حداد عادل:

مسئولین خود را برای انقلاب بخواهند نه انقلاب را برای خودشان/ انقلاب برای کاسبی نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایمان منشاء انقلاب و شهادت ابزار آن بود گفت: انقلاب برای کاسبی نیست و مسئولین خود را برای انقلاب بخواهند نه انقلاب را برای خودشان.
کد خبر: ۱۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶ - 02February 2014

مسئولین خود را برای انقلاب بخواهند نه انقلاب را برای خودشان/ انقلاب برای کاسبی نیست

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، غلامعلی حداد عادل در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که شنبه شب پخش شد ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: امروز ۱۲ بهمن یادآور بازگشت باشکوه امام به ایران است و این پدیده برای جوانهای امروز که قبل از انقلاب را ندیدهاند و تنها بازگشت امام به وطن را شنیدهاند خیلی جالب است.

وی انقلاب را یکی از معجزات تاریخ نام برد و گفت: رهبر یک نهضتی با دست خالی بدون سلاح، بدون منابع مالی و بدون حزب و تشکیلات سیاسی متعارف و تنها با قلم و پیام خود توانست ملتی را به حرکت در بیاورد و این ملت یک رژیم مقتدر را که پشتیبانی ابرقدرتها را داشت از پای درآورد و کشور را در اختیار این مرد وارسته قرار دادند و انقلاب ما از جنس داستانهای قرآنی همانند داستان حضرت موسی است.
 
وی با بیان اینکه این انقلاب ترکیبی از انگیزه و اندیشه بود گفت: در بازگشت امام به وطن دو ویژگی دوشادوش یکدیگر در مردم ایران وجود داشت گفت: انقلاب یکسره شور همراه با شعور مردم بود.
 
حداد عادل افزود: امام قرار بود ششم بهمن ماه وارد ایران شود، اما بختیار فرودگاه را بسته بود و این موضوع شش روز طول کشید که در این مدت مردم ساعت شماری میکردند و در زمان ورود امام نه تنها مردم در تمام مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا ایستاده بودند بلکه عجیب آن بود که در کوچه پس کوچههای جنوب شهر تهران و دور از مسیر امام نیز مردم خیابانها را آب و جارو کرده بودند و به استقبال امام رفته بودند که این عمق شور مردم را نشان میدهد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به مظاهر شعور مردم ایران در ظهور انقلاب اسلامی اظهار داشت: شعور مردم بر میگردد به تاریخ صد ساله ایران از تنباکو تا مشروطیت، حوادث مربوط به ملی شدن صنعت نفت، کودتای ۲۸ مرداد، قیام امام در سال ۴۱، واقعه ۱۵ خرداد تا حوادث بین ۴۲ تا ۵۷ که همه این حوادث تاریخی ملت را به این درک رسانده بود که باید برای پایان دادن به رژیم سلطنتی قیام کنند.
 
وی تصریح کرد: مردم وقتی امام و شعارهایش را دیدند متوجه شدند که هر آنچه را که در جنبشهای قبلی دنبال آن بودند در این نهضت یافت میشود. در نهضت امام اسلام، استقلال، آزادی، عدالت، توجه به محرومین، قانونگرایی، پیشرفت، ملی گرایی دیده میشد.
 
حداد عادل بیان داشت: مردم به امام اعتقاد داشتند چرا که جز صداقت و ایمان از امام ندیده بودند و امام هر آنچه را که میگفت خود انجام میداد. به طور مثال اگر شعار استکبار ستیزی میداد خود هیچ وابستگی به بیگانگان نداشت و این را در عمل نشان داد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امام نیز به مردم اعتماد داشت گفت: امام با توکل به خدا اعتماد به مردم این نهضت را آغاز کرد و این اعتماد متقابل حماسه آفرید و اسمش انقلاب اسلامی شد.
 
وی همچنین با اشاره به روحیه خودباوری و شعار ما میتوانیم در مردم ایران گفت: مردم نشان دادند که این درس را به خوبی از امام یاد گرفتند. پیروزی انقلاب اسلامی بهترین مثال برای «ما میتوانیم» بود چرا که در دنیا هیچ کس فکر نمیکرد مردم ایران با دست خالی انقلاب را به پیروزی برسانند و وقتی این ملت به پیروزی رسید فکر مردم آکنده از این باور شد که میتوانند کارهای ناممکن را ممکن کنند.
 
حداد عادل گفت: وقتی ملت توانستند رژیم کهنسال و به ظاهر نیرومند را سرنگون کنند کارهای دیگر پیش آنان آسان شد و اعتماد به نفس پیدا کردند و نتیجهاش را در این ۳۵ دیدهایم و امروز به این درجه از پیشرفتهای هستهای، علمی و فناوری رسیدهایم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به مثالهایی از پیشرفت علمی انقلاب اسلامی نسبت به دوران قبل از انقلاب گفت: مثلا در سال ۵۷، ۶۰۰ تا ۷۰۰ مقاله علمی در مجلات علمی دنیا چاپ کرده بودیم و امروز این رقم نزدیک به ۴۰ هزار مقاله رسیده است یعنی ۲۰ تا ۳۰ برابر گذشته و امروز رشد علمی ما ۱۸ برابر شده و این ناشی از همین اعتمادی است که مردم دارند.
 
وی یادآور شد: در زمان ملی شدن صنعت نفت نخست وزیر وقت رزم آرا به مجلس رفت و به طور تحقیرآمیز به نمایندگان گفت شما که نمیتوانید لولههنگ (آفتابه) بسازید چطور میتوانید صنعت نفت را ملی کنید و این جمله تحقیرآمیز باعث بوجود آمدن یک روحیهای در ملت شد و حالا همین ملت نسل دوم و سوم سانتریفیوژ را میسازند.
 
همچنین حداد عادل با اشاره به وحدت و انسجام و یکپارچگی در کشور خاطرنشان کرد: یادم هست که در اولین سالگرد پیروزی انقلاب در سال ۵۸ یا قبل از آن در اولین سال هجرت امام به پاریس هیات دولت مهندس بازرگان پیش امام در قم رفتند و از ایشان خواهش کردند که قدری حوادث انقلاب را بیان کنند و امام فرمود این وحدت مردم یک وحدت خدایی بود.
 
وی ادامه داد: امام در آن خاطرات بیان داشتند «وقتی که در پاریس بودم کسانی از اهالی خمین به دیدن من میآمدند و از پشتیبانی و حمایت مردم از من در روستاهای دورافتاده خبر میدادند و من مطمئن شدم که این وحدت یک وحدت خدایی است».
 
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نمونهای از وحدت و یکپارچگی مردم قبل از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی گفت: در راهپیمایی تاسوعا و عاشورا در خیابان آزادی یادم هست که مردم میخواستند به خانوادههای خود زنگ بزنند تا خبر سلامتیشان را بدهند اما آن زمان برای صحبت کردن با تلفنهای همگانی به دو ریالی نیاز بود و عدهای کنار باجههای تلفن ایستاده و کلاه در دست داشتند که میگفتند هر کس دوریالی دارد بگذارد و هر کس که میخواهد بردار و این همدلی و وحدت مردم در آن زمان را نشان میداد.
 
وی در پاسخ به این سئوال که وحدت و همدلی میان مسئولین چگونه تعریف میشود گفت: انشاالله هست گرچه که متاسفانه نیست.
 
حداد عادل افزود: وحدت میان مسئولین از اموری است که مردم به آن خیلی حساس هستند یعنی از وحدت و همبستگی میان قوا خوشحال میشوند اما ببینند که با یکدیگر ستیزه میکنند ناراحت میشوند.
وی با بیان اینکه هیچ یک از دسته بندیهای سیاسی و جناحی قبل از انقلاب وجود نداشت گفت: قبل و اوایل انقلاب تنها امام بود و وحدت، این وحدت کلیدی است که نباید گم شود هر چند دشمنان در این چند سال از هر راهی وارد شدهاند تا این وحدت مردم را به تفرقه تبدیل کنند اما همچنان در روز ۲۲ بهمن مشاهده خواهید کرد که مردم چه حماسهای خواهند آفرید.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم که کمتر به هم بپریم و اختلاف سلیقهها را به دشمنی تبدیل نکنیم.
 
حداد عادل همچنین در پاسخ به این سئوال که اشرافیگری و ساده زیستی یکی از اهداف انقلاب اسلامی و آرمانهای امام بوده است برای حفظ این اصل چه باید کرد گفت: این مطلب مهمی است که اگر از آن منحرف شویم از مسیری که امام برای انقلاب ترسیم کرده بود و همچنین از مردم جدا میشویم.
 
وی تصریح کرد: مردم اگر به امام اعتقاد داشتند برای این بود که میدیدند امام خود نیز بدنبال ثروت و قدرت نیست.
 
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: آن روزی که امام از دنیا رفت داراییاش اعلام شد و داراییاش نه تنها زیاد نشده بود بلکه ثروتش از اول انقلاب مختصرتر شده بود اما در اسناد منتشر شده بعد از سقوط رضاشاه آمده است در مدت ۱۶ سال حکومت رضاشاه در ایران از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰، ۴۴ هزار سند مالکیت به نام او ثبت شده است.
 
وی ادامه داد: مردم دیدند در نجف، قم و تهران امام چه زندگی سادهای داشتند و مردم از مسئولان نیز انتظار دارند که پیرو امام باشند. همچنان که حضرت (ع) نیز به اصحاب خود فرموده است شما نمیتوانید مانند من زندگی کنید اما حداقل سعی کنید شبیه من شوید.
 
حداد عادل با بیان اینکه انقلاب فرصتی برای کاسبی نیست گفت: مسئولین باید خود را برای انقلاب بخواهند نه انقلاب را برای خودشان. اگر روزی خدایی ناکرده بدنه حکومت یک تافته جدابافته از این مردم شود از نظر زندگی آن وقت مردم از انقلاب فاصله میگیرند.
 
وی در ادامه با اشاره به جایگاه مردم در نظام انقلاب اسلامی افزود: مردم وقتی خودشان صاحب انقلاب هستند برای آن شهید دادهاند و انقلاب را به پیروزی رساندهاند، جنگیدهاند و کشور را ساختهاند و هر جا مشکلی بود دست به دست هم دادند و کمک کردند چرا نباید حاکم بر سرنوشت خود باشند؟ و اگر غیر از این باشد جفاست.
 
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مردم ایران خود تعیین کننده در سرنوشتشان هستند ادامه داد: کشورهای غربی برای دخالت در دیگر کشورها همیشه دموکراسی را بهانه میکنند اما هیچ وقت نتوانستهاند از این افراد بر علیه انقلاب اسلامی استفاده کنند چرا که مردم در انتخابات به حدی پای صندوقهای رای میآیند که حیرت آور است و این نمونه و تبلوری از مردم سالاری است و مردم سالاری دینی یکی از دستاوردها و هدایای انقلاب اسلامی به مردم جهان اسلام بوده است.
 
حداد عادل همچنین در پاسخ به این سئوال که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود اما گاها مشاهده میکنیم فراز و فرودهایی در فرهنگ بوده است و یک زمان به آن توجه شده است و در زمانی دیگر بیتوجهی چرا باید شاهد این فراز و فرودها باشیم، با اشاره به سخنان مجری برنامه گفت: من به عنوان رئیس فرهنگستان به شما میگویم که گاها غلط است و تنوین عربی بعد از «گاه» نمیآید.
 
وی سپس در پاسخ به سوال مجری برنامه گفت: انقلاب اسلامی از یک فرهنگ مستقل نشات گرفته بود که این فرهنگ، فرهنگ اسلامی بود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما در انقلاب اسلامی یک بازیای را آغاز کردهایم که قاعدهاش را خودمان گذاشته بودیم و در بازی دیگران وارد نشدیم.
 
حداد عادل بیان کرد: انقلاب اسلامی از جنس انقلاب مخملی و رنگی نبود این انقلاب یک منشاء و مبنای دیگری داشت که منشاء آن ایمان و شهادت ابزارش بود.
 
وی با بیان اینکه دشمن برای مقابله با انقلاب فرهنگ اسلامی آن را نشانه رفته است گفت: دشمن با ترفندهایی در این ۳۵ سال سعی داشته است که به فرهنگ ما آسیب بزند و بعد از خارج شدن از بهت اولیه پس از پیروزی انقلاب دیدند که چگونه جوانان ایرانی در تمام صحنهها حضور دارند به این فکر افتادند که باید ریشه این فرهنگ را بسوزانیم و امواج بیاعتقادی را به سمت جامعه ما فرستادند که مردم را نسبت به خدا، وحی و نبوت بیاعتقاد کنند و کتاب سلمان رشدی نیز نمونهای از آن است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس حفظ فرهنگ اسلامی را یکی از وظایف خطیر مسئولین دانست و گفت: دشمن میخواهد فرهنگ اسلامی را که منشاء قیام و پیروزی این ملت بوده است را بگیرد بنابراین باید در حفظ این فرهنگ کوشا باشیم.
 
حداد عادل با اشاره به مذاکرات هستهای گفت: مذاکره به خودی خود موضوعی نیست که بگوییم خوب است یا بد است.
 
وی گفت: اگر در مذاکرات خودباختگی و وحشت نشان دهیم و متوجه توطئه و ترفند دشمن نباشیم و فریب لبخند دشمن را بخوریم قطعا با شکست مواجه هستیم اما اگر متکی به خدا و پشتگرم به مردم باشیم آن وقت میتوانیم آن را به نفع مردم تمام کنیم.
 
حداد عادل با بیان اینکه مذاکره به خودی خود ایراد ندارد افزود: باید شجاعت را از امام یاد بگیریم که خیلی صریح فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
 
وی با اشاره به این مطلب که ملت ایران در این ۳۵ سال از کید دشمنان آسوده نبوده است، گفت: این انقلاب را مردم اداره کردند و جنگ را سکوی پرش به سمت پیشرفتهای علمی قرار دادند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس ترس از دشمن را از خود دشمن بدتر دانست و افزود: امام سعی کرد این ترس را از اول از دل مردم بیرون کند و موفق هم شد.
 
وی با بیان اینکه ۳۵ سال مردم ایران ایستادگی کرده است و امروز طعم شیرین استقلال و آزادی را چشیده است خاطرنشان کرد: مردم دست از این طعم شیرینی که بدست آوردهاند نخواهند کشید و همان اوصافی که در امام دیدند را در رهبری مشاهده میکنند. مردم همچنان پای انقلاب ایستادهاند و انشاالله ما هم دست به دست هم بدهیم و دست از حب و بغضهای کودکانه بکشیم و در کنار انقلاب و مردم باشیم.
نظر شما
پربیننده ها