روایت جشنواره مقاومت از فجایع بمباران شهر کردنشین حلبچه

سه عنوان فیلم مستند، پویانمایی و سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران با موضوع حلبچه در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت بر روی پرده می‌روند.
کد خبر: ۹۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱ - 30August 2016

روایت جشنواره مقاومت از فجایع بمباران شهر کردنشین حلبچه

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، روزهای پایانی سال 1366 یکی از دردناکترین و غمانگیزترین رویدادهای دوران جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوست؛ 50 فروند هواپیمای ویژه ارتش بعثی عراق که هر یک به چهار عدد بمب شیمیایی 500 کیلویی مجهز بودند، در افق غرب آسمان حلبچه ظاهر شدند و با ریختن 200 بمب حاوی مواد شیمیایی، دست به کشتار مردم این منطقه کردنشین زدند.

این بمباران بخشی از عملیات گستردهای بهنام عملیات «انفال» بود؛ که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت و هزاران نفر از شهروندان کُرد عراقی قربانی سیاستهای رژیم بعث حاکم بر عراق و نسلکشی سازمانیافته این رژیم شدند. ابعاد فاجعه شیمیایی حلبچه در مقیاسی به وقوع پیوست که به باور بسیاری با فجایع بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی قابل قیاس است.

براین اساس سه عنوان فیلم مستند، پویانمایی و سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران با موضوع حلبچه در چهاردهمین جشنواره بینالمللی مقاومت نمایش داده خواهد شد.

فیلم مستند «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربانپور و تهیهکنندگی محمد شکیبانیا، فیلم پویانمایی «تمام زمستانهایی که ندیدهام» به کارگردانی  امید خوشنظر و تهیهکنندگی مسعود صفوی و فیلم سینمایی «تگرگ و آفتاب» به کارگردانی و تهیهکنندگی رضا کریمی آثار راه یافته به این بخش هستند.

چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با شعار «تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی» به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاری در تهران برگزار میشود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار