فرزند شهید نامجوی در گفت‌‎وگو با دفاع پرس:

لقب آقازادگی تبعات دارد/ حکایت «سیدموسای» امام (ره)

شهید نامجوی با وجود اینکه در رژیم پهلوی نیز یک فرد نظامی بود، اما در سرنگونی آن بسیار کوشید. پس از پیروزی انقلاب نیز به قدری به امام (ره) نزدیک شد که ایشان را «سیدموسای» صدا می‌زدند.
کد خبر: ۱۰۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱ - 28September 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، «آقازاده» کیست و «آقازادگی» چیست؟ این اصطلاح از چه زمانی وارد لغت زبان ما شد؟ شاید اکثر پاسخ‌ها در ابتدا معانی مثبتی نداشته باشد. البته نیازی نیست که فردی برای اینکه آقازاده خوانده شود، اقوام درجه یک مدیر یا مقام ارشد داشته باشد، بلکه داشتن یک رابطه نزدیک با مدیران و مقامات که منجر به متمایز شدن فرد در امور از سایر اجتماع شود نیز می‌تواند فرد را در دایره آقازادگی قرار دهد.

به مناسبت سالروز سقوط هواپیمای سی – 130 که پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه به شهادت رسیدند، همچنین برای دانستن مزایای آقازادگی به سراغ به سراغ «سید مهدی نامجوی» فرزند سرلشکر شهید «سید موسی نامجوی» وزیر دفاع در دوران دفاع مقدس رفتیم. در ادامه می‌خوانید:

مزایای آقازادگی با مردم عادی بودن در چیست؟

اول از آقا شروع کنیم تا به زاده‌اش برسیم. ما سعی کردیم شبیه شهید نامجوی باشیم. پدرم را «شهید نامجوی» نامیدم تا ابتدا آن «آقا» را در نگاه خانواده و اطرافیان معرفی کنم تا در ادامه از مزایای آقازادگی بگویم.

شهید نامجوی استاد دانشگاه شهید افسری بود و یادگاری‌هایش از سال 1340 در ارتش و نیروهای مسلح باقی است. از این رو سعی کردم به عنوان یک الگو به زندگی شهید نامجوی نگاه کنم و در این راه قدم بردارم. منش شهید نامجوی اینگونه بود که در دوران طاغوت از ساختمان‌های سازمانی استفاده نمی‌کرد و می گفت که از من مستحق‌تردر نیروهای مسلح هم هست. همزمان با هیات علمی دانشگاه، وزیردفاع کشور نیز بود. ماشین در اختیارش قرار داده بودند اما استفاده نمی‌کرد. معتقد بود باید مانند مردم زندگی کنم. در نماز جمعه با فلوکس می‌رفت. قوتی که در شهید نامجوی دیدم، در خودم نمی‌بینیم ولی سعی کردم شبیه آن «آقا» زندگی کنم.

علی رغم تبلیغاتی که در خصوص آزادگی می‌شود، اگر یک آقازاده مقید باشد نه تنها از موقعیت پدرش استفاده نمی‌کند بلکه کار را عقب‌تر می‌کشاند. به عنوان نمونه در زمان کنکور بدون اعمال سهمیه دانشگاه علم و صنعت و با سهمیه در دانشگاه تهران قبول شدم. بنابراین آقازادگی تاثیری برای من نداشت. نیروهای مسلح در اکثر شهرها مراکز رفاهی دارد ولی به یاد ندارم از این امکانات استفاده کرده باشیم. آقازاده بودن خیلی اوقات مسئولیت بیشتری ایجاد می‌کند البته به خود فرد هم بستگی دارد.

زمانی که دانشجو بودم تلفن همراه خریدم اما تا زمانی که نیاز نبود از کیفم خارج نمی‌کردم. اطرافیانم به شوخی می‌گفتند که چقدر محافظه کاری می‌کنم. نمی‌خواستم این موضوع در اذهان عمومی شکل بگیرد که یک فرزند شهید در شرایط خیلی خوبی زندگی می‌کند.

آقازادگی مسئولیت ساز است/ رنگ سبز بر نقاشی دیواری پدرم پاشیدند 

نقش مادر در شناخت پدر به فرزندان چقدر بود؟

من که پدرم را ندیدم و سعی کردم از شنیده‌هایم استفاده کرده و همچون او زندگی کنم اما خواهر و برادرم هم که با پدرم زندگی کردند همین‌گونه هستند.

خواهر و برادرم پزشک هستند و در حوزه کاری خود تمام تلاش خود را برای خدمت به بیماران و اطرافیان انجام می‌دهند. البته همه این برخوردها به نحوه مدیریت مادرم بستگی دارد. مادرم به نحوی عمل کرد تا شخصیت قهرمانانه پدرم در ذهن ما شکل گیرد و همچون یک چارچوب و الگو در این مسیر حرکت کنیم.

با توجه به این که پدر را ندیدید چگونه او را شناختید؟

اگر مادرم بعد از شهادت همسرش دچار شکست و فرومایگی می‌شد، فرزندانش به موقعیتی که امروز هستند، نمی‌رساند. مادرم با تمام قوا به ما رسیدگی کرد. به هر کجا که امروز رسیدیم مدیون مادرم هستیم.

مادرم با بیان خاطرات و تجربه‌های زندگی مشترک با پدر در تربیت ما کوشیدند. البته مراوده با همکاران، شاگردان و دوستان پدرم نیز تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت ما داشت.

پدر و مادر دو بال تربیت فرزند هستند به طبع من هم در دوران کودکی نبود پدر را حس می‌کردم اما درایت مادرم جای خالی پدر را تا حدودی پر کرد.

هر دو تربیت فرزند را محور زندگی‌شان قرار می‌دادند. در حال حاضر که دو فرزند دارم متوجه دشواری کارشان می‌شوم.

آقازادگی مسئولیت ساز است/ رنگ سبز بر نقاشی دیواری پدرم پاشیدند 

آشنایی پدر و مادرتان به چه صورت بود؟

پدرم در انتخاب همسر همچون یک نظامی برخورد کردند. مادرم را به مانند یک گزینش نظامی تحت نظر قرار دادند زیرا انتخاب همسر مناسب برایش اهمیت زیادی داشت.

فرمودید که مراوده با همکاران پدر باعث شناخت شخصیت شهید نامجوی شد. در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

در انتخاب گزینه‌های پیش روی زندگی‌ام به این موضوع فکر می‌کنم که اگر پدرم بود چه انتخابی می‌کرد و چه چیزی را قبول داشت.

او در هر مقطعی از زندگی تلاش می‌کرد که نمونه باشد. اگر هر شخص کار محوله را به نحو احسنت انجام دهد، خیلی از مشکلات حل می‌شود.

شهید نامجوی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای سرنگونی رژیم طاغوت فعالیت‌های تشکیلاتی داشت. از این رو با انقلابیون در ارتباط بود. پیش از انقلاب یک سیستم ساواک برای مقابله با مردم انقلابی و یک سیستم ضد اطلاعات برای نظامی‌ها وجود داشت. با این اوصاف پدرم فعالیت‌های ضدرژیم را تا سرنگونی آن ادامه داد.

پدرم بسیاری از وقتش را صرف دانشگاه و دانشجویان می‌کرد. مراودات ما پس از شهادت پدر با دانشجویان او و افرادی انقلابی بوده است. مجموعه این حلقه‌های زنجیره باعث شد که شخصیت شهید نامجوی همچون یک قهرمان در ذهن ما شکل گیرد. در نگاه من «شهید نامجوی» شخصیت خود ساخته‌ای داشت.

برخورد ایشان در کلاس‌های درسش برایم جالب بود. دانشجویان فعال، با ایمان، با روحیه و ضعیف را برای کلاس‌های مخفی خود شناسایی می‌کردند. پدرم کلاس‌هایش را با «بسم الله» و یک روایت شروع می‌کرد و این کار باعث جذب خیلی از دانشجویان شد.

آقازادگی مسئولیت ساز است/ رنگ سبز بر نقاشی دیواری پدرم پاشیدند 

خنثی کردن نخستین توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی افرادی نزد امام (ره) رفتند و پیشنهاد دادند که ارتش را منحل کنیم. این موضوع اولین توطئه پس از انقلاب بود زیرا سپاه پاسداران در آن مقطع زمانی قدرت لازم برای دفاع از کشور را نداشت. ارتش نقش موثری در خنثی کردن این توطئه داشت. افسران مومن و متدین، ارتش را بازسازی کردند از این رو یک ارتش انقلابی ایجاد شد.

افسران مومن و متدین همچون شهید کلاهدوز، صیاد شیرازی، اقاب پرست و پدرم از جمله افرادی بودند که تلاش کردند ارتش طاغوتی را به ارتش جمهوری اسلامی تبدیل کنند. ارتش بازسازی شده نه تنها به نظام جمهوری اسلامی صدمه نزد بلکه در بسیاری موارد باعث دفاع و حفظ نظام کشور شد.

امام (ره) پدرم را «سیدموسی» صدا می‌زدند

شهید نامجوی با وجود اینکه در رژیم پهلوی نیز یک فرد نظامی بود، اما در سرنگونی آن بسیار کوشید. پس از پیروزی انقلاب نیز به قدری به امام (ره) نزدیک شدند که ایشان را «سیدموسی» صدا می‌زدند. یک حکم زیبا با قلم امام (ره) نیز به یادگار برایمان مانده است. در آن زمان حفظ محاسن در میان نظامی‌ها ممنوع بود ولی از زمانی که حکم امام (ره) صادر شد، محاسن را حفظ می‌کرد و در تصاویر مانده از آن زمان، مشاهده کردم که پدرم با محاسن در نماز جمعه شرکت می‌کرد.

 آقازادگی مسئولیت ساز است/ رنگ سبز بر نقاشی دیواری پدرم پاشیدند

پدرم در سمت وزیر دفاع در آن مقطع زمانی ارتباط نزدیکی با رهبر معظم انقلاب نیز داشت. در دیداری که با رهبری داشتیم، فرمودند: «شهید نامجوی یکی از افسران متعهدی بود که بر روی دوش ایشان تکیه می‌کردم». در آن دیدار اتفاقی رخ داد که برایم بسیار شیرین است. مقام معظم رهبری قرآنی با دست خط مبارکشان به ما هدیه کردند و در انتهای صفحه نوشتند تقدیم به خانواده شهید «سید موسی نامجوی». دقایقی مکث کردند و ادامه دادند «ی» در ادامه فامیلی شهید بود. این در حالی است که اکثر مواقع نام فامیلی ما را نامجوی می‌نویسند اما رهبرمعظم انقلاب فامیلی کامل پدر را به خاطر داشتند.

پدرم مبتکر شعار «ارتشی و سپاهی دو لشکر الهی»

شهید نامجوی نقش مهمی در ارتباط و اتحاد ارتش و سپاه داشت. پدرم مبتکر شعار «ارتشی و سپاهی دو لشکر الهی» بود. این درایت باعث شد که برکاتی برای نیروهای مسلح در جبهه ایجاد شود.

یکی از پاسداران برایم روایت کرد: «زمانی که شهید نامجوی با لباس نظامی و مرتب وارد جبهه شد. به دلیل تجربه، تفاوت سنی و ظاهرشان ارتباط محدودی با او داشتیم. اما شب هنگامی که با لباس راحتی برای خواندن دعا به سمت ما آمد، ارتباط صمیمی بین ما شکل گرفت. در این ارتباط از نظر اعتقادی و مذهبی بیشتر با شهید آشنا شدیم».

آقازادگی مسئولیت ساز است/ رنگ سبز بر نقاشی دیواری پدرم پاشیدند 

از سال 60 تا 95 وقایع و فتنه‌های مختلفی برای جمهوری اسلامی رخ داد. چطور شد که خانواده شهید نامجوی در این فتنه‌ها محکم ایستاده است؟

معتقدم کسانی که عزیزشان را برای حفظ انقلاب اسلامی از دست داده‌اند، پایبند نظام هستند. خانواده شهدا اعتقادشان به نظام راسخ است و تنها ممکن است در علایق سیاسی نظر متفاوتی داشته باشند.

شهید نامجوی در راه حفظ نظام به شهادت رسید و ما به عنوان خانواده شهید در مقابل تمام جریان‌ها و فتنه‌های علیه نظام جمهوری اسلامی می‌ایستیم. در برخی مواقع به همراه جمعی از خانواده های شهدا در خصوص موضوع روز بیانیه‌ می‌نویسیم. در جریان فتنه 88 اگر دیده باشید بر اثر بیانیه منتشر شده، رنگ سبز بر نقاشی دیواری پدرم پاشیدند.

برای این انقلاب و حفظ آن زحمتها کشیده و خونها ریخته شده است. خانواده‌هایی که عزیزشان را در این راه از دست داده‌اند به مطالب منفی که در سطح جامعه رواج می یابد حساس هستند. این فیشهای نجومی منتشر شده، ما را مکدر کرده است.

شهدا ساده زندگی می‌کردند. انسانهایی بودند که سعی می‌کردند به مولا امیرالمومنین (ع) اقتدا کنند. مسئولین و مردم باید ساده زیستی را پیشه کرده و از این الگوها تبعیت کنند. همچنین پرهیز از اشرافی گری از تدابیر رهبر معظم انقلاب است، که باید مورد توجه قرار گیرد.

خانواده‌های شهدا در صورت بروز هر توطئه و جریان منفی به مقابله با آن برمی‌خیزند. تصاویر فیشهای نجومی که این روزها در فضای مجازی در حال جابجایی است، باعث ناراحتی ما شده است. از مسئولین انتظار داریم که نگرش سیستمی داشته باشند و برای تبرئه خود دیگری را متهم نکنند. اگر در این خصوص مستند دارند به جای رسانه‌ای کردن، آن را به مسئول پیگیری این موضوع ارائه دهند. زمانی که موضوع رسانه‌‎ای می‌شود هر فرد برای دفاع از خود به دیگران لطمه میزند و این امر جز اینکه مردم را ناراحت کند تاثیر دیگری ندارد.

آقازادگی مسئولیت ساز است/ رنگ سبز بر نقاشی دیواری پدرم پاشیدند 

مهدی نامجوی، فرزند شهید نامجوی وزیر دفاع در دوران دفاع مقدس، نامه‌ای از پدر شهید خود را در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داد؛ که در آن آمده است "4 نفر از افسران مشروحه زیر که پست سرپرست محلهای امیری منصوب گردیده‌اند ردیف یک الی سه مایل به دریافت حق مقام ماهیانه خود نمی‌باشند، علیهذا در مورد برقراری حق مقام آنان اقدامی محول نگردید. که مراتب در دستور درج و نتیجه متعاقبا گزارش خواهد شد. نفر اول: سرهنگ 2 توپخانه سید موسی نامجوی سرپرست دانشکده افسری محل سرلشکری. نفر دوم: سرهنگ 2 توپخانه نصیر شکرریز جانشین سرپرست دانشکده افسری محل سرتیپی. نفر سوم: سرهنگ دو توپخانه ستاد محمد مهدی کتهیه سرپرست تیپ دانشجویان محل سرتیپی)"

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار