یک رسانه صهیونیستی:

حزب‌الله دارای قوی‌ترین تشکیلات نظامی است

یک روزنامه صهیونیستی نوشت: حزب‌الله در نظریه خود برای بازدارندگی تغییراتی ایجاد و به‌طور جدی خود را به انواع و اقسام موشک‌ها مسلح کرد.
کد خبر: ۹۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵ - 28July 2016

حزب‌الله دارای قوی‌ترین تشکیلات نظامی است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، پایگاه اینترنتی العهد لبنان نوشت :یک رسانه صهیونیستی ضمن بررسی ابعاد گوناگون تجهیزات، نیروها و تواناییهای حزبالله لبنان اذعان کرد که امروز حزبالله لبنان قویترین تشکیلات نظامی را در اختیار دارد.

روزنامه اسرائیلی «واللا» در ادامه سلسله موضوعاتی که به نبرد تموز 2006 (جنگ 33 روزه لبنان با رژیم صهیونیستی) اختصاص دارد، با انتشار مقاله جدیدی درباره دهمین سالگرد این نبرد به شرایط فعلی حزب الله پرداخت.

واللا نوشت: 10 سال از زمانی که بیلبوردهای تبلیغاتی بیروت مژده پیروزی الهی را دادند، گذشت. اکنون اصلیترین تهدید امنیتی حزبالله، داعش و سایر گروههای افراطی دیگری مثل جبهه النصره است.

حزبالله از دهه 80 (میلادی) به بعد تحولات و وقایع بسیاری را پشت سر گذاشت و در دهه 90 در نبرد زمینی با نیروهای ارتش اسرائیل مهارت کسب کرد. پس از عقبنشینی اسرائیل از جنوب لبنان در ماه می سال 2000 میلادی، شیوه کاری تازهای را طراحی کرد؛ ایجاد پایگاههایی محکم در جنوب لبنان در سطح و زیر زمین، ایجاد زیستگاههای طبیعی و مسلح شدن به تجهیزات موشکی برای ایجاد قدرت بازدارنده در برابر اسرائیل.

هر از گاهی هم میخواست به نیروهای ارتش حمله کند. تا اینکه جنگ سال 2006 با ربوده و کشته شدن نظامیان ارتش آغاز شد.

واللا نوشت: در سالهای پس از جنگ، حزبالله در نظریه خود برای بازدارندگی تغییراتی ایجاد و بهطور جدی خود را به انواع و اقسام موشکها مسلح کرد. برخی میگویند اکنون حزبالله 150 هزار موشک در اختیار دارد و آن را در مناطق مسکونی مثل روستاها،  شهرهای جنوبی لبنان و یا دره بقاع، محل ذخایر فوقالعاده حزبالله، مستقر کرده است. همه اینها با هدف آماده شدن برای نبرد دیگری با اسرائیل صورت میگیرد؛ که بسیاری معتقدند اتفاق خواهد افتاد؛ اما کی؟

واللا در ادامه اضافه کرد: مجموعه انفجارهای وحشتناکی که گروههای تندرو در مواضع حزبالله در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت صورت دادند در کنار اشغالگریهای داعش در سوریه و عراق، موجب شد تصمیم راهبردی گرفته شود مبنی بر اینکه در صورتی که حزبالله با دشمن در سوریه نجنگد، باید با داعش و امثال آن در حومه بیروت بجنگد. و به این ترتیب تصمیمی که رویکرد حزب الله را تغییر داد، گرفته شد. گزارشهای اسرائیلیها نشان میدهد یکسوم رزمندگان حزبالله اکنون در خاک سوریه هستند. تشکیلات تدارکاتی مورد نیاز برای تقویت این نیروها را تنها میتوانیم تصور کنیم: ارزاق، البسه، تجهیزات نظامی و ادوات جنگی. حزبالله باید همه اینها را از لبنان به سوریه، یعنی صدها کیلومتر دورتر از وطن خود، منتقل میکرد.

از سوی دیگر یگانهای حزبالله نیز هر از گاهی مواضعشان را ترک میکنند و به کشور خود بازمیگردند و جای خود را به یگانهای دیگری میدهند. این مسأله نشاندهنده حجم بالای نقل و انتقالهاست. حزبالله در جنگ سوریه به بلوغ رسید و از یک گروه تبدیل به تشکلی شد که ویژگیهای یک ارتش واقعی را داشت.

واللا نوشت: حزبالله جایگاهی سیاسی بدست آورده است، مسأله ای که در گذشته برای سران آن اهمیت جدی داشت. پس از ترور سید عباس موسوی در سال 1992 و هنگامی که حسن نصر الله در سی و سه سالگی بعنوان دبیر کل حزب الله منصوب شد، تصمیم گرفت در نظام سیاسی لبنان مشارکت کند.

طبیعتا این حزب دستاوردهایی هم از جنگهای داخلی سوریه داشت. چرا که تجربه نظامی قابل ملاحظهای در این نبردها به دست آورد. حزبالله روشهای خود را تغییر داد، یاد گرفت چگونه برخی مناطق را به اشغال خود درآورَد یا مناطق مسکونی را پاکسازی کند و چطور از تانک و توپ و توانمندیهای فنی خود که به لطف ارتش سوریه و روسیه پیشرفت چشمگیری یافت، استفاده کند. امروز حزبالله ناوگانی از پهپادها را در اختیار و شبکههای ارتباطی ویژهای در لبنان دارد و به همین سبب بیمی از اجرای انواع عملیات استراق سمع ندارد. حزبالله امروز قویترین تشکیلات نظامی را در اختیار دارد.

میتوانیم برآورد کنیم اگر حزبالله بهطور ناگهانی به مرزهای شمالی حمله کند چه خسارتهای عظیمی را بهوجود خواهد آورد و شاید نبردی بسیار گستردهتر از جنگ قبلی را برای سلطه بر شهرکها یا گروگانگیری آغاز کند. سالهاست نظامیان ارتش اسرائیل با توهم احتمال اشغال بخشی از خاک سوریه (که در دست اسرائیل است) برای نبرد احتمالی با سوریه آموزش میبینند. سناریوی یک نیروی کماندوی سوری که تلاش میکند بخشی از جولان را اشغال کند.

به نظر میرسد آموزش اساسی باید در این زمینه باشد که احتمالا حزبالله، در صورت وقوع جنگ، یکی از شهرکهای اسرائیل را تصرف کند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار