در بیست و هفتمین اجلاس سران عرب در نواکشوت؛

نخست وزیر لبنان پایان مواضع حمایتی از تروریسم را خواستار شد

«تمام سلام» نخست وزیر لبنان با تاکید بر ضرورت تشکیل یک هیات عربی برای عملیاتی کردن ایده ایجاد مناطقی در داخل خاک سوریه برای اسکان آوارگان، پایان مواضع حمایتی از تروریسم وحشی را خواستار شد.
کد خبر: ۹۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴ - 26July 2016

نخست وزیر لبنان پایان مواضع حمایتی از تروریسم را خواستار شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بیست وهفتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب روز دوشنبه در نواکشوت، پایتخت موریتانی و به ریاست «محمد ولد عبدالعزیز» رئیس جمهوری این کشور برگزار شد.

در این اجلاس، بیشتر سران کشورهای عربی مانند مصر، سعودی، تونس، عراق شرکت نکردند و در سطحی پائین حضور یافتند.

از طرف لبنان هم که بیش از دو سال و یک ماه است رئیس جمهوری ندارد، نخست وزیر این کشور به همراه«رشید درباس» وزیر امور اجتماعی شرکت کردند.

«جبران باسیل» وزیر امور خارجه و «وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت در آخرین لحظه ها و به « دلایل خاص» از شرکت در اجلاس سران عرب خودداری کردند.

نخست وزیر لبنان در سخنان خود خاطرنشان کرد: این اجلاس در میان توفانی از بحران ها و جنگ ها که برخی کشورهای عربی را در نوردیده و نتایج خطرناک آن ساختار امنیت ملی عربی را تهدید می کند، برگزار شده است.

وی تصریح کرد: شاید خطرناک ترین این بحران های دردناک درسوریه باشد که شعله های آتش آن لبنان را می سوزاند و لبنانی ها باید رنج ها و سختی های زیادی را تحمل کنند.

تمام سلام با بیان اینکه «نزدیک به یک ونیم میلیون آواره سوری در لبنان ، کشوری با امکانات محدود بسرمی برند»، گفت: جنگ سوریه مرزهای لبنان را بسته و ارتباط تجارت زمینی بین لبنان و جهان عرب قطع شده است.

نخست وزیر لبنان افزود: لبنان کشوری کوچک است و بدون منت به عنوان یک برادر وظایف واجب خود را انجام می دهد اما کمک های مالی بین المللی وعده داده شده کم و پاسخگوی نیازهای آوارگان سوری و جامعه میزبان آنها نیست.

وی تاکید کرد: در مقابل این واقعیت، از برادران عرب خود می خواهیم بخوبی به گلایه و شکایت ما گوش و درحد توان خود به لبنان کمک کنند.

تمام سلام خاطرنشان کرد: لبنان پیشنهاد می کند یک هیات عربی برای عملیاتی کردن ایده ایجاد مناطقی در داخل خاک سوریه برای آوارگان تشکیل شود و این هیات برای قانع کردن جامعه جهانی به منظور همراهی با این ایده تلاش کند.

نخست وزیر لبنان تصریح کرد: هزینه کمک کردن به آوارگان سوری در خاک کشورشان کمتر از میزبانی از آنها در کشورهای همسایه است بنابراین کشورهای کمک کننده بهتر است راهی را برای توقف جنایت تکه تکه کردن ملت سوریه پیدا کنند.

وی تاکید کرد: لبنان که در انتظار تحقق این ایده می باشد، ایجاد صندوق عربی برای تقویت قدرت وتوان میزبانان آوارگان و بهبود شرایط اقامت موقت آوارگان را خواستار است.

تمام سلام گفت: ما بر اقامت موقت آوارگان سوری در لبنان تاکید داریم و اعلام می کنیم لبنان کشوری برای اقامت دائم آنان نیست و لبنان در نهایت فقط برای مردم این کشور است.

نخست وزیر لبنان افزود: لبنان آرزو دارد صلح در سوریه برقرار شود و آوارگان به کشورشان بازگردند و لبنانی ها دست خود را در دست سوری ها برای بازسازی سوریه قرار می دهند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: لبنان با موج تروریسمی که از مرزها عبور کرده، مواجه است اما با وجود بحران سیاسی که تاکنون مانع انتخاب رئیس جمهوری لبنان شده است، توانسته ایم جلوی این پدیده و ترویج خشونت را بگیریم.

تمام سلام تصریح کرد: عملیات تروریستی که حرم شریف نبوی را در آستانه عید مبارک فطر هدف گرفت، نشانه ذلت و سقوط عناصر بیماری است که برای این گونه جنایت ها برنامه ریزی و زمینه سازی می کنند.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد: پدیده تروریسم به حدی رسیده که منافع عرب ها و مسلمانان را در هر مکانی تهدید و به چالشی وجودی برای کشورها و جوامع آنها تبدیل شده است.

وی گفت: لبنان خواستار پایان مواضع دفاعی و حمایتی از تروریست های وحشی و همچنین مجهز شدن همه نیروهای امنیتی، سیاسی و اندیشه ای برای مبارزه با انواع تروریسم و حمایت از امنیت و آینده و دفاع از جایگاه مسلمانان و عرب ها در جهان است .

تمام سلام با بیان اینکه« لبنان همواره بخشی از خانواده عربی است که چتری حمایتی برای کمک به آن می باشد»، افزود: ما بر تمایل همیشگی خود به منافع عالی عربی، همبستگی با برادران عرب در قضایای برحق آنها تاکید می کنیم و هرگونه ستم به آنها را ستم به لبنان و مردم آن می دانیم.

نخست وزیر لبنان اضافه کرد: در قبال هر آنچه به امنیت ملی برادران ما به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری صدمه بزند، بی طرف نخواهیم بود وهرگونه مداخله در امور کشورهای عربی و تلاش برای تحمیل وقایع سیاسی در آنها تحت هرعنوانی را رد می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لبنان از برادران عرب خود فقط می خواهد با آن مانند برادر بزرگتر تعامل ، واقعیت های آن را درک و به انسجام آن کمک کنند و به تجربه همزیستی بین طوائف و مذاهب آن پایبند باشند.

تمام سلام تصریح کرد: از جهان عرب انتظار داریم تکیه گاهی برای دولت و موسسه های قانونی و دستگاه های امنیتی آن باشند تا بتوانند درمقابل تروریسمی که درصدد ضربه زدن به جوامع عربی و ازبین بردن نقشه های کشورها است، ایستادگی کنند.
 

نخست وزیر لبنان گفت: ما خواستار برقراری صلح در فلسطین، سوریه ، عراق ، یمن و لیبی و همه سرزمین های عربی هستیم.

منبع: خبرگزاری ملی لبنان
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار