امروز؛ «راز مزار» فاش می‌شود

مستند «راز مزار» امروز ساعت 19:30 از شبکه افق که به بررسی علل ساماندهی و یکسان‌سازی قبور شهدا می‌پردازد، پخش می‌شود.
کد خبر: ۹۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ - 25August 2016

امروز؛ «راز مزار» فاش می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مستند «راز مزار» که به بررسی علل تخریب مزارهای شهدا در برخی از شهرهای کشور میپردازد، امروز 4 شهریور ماه، ساعت 19:30 از شبکه مستند سیما پخش میشود. این مستند گفتوگو محور، چندی پیش در تبریز رونمایی شد.

روح الله رشیدی تهیه کننده این مستند، در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس گفت: در این مستند کارشناسان جامعهشناسی، هنر، معماری، تاریخ و عکاس به اهمیت و مزایای مزارهای قدیمی پرداختند. همچنین نشانهشناسی اعم از محتوا، پرچم و سنگ نوشتهها را بررسی کرده و در یکسانسازی مزار ایرادات و خسارتها را بیان کردند.

رشیدی ادامه داد: در پی انتشار این مستند شکایاتی از ما مبنی بر اهانت به خانوادههای شهدا صورت گرفت. این در حالی است که ما معتقدیم نباید پای خانوادههای شهدا را بر این بحث باز کنیم زیرا باعث دودستگی میان خانوادهها میشود. حق خانوادههای شهدا بر مزار شهید حقی فردی است اما زمانی که کار عمومی است و به کلیت گلزار برمیگردد، آن مزار به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه میشود.

وی اظهار کرد: خانواده شهید به مرمت رضایت میدهند ولی مرمت به زبان مدیریت عمران میشود حذف حجله، پرچم و نمادها به همین جهت نمیخواهیم خانواده شهدا را در این امر دخالت دهیم.

رشیدی با اشاره به اجرای طرح در  گلزار شهدای وادی رحمت تبریز، گفت: با توجه به اینکه اعلام کردند با رضایت خانوادههای شهدا این طرح اجرا شد، آیا هیچ یک از خانوادهها ناراضی نبودند؟! و یا اگر نارضایی هم بودند، آیا اجازه میدادند که سنگ مزار متفاوت باشد؟!.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها