خواننده آهنگ «پیشمرگان دوران» در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد؛

مدد گرفتن از شخصیت شهدا در ساخت موسیقی

«رضا مختاری» خواننده آهنگ «پیشمرگان دوران» گفت: خانواده و فرهنگی که شهید در آن زندگی کرده و بزرگ شده برایم مهم است، تا شعر مناسبی برای شخصیت او انتخاب کنم.
کد خبر: ۹۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ - 28August 2016

مدد گرفتن از شخصیت شهدا در ساخت موسیقی

«رضا مختاری» هنرمند مطرح استان آذربایجان غربی و خواننده آهنگ «پیشمرگان دوران» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به مولفههای موسیقی حماسی اظهار داشت: موسیقی زمانی ارزش پیدا میکند که بتواند ارزشهای دینی و انقلابی کشور را منتقل کند. فکر میکنم ظرفیت انتقال مفاهیم دینی و انقلابی به واسطه موسیقی وجود دارد؛ چون این موسیقی ایجاد حرکت و انگیزه میکند. بیشتر فعالیت من در عرصه قرآن و سرود بود. در هیئت خودم مداحی و مولودیخوانی هم میکردم، همین فعالیتها من را با موسیقی آشنا کرد.

پیش از ورود به موسیقی مربی قرآن بودم

وی درباره چگونگی ورود به عرصه موسیقی نیز گفت: وقتی متوجه تهاجم فرهنگی دشمن از طریق موسیقی شدم، تصمیم گرفتم ارزشهای دینی و انقلابی را از همین راه منتقل کنم و فعالیت اصلی خود را در موسیقی متمرکز کردم. صحبتهای رهبر انقلاب برای من همیشه راهگشا بوده و درباره همین موضوع هم بی تاثیر نبوده است. امروز وقتی در اجتماعات مختلف برنامههای موسیقی برگزار میکنم، مورد استقبال جوانان قرار میگیرم و بازخوردهای مثبتی دریافت میکنم.

شهیدان کردستان استثنایی و اسوه هستند

خواننده آهنگ «پیشمرگان دوران» عنوان کرد: شعر نقش مهمی در موسیقی دارد. در بسیاری از مناطق مرزی کشور، حساسیتهای زیادی درباره شعر حماسی وجود دارد. برخی جریانها از شعرهای حماسی با مضامین انقلابی استقبال نمیکنند و گاهی برخوردهای نامناسبی را با شاعران انجام میدهند؛ به همین دلیل خیلی از شاعران گمنام هستند و شعرشان را با اسم تخلص منتشر میکنند.

مختاری افزود: تعداد زیادی از شعر کارهایم را خودم سرودهام. من برای شعرهایی که باید درباره شهدا و موضوعات خاص سروده شود، تحقیق زیادی انجام میدهم. ساعتها درباره شهدا کتاب و جزوه مطالعه میکنم تا با زندگی، تفکر و ارزشهایی که برای شهدا اهمیت داشته است، آشنا شوم. خانواده و  فرهنگی که شهید در آن زندگی کرده و بزرگ شده برایم مهم است، تا شعر مناسبی برای شخصیت او انتخاب کنم.

هنرمند مطرح استان آذربایجان غربی تاکید کرد: شهیدان پیشمرگ کردستان شخصیتهای ویژه و خاصی داشتند. آنها معتقد به اسلام، پایبند به وطن و مردم و ولایتمدار بودند. آنها افراد استثنایی بودند که برای مردم اسوه هستند. از این رو میتوان آنها را بهعنوان الگو به جامعه معرفی کرد.  

موسیقی فرصتی برای انتقال مفاهیم

وی گفت: وقتی کرُدها آهنگ «پیشمرگان دوران» را شنیدند خیلی استقبال کردند. برای آنها جالب بود که نظام جمهوری اسلامی به زبان کردی و شهدای پیشمرگ کرُدستان اهمیت میدهد و به خاطر آنها آهنگ و موسیقی به زبان فارسی و کردی در صدا و سیما پخش میکند. تولید و پخش اینگونه آهنگها خیلی در اتحاد و همبستگی تاثیرگذار است.

هنرمند مطرح استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: بسیاری از آهنگهایی که در مدت اخیر کار کردم چندزبانه است. تلفیق زبان کردی، ترکی و فارسی در بیشتر کارهای من رعایت شده؛ معتقدم این تلفیق در وحدت و همبستگی اقوام مهم و تاثیرگذار است. تاثیرپذیری جوانان از موسیقی زیاد شده و همین مسئله فرصتی است، تا ما مفاهیم و ارزشها در قالب موسیقی ارائه کنیم.

دشمن جو سنگینی علیه هنر انقلاب ایجاد کرده است

مختاری افزود: معتقدم شهدا به این کار راضی هستند؛ چون خودم به عینه کمکهای آنها را در کارهایم دیدهام. بعضی اوقات مطالبی با وزن و قافیههای ناهماهنگ در شعرهایم جور میشود که برای خودم هم قابل باور نیست. وقتی خوب فکر میکنم متوجه حضور روح شهدا در کارم میشوم. یقین دارم شهدا به کار و مسیری که میروم راضی هستند.

خواننده آهنگ «پیشمرگان دوران» تصریح کرد: دهه گذشته استفاده از موسیقی در برنامههای مذهبی خیلی کم بود. فقط در برههای اوایل انقلاب سرود و موسیقی رواج داشت، اما پس از مدتی اُفت شدیدی پیدا کرد. امروز خوشبختانه این روند، در حال تغییر است. نگاه بسیاری از دستگاههای فرهنگی کشور نسبت به موسیقی عوض شده است و این نگاه باعث اتفاقات خوب و رویشهای جدیدی در عرصه هنر انقلاب شده است.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی غرب گفت: دشمن جو سنگینی علیه هنر انقلاب ایجاد کرده است. خیلی کارها با دستمزد قابل توجه به من پیشنهاد میشود؛ بسیاری هم پیشنهاد کار کلاسیک میدهند و من معتقدم باید کار ارزشی انجام شود و در این راه ماندهام. استعدادهای انقلابی زیادی وجود دارد که اگر حمایت شوند، میتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. هنرمندان جوان زیادی وجود دارند که نیازمند دیده شدن و سرمایهگذاری هستند. باید بخشهای فرهنگی دستگاههای مختلف به این موضوع نگاه ویژهای داشته باشند و بودجه خاصی در نظر بگیرند.

مختاری یادآور شد: آرزو میکنم یک روز قشر هنرمند فقط برای انقلاب کار هنری انجام دهد، من برای این آرزو تلاش میکنم و آن را برای خودم هدف میدانم و معتقدم آینده خوبی برای کسانی که در این راه قدم بردارند وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار