دیده بان حقوق بشر:

هزاران کودک در مناطق جنگی در بازداشت به سر می برند

سازمان دیده بان حقوق بشر در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: هزاران کودک درمناطقی که در آنها جنگ و درگیری وجود دارد، بدون اثبات اتهام و جرم در بازداشت به سر می برند.
کد خبر: ۹۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸ - 28July 2016

هزاران کودک در مناطق جنگی در بازداشت به سر می برند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،سازمان دیده بان حقوق بشر امروز پنجشنبه از نیویورک گزارش داد: هزارن کودک در این مناطق ،که از آنها بعنوان یک تهدید امنیت ملی قلمداد می شود، بدون اتهام و جرم، برای ماه ها و حتی سال ها در بازداشت و تحت شکنجه به سر می برند.


دیده بان حقوق بشر با بیان اینکه « شمار کودکان بازداشت شده و تحت شکنجه درچنین کشورهایی به درستی مشخص نیست» خواستار توقف چنین رفتارهایی علیه کودکان در مناطقی که در آنها جنگ و درگیری است، شد.


در گزارش 35 صفحه ای دیده بان حقوق بشر در این زمینه آمده است که فشارهای زیادی به کودکان بازداشتی که گمان تهدید امنیت ملی به آنها می رود، وارد و با آنها بدرفتاری می شود.


دیده بان حقوق بشر اضافه کرد: این کودکان به گمان همکاری و دست داشتن با گروه های مسلح غیر دولتی (تروریست ها) و در ارتباط با مناطق درگیری بازداشت شده اند.


بر اساس این گزارش، «در مقابله با گروه های تندرو مسلح (تروریستی) مانند (گروه تکفیری – تروریستی) داعش و 'بوکوحرام' بازداشت کودکانی که گمان تهدید امنیتی به آنها می رود، روبه فزونی نهاده است.»
دیده بان حقوق بشر کشورهایی مانند افغانستان، جمهوری دمکراتیک کنگو، عراق، نیجریه و سوریه را در زمره کشورهایی دانست که شمار بازداشت کودکان دراین زمینه افزیش داشته است.


در این گزارش، از فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز یاد شده که شامل این بازداشت ها می شوند.


'جو بکر' (Jo Becker) رئیس مدافع حقوق بشر کودکان در دیده بان حقوق بشر دراین باره گفت: دولت ها در پاسخ به مسائل مربوط به درگیری و خشونت ها بصورتی غیر سازنده و نادرست حقوق کودکان را پایمال می کنند.


این مقام دیده بان حقوق بشر تاکید کرد: بازداشت های بی حد و اندازه و شکنجه کودکان باید متوقف شود.
این گزارش مبتنی بر مصاحبه های دیده بان حقوق بشر با بازداشت شدگان پیشین، ازجمله کودکان در 6 منطقه ای که در آن جنگ و درگیری بوده و همچنین گزارش های سازمان ملل و دیگر منابع است.


سازمان دیده بان حقوق بشر در تحقیقات خود دریافته است، علاوه بر بازداشت کودکان به دلیل ارتکاب به یک جرم مشخص، بسیاری دیگر بر اساس دلایلی بی پایه یا مظنون شدن به آنها به دلیل فعالیت های تروریستی برخی از اعضای خانواده هایشان، بازداشت شده اند.


دیده بان حقوق بشر افزود: برخی کودکان ازجمله کودکان خردسا ، زمانی که مادرانشان دستگیر می شوند، به گمان مسائل مربوط به تهدیدهای امنیتی بازداشت می شوند.


دیده بان حقوق بشر در ادامه گزارش داد: نیروهای امنیتی، این کودکان را مورد شکنجه، شوک های برقی، سوء رفتار اخلاقی، قرار دادن طولانی مدت در یک وضعیت استرس زا یا تهدید به اعدام قرار می دهند.


دیده بان حقوق بشر افزود: بسیاری ازاین کودکان در شرایطی ترسناک و در سلول های پرازدحام با دیگر بزرگسالان و بدون غذا و داروی لازم نگهداری می شوند.


سازمان دیده بان حقوق بشر در ادامه گزارش خود نوشت: در نیجریه و سوریه، تعدادی از کودکان که شمار آنها مشخص نیست، در بازداشت به دلیل نبود مراقبت های پزشکی، کم آبی ، گرسنگی یا در نتیجه شکنجه جان سپرده اند. بنا بر مصاحبه های صورت گرفته توسط سازمان ملل متحد، در افغانستان، نیروهای امنیتی کودکان را اغلب بیش از بزرگسالان مورد شکنجه قرار می دهند.


بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر، رژیم صهیونیستی هرساله صدها کودک فلسطینی را درارتباط با موارد خشونت آمیز، مانند پرتاب سنگ علیه سربازان خود در دادگاه های نظامی بدون درنظر گرفتن حقوق دادگاه کودکان برابر با موازین و قوانین بین الملل، مورد محاکمه قرار می دهد.


دیده بان حقوق بشر نوشت: کودکان فلسطینی با رفتارهای بد نیروهای امنیتی اسرائیلی طی زمان دستگیری، بازداشت و به زندان افتادن، همچون لگد خوردن، کتک خوردن و دیگر اقدامات خشونت آمیز فیزیکی مواجهند.


دیده بان حقوق بشر در ادامه خواستار پایان یافتن فوری تمامی این بازداشت های «بدون اتهام» علیه کودکان شد. این سازمان همچنین خواستار آنا شد کودکانی که در ارتباط با گروه های مسلح (تروریست) بازداشت شده اند نیز به مقامات حمایت از کودکان منتقل شوند.


سازمان دیده بان حقوق بشر همچنین خواست درباره کودکانی که در مورد جرایم اثبات شده، متهم شناخته شده اند، بر اساس موازین دادگاه های کودکان رفتار شود.


جو بکر درپایان این گزارش گفت: بازداشت کودکان، اشتباه ترین روش برای ممانعت آنها در دست داشتن در خشونت های آتی است.

منبع:ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار