گلعلی بابایی:

«مثل آب خوردن» باید تلنگری برای خاطره‌نگاری باشد

نویسنده ادبیات دفاع مقدس گفت: بخش اعظم میراث جنگ تحمیلی در سینه رزمندگانی مانده که نیازمند ثبت و ضبط است. خاطره‌نگاری تابع اصولی است که با اتکای به آن باید اقدام به خاطره‌نگاری کرد. «مثل آب خوردن» در این زمینه کتابی راهگشاست؛ که می‌تواند مرجع خوبی برای خاطره‌نگاری باشد.
کد خبر: ۹۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷ - 27August 2016

«مثل آب خوردن» باید تلنگری برای خاطره‌نگاری باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، گلعلی بابایی، عصر امروز در آیین رونمایی از کتاب «مثل آب خوردن» نوشته حمید داوودآبادی اظهار داشت: نمیدانم چرا این مراسم در خاموشی برگزار میشود؛ مراسم باید در بوق و کرنا میشد. من کتاب را همان شب که دیدم از صراحت و شفافیت مطالب لذت بردم. من حمید را با «یاد یاران» میشناسم. کسانی که اسلحه زمین گذاشتند و کتاب را به دست گرفتند جزء نسل اول دفتر ادبیات مقاومت بودند.

نویسنده همپای صاعقه در ادامه با بیان اینکه کتاب حاصل مشاهدات و تجربیات آقای داوودآبادی است، افزود: مقام معظم رهبری در تقریظ کتاب «یاد یاران» اشاره کردند که در نوشتههای این کتاب صداقت و صراحت جاری است.

این نویسنده دفاع مقدس در ادامه گفت: برای نوشتن کتابی درباره عملیات رمضان به کتاب ایشان رجوع کردم؛ که دیدم داوودآبادی حتی به ترسیدن خود هم در کتاب اشاره کرده است. باید در نوشتههای ایشان از شهید طوقانی یاد کنم. در واقع «پهلوان سعید» نتیجه نگاه حمید داوودآبادی است. به بیان دیگر کتابهای داوودآبادی یکی از جلوههای جنگ مردمی است.

نویسنده «سالار تیپ عمار» ضمن توصیه به خواندن کتاب توسط رزمندگان بیان کرد: من 100 نسخه از این کتاب را خریدم و به پیشکسوتان دادم؛ تا همه راه و چاه را بیاموزیم. داوودآبادی همچنان که ساده مینویسد از دیگران هم همین را میخواهند.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به صداقت داوودآبادی گفت: داوودآبادی اصرار دارد که اگر با کسی مشکل سیاسی داریم نباید آنرا در مبحث خاطره نویسی دخیل کنیم. بسیاری از افراد که امروز هستند در زمان جنگ دخیل بودند.

گلعلی بابایی درباره رسالت نویسنده کتاب گفت: اگر ما خودسانسوری داشته باشیم آیندگان بر ما خورده میگیرند. انشاءالله این کتاب تلنگری باشد برای کسانی که میخواهند بنویسند. متاسفانه گاهی نگاه فرد نسبت به نگاه نویسنده فاصله میگیرد و از کتاب به «رمان» یاد میشود؛ چون نویسنده از خاطرهنویسی فاصله گرفته است.

وی در پایان بیان کرد: قدم برداشتن در خاطرات جنگ، کامل کردن پازل جنگ است. این کتابهایی که نوشته شده است یکهزارم خاطرات نیروهایی است که در جنگ بودهاند. خیلیها دست به قلم نمیبرند و نخواهند برد؛ چون فاصله زمانی باعث فراموشی میشود. اگر این کتابها دست به دست بگردد، انشاءالله ثمرات خوبی خواهد داشت.

حسین قرایی استاد دانشگاه و مجری مراسم نیز گفت: نمیدانم چرا این مراسم در غربت برگزار میشود. شاید صلاح دیدند که اینگونه برگزار شود. ویژگی بارز داوودآبادی این است که خودسانسوری ندارد و در کتاب «مثل آب خوردن» هم به آن اشاره کرده است. داوودآبادی همه وقایع را میآورد؛ که به نظر من قابل تحسین است. در این 15 سالی که در حال تدریس بودم در حوزه خاطره کتابی به این صراحت نوشته نشده است.

«مثل آب خوردن» کتابی درباره خاطرهنگاری است که توسط «حمید داوود آبادی» به نگارش درآمده و حاصل 30 سال تلاش این نویسنده دفاع مقدس است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار