امیر پورکلهر در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

اسکورت بیش از 10 هزار کشتی تجاری در دوران دفاع مقدس برای رونق کشور

معاون نیروی انسانی نداجا گفت: در دوران دفاع مقدس بیش از 10 هزار کشتی تجاری توسط نیروی دریایی ارتش اسکورت شد؛ تا واردات و صادرات کشور به خوبی انجام شود.
کد خبر: ۹۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ - 24August 2016

اسکورت بیش از 10 هزار کشتی تجاری در دوران دفاع مقدس برای رونق کشور

امیر دریادار دوم محمد پورکلهر، معاون نیروی انسانی نداجا در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس در خصوص نقش نداجا در دفاع مقدس اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نخستین نیروی سازمانیافتهای بود که پس از حمله عراق به ایران به دفاع از خاک میهن اسلامی پرداخت و از پیشروی دشمن جلوگیری کرد؛ یکی از آن حماسهها، حماسه مقاومت 34 روزهی دفاع از خرمشهر است؛ که توسط تکاوران نداجا انجام شد. وقتی از آن مقاومت بهعنوان حماسه یاد میکنیم بدین معناست که راهبرد رژیم بعث عراق شکست خورد و نقشهی صدام مبنی بر اینکه یک روزه خرمشهر، سه روزه خوزستان و یک هفتهای تهران را اشغال کند، با همکاری سایر نیروهای مردمی و سپاه به سرانجام نرسید.

وی افزود: شهر خرمشهر پس از 19 ماه اسارت در خرداد ماه 1361 و پس از طی چهار مرحله عملیات الی بیتالمقدس آزاد شد و در این عملیات و به خصوص در مرحله نخست آن نیروی دریایی ارتش نقش به سزایی داشت. در این مرحله نیروی دریایی با در اختیار قرار دادن 300 قایق نیروها را از رود کارون عبور داد. پنج هواناو، 100 نفر غواص، پنج بالگرد و سه گردان تفنگداران دریایی نیز در جریان عبور از رودخانه نقش داشتند. در مرحله آخر و در پاکسازی خرمشهر نیز نیروی دریایی نقش داشت.

معاون نیروی انسانی نداجا عنوان داشت: در چند ماه نخست جنگ و در عملیات مروارید، پرونده نیروی دریایی ارتش عراق بسته شد و عراق در عرصه دریا تا پایان جنگ نتوانست عرض اندامی بکند.

امیر پورکلهر خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم این نیرو در دوران دفاع مقدس اسکورت نفتکشها و کشتیهای تجاری بود؛ که نقش حمایتی از اقتصاد کشور در آن دوران داشت. در دوران دفاع مقدس بیش از 10 هزار کشتی تجاری اسکورت شد؛ تا واردات و صادرات کشور به خوبی انجام شود.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها