به مناسبت سالروز عملیات کربلای 8

کربلای 8؛ تهدید دوباره شهر بصره‌ و پاسخی‌ کوبنده‌ به‌ دشمن‌

عملیات‌ "کربلای 8" در دو محور با حضور نیروهای سپاه‌ در طراحی شد تا توسط‌ دو قرارگاه‌ اجرا شود.
کد خبر: ۱۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۵ - 07April 2014

کربلای 8؛ تهدید دوباره شهر بصره‌ و پاسخی‌ کوبنده‌ به‌ دشمن‌

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، به رغم عملیات کربلای 4 که ناموفق بود، کربلای 5 توانست تا حدودی خواسته فرماندهان جنگ را تأمین کند. شاید مهمترین دستاورد عملیات بزرگ کربلای 5 انهدام بخش عظیمی از ماشین جنگی عراق بود؛ به همین دلیل انجام عملیات در شرق بصره بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.

عملیات "کربلای 8" در دو محور با حضور نیروهای سپاه در همین راستا طراحی شد تا توسط دو قرارگاه اجرا شود. محور اول شامل آبگرفتگی شمال بوبیان، با فرماندهی و هدایت قرارگاه قدس بود و محوردوم شامل حد فاصل کانال ماهی تا جاده شلمچه، با فرماندهی و هدایت قرارگاه کربلا.

از آنجا که موقعیت زمین در محور آبگرفتگی "بوبیان" با منطقه عملیاتی قرارگاه کربلا در غرب "کانال ماهی" تفاوت داشت و میزان فاصله با دشمن نیز متغیر بود، برای تعیین زمان آغاز عملیات و محاسبه مقدار زمان لازم برای رسیدن نیروها به نقطه درگیری با دشمن، مشکلاتی وجود داشت که در نهایت ساعت 2 و 15 دقیقه بامداد روز 18 فروردین 1366 به عنوان زمان مشترک حمله در هر دو محور انتخاب شد.

عملیات کربلای 8 با رمز "یا صاحب الزمان" (عجلالله تعالی فرجهالشریف) آغاز شد و مدت 5 روز ادامه یافت. در این عملیات 60 دستگاه تانک و نفربر و دهها دستگاه خودروی دشمن منهدم شد و تعداد 5200 تن از افراد دشمن کشته و زخمی و اسیر شدند.

غنایم به دست آمده شامل دهها دستگاه تانک و نفربر و تعدادی خودرو بود. این عملیات که با هدف تأمین "کانال زوجی" در جنوب شلمچه و توسعه منطقه تصرف شده و در غرب کانال "پرورش ماهی" انجام شد، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به کسب تجربیات تازهای نایل ساخت.

در این عملیات محمدحسن قاسمی طوسی، مسئول اطلاعات و عملیات لشکر 25 کربلا و حبیبالله کریمی فرمانده توپخانه 63 خاتمالانبیا(ص)، به شهادت رسیدند.  

گزارش اجمالی عملیات:

نام عملیات:  کربلای 8
 

زمان اجرا: 18 فروردین 1366

مدت اجرا: 5 روز

تلفات دشمن (کشته، زخمی و اسیر): 5200

رمز عملیات: یا صاحب الزمان(عج)

مکان اجرا: شرق بصره عراق  -  محور جنوبی جنگ در غرب شلمچه ایران.

 

منبع: کارنامه عملیات سپاهیان اسلام در 8 سال دفاع مقدس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار