساختمانهای شبیه سازی شده تمرین شده بود، صد درصد توسط طراحان و کارشناسان وزارت جنگ امریکا تضمین شده بود.

هفته قبل از عملیات نمونهای از خاک منطقه طبس به امریکا منتقل شد تا روی آن آزمایشات لازم انجام بگیرد. همه چیز درست و حساب شده بود. این اقدامی بود که برژینسکی(مشاور امنیت ملی وقت امریکا) آن را "عمل مناسب برای اثبات حاکمیت امریکا" نامید.

در تمام مدت که کارکنان سفارت امریکا اسیر نیروهای انقلاب بودند، کارتر رئیس جمهور وقت امریکا به کلی خواب و خوراک خود را از دست داده بود. بعد از جنگ ویتنام، این بزرگ ترین بحران امنیتی برای امریکا بود. حمله یگان های ویژه سری دلتا می توانست تسکینی بر آلام همه امریکایی های تحقیر شده باشد.

اما یکی از بالگردها پس از ورود به حریم ایران اسلامی دچار نقص فنی شد و شش هواپیما و شش بالگرد در صحرای طبس فرود آمد. در حال سوختگیری جهت انجام مرحله بعد عملیات یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شد و با به هم خوردن برنامهها، رئیس جمهور "کارتر" دستور توقف عملیات و عقبنشینی را داد اما در هنگامی که قصد بازگشت داشتند توفان شن برخاست و یک هواپیما و یک بالگرد با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفته و 8 تن از امریکایی ها در آتش سوختند.

حادثه طبس مصداقی از امدادهای غیبی الهی برای انقلاب اسلامی مردم ایران بود که بار دیگر عظمت قدرت مطلقه الهی و سستی مکر دشمنان خدا را آشکار کرد.

برژینسکی مشاور امنیت ملی جیمی کارتر رئیس جمهور وقت امریکا، دو روز پس از ماجرای گروگانگیری به وزیر دفاع وقت امریکا دستور می دهد تا رئیس ستاد مشترک ارتش برنامهای جهت عملیات نجات طرحریزی کند.

او"طرح عملیات پنجه عقاب" را در کتابی که با نام "انتخابهای دشوار" به چاپ رساند، تشریح کرده است. مطابق آنچه او نوشته، عملیات نظامی نیروهای دلتا جمعاً دو روز به طول می انجامید. در شب اول، هشت بالگرد و شش هواپیمای C130 درعمق خاک ایران در میان کویر فرود می آمدند. بالگردها پس از سوختگیری شبانه در نزدیکی طبس، به نقطهای در نزدیکی تهران حوالی دماوند پرواز می کردند و تمام روز را در انتظار فرا رسیدن شب در این نقطه توقف می نمودند. حمله به سوی سفارت که محل نگهداری گروگانهای امریکایی بود، در شب دوم با کامیونهای ارتشی که قبلاً تدارک شده بود، انجام می گرفت. یک گروه جداگانه هم برای نجات بروس لینکن، کاردار سفارت و دو امریکایی دیگر که در محل وزارت امور خارجه ایران نگهداری می شدند در نظر گرفته شده بود.

آنچه در طرح این عملیات مهم است هماهنگی جالب توجه قدرتهای جهانی و منطقهای علیه انقلاب نوپای ایران است. هواپیماهای امریکایی از پایگاههای نظامی امریکا در عمان و مصر بر می خیزند. قرار بود عملیات نظامی پس از پایان موفقیت آمیز از فراز آسمان عربستان سعودی، مراحل پایانی خود را طی کند. و از همه مهمتر، دولت انگلستان - به عنوان شریک همیشگی اقدامات مداخله جویانه دولت امریکا- در جریان جزئیات حمله به ایران قرار می گیرد.

دولتمردان کاخ سفید با طراحی عملیات طبس علیه ایران به دنبال آن بودند تا مراکز مهمی چون منزل امام خمینی(ره)، مراکز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدرسه فیضیه، مقر ریاست جمهوری، نخست وزیری، ستاد کمیته مرکزی و انبارهای مهمات ارتش را بمباران کنند و همچنین شخصیتهای مهم مملکتی را از بین ببرند و یک حکومت سوسیال دموکرات به سبک امریکایی در ایران به روی کار آورند!

امام خمینی(ره) طی سخنانی پس ازشکست حمله نظامی امریکا به ایران، آن را مانوری احمقانه توصیف کردند و فرمودند: "...کارتر گمان می کند با دست زدن به این مانورهای احمقانه، می تواند ملت ایران را که برای آزادی و استقلال خویش و برای اسلام عزیز از هیچ فداکاری روگردان نیستند، از راه خودش که راه خدا و انسانیت است منصرف کند. کارتر باز احساس کرده با چه ملتی روبه روست و با چه مکتبی بازی می کند؟ ملت ما ملت خون و مکتب ما [مکتب] جهاد است. کارتر باید بداند که اگر این گروه به مرکز جاسوسی امریکا درتهران [هم] حمله کرده بودند اکنون هیچ یک از آنها و از پنجاه نفر جاسوس محبوس در لانه جاسوسی چیزی نبود و همه رهسپار جهنم شده بودند. کارتر باید بداند که حمله به ایران، حمله به تمام بلاد مسلمین است و مسلمین جهان در این امر بی تفاوت نیستند."

شکست عملیات در صحرای طبس برای دولتمردان امریکایی به طور اخص و مردم جهان به طور اعم بسیار شگفتآور و غیرمنتظره بود و برخلاف مسایل علمی و تکنیکی جلوه گر شد زیرا دولت تجاوزگر امریکا؛

1- در خصوص چنین مأموریتی متجاوز از پنج ماه تمام در صحرای آریزونا - جایی که تقریباً دارای شرایط کویر ایران است - تعلیمات پیچیده و فشردهای را به کماندوهای مخصوص خویش داده بود.

2- از پیچیدهترین تعلیمات و تکنیکهای نظامی، اعم از تسلیحات دفاعی تا صنایع مدرن استفاده شده بود، زیرا بالگردهای استفاده شده از بهترین نوع بالگردهای مخصوص عملیات نجات بودند.

3- براساس گفتههای مقامات رسمی پنتاگون، بودجه هنگفتی جهت این عملیات در نظر گرفته شده بود.

4- تمامی گروهها و احتمالاً کسانی که در عملیات نجات موفقیتآمیز شرکت داشتند نقش مؤثری در هماهنگی و سازماندهی این طرح عهده دار بودند.

5- به کمک سازمان هواشناسی امریکا، وضع جوی ایران به خصوص منطقه فرود در صحرای طبس کاملاً مورد پیشبینی علمی واقع شده بود. به علت این که آن شب، مهتابی بود و احتمال وقوع طوفان معمولاً در این مواقع بعید به نظر می رسید، ورود هر نوع جبهه هوای غیر مطلوب شگفتآور است.

اینجاست که فرمایش قرآن کریم دقیقاً تحقق عینی پیدا می کند، آن جا که خداوند در سوره رعد آیه 37 می فرماید: "آنان که کفر ورزیدند به آنچه با دستهای خود ساختهاند سرکوبی سختی، پیوسته بر آنها خواهد رسید."

پس از این اعجاز خداوندی آن چه برجای ماند چیزی جز پیکره سوخته و سرافکندگی و اقرار شرم آلود به شکستی بزرگ از طرف دشمن و ایجاد اتحاد و حاکمیت توحید در بین امت اسلام و اعلام خدا صاحبی این ملت نبود. دشمن کوشید تا با ایجاد جو روانی حقیقت از دست رفته را باز یابد ولی مؤثر واقع نشد و به لطف خداوند، مردم، پایدارتر و هوشیارتر شدند.
 

نظر شما
پربیننده ها