اعتراض بارزانی به ممانعت از حضور هیات کردی در نشست ائتلاف بین المللی

مسعود بارزانی عصر دوشنبه با انتشار پیامی از اقدام ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق برای ممانعت از مشارکت هیات کردی در نشست ائتلاف مبارزه با داعش در واشنگتن انتقاد کرده و با بیان اینکه این اقدام نشان داد، عده ای همواره مانع احقاق حقوق کردها هستند، باردیگر بحث جدایی از دولت مرکزی عراق را مطرح کرد.
کد خبر: ۹۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳ - 25July 2016

اعتراض بارزانی به ممانعت از حضور هیات کردی در نشست ائتلاف بین المللی

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مسعود بارزانی عصر دوشنبه با انتشار پیامی از اقدام ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق برای ممانعت از مشارکت هیات کردی در نشست ائتلاف مبارزه با داعش در واشنگتن انتقاد کرده و با بیان اینکه این اقدام نشان داد، عده ای همواره مانع احقاق حقوق کردها هستند، باردیگر بحث جدایی از دولت مرکزی عراق را مطرح کرد.

وی ابراز عقیده کرد «همه می دانیم امروز کردها نقش محوری در مبارزه با داعش دارند» و در عین حال موضوع عدم شرکت کردها در نشست واشنگتن را بهانه ای برای طرح دوباره مساله جدایی از دولت مرکزی قرار داده است.

مسعود بارزانی اضافه کرده است، امروز ما دو راه بیشتر نداریم، یا باید این وضعیت را بپذیریم و یا اینکه استقلال خود را بدست بیاوریم.

بارزانی در ادامه خواهان این شده است که گروه های سیاسی کرد عراقی هرچه سریعتر در خصوص آینده اقلیم کردستان عراق تصمیم گیری کنند.

این خواسته مسعود بارزانی در حالی بار دیگر مورد تاکید قرار می گیرد که گروه های کرد عراقی هرگونه تصمیم گیری درخصوص جدایی از عراق را منوط به خارج کردن اقلیم از بن بست سیاسی جاری کرده اند.

اختلافات در اقلیم کردستان عراق از هنگامی که مسعود بارزانی در پایان دوره ریاستش بر منطقه در پاییز گذشته حاضر به کناره گیری از قدرت نشد، بالا گرفته است و احزاب کرد معتقدند که او با تکرار موضوع همه پرسی برای استقلال و جدایی از عراق برای ماندن در قدرت تقلا می کند.

بارزانی در حالی نسبت به اقدام ابراهیم جعفری وزیر امورخارجه عراق در جلوگیری از حضور هیات کردی در نشست ائتلاف اعتراض کرده است که در قانون اساسی عراق، دولت فدرالی کردستان عراق در زمینه های دفاعی، مرزی، استخراج و صادرات ذخائر معدنی و انرژی و همچنین سیاست خارجی، زیر نظر دولت مرکزی قرار خواهد داشت.

گزارش ها حاکی است که در جریان نشست پنجشنبه گذشته ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در واشنگتن هیات عراقی با اعلام اینکه تنها نماینده دولت مرکزی باید در این نشست حضور یابد، خواستار ممانعت از حضور هیات کردی در این نشست شد که گفته می شود، مقام های ائتلاف این درخواست دولت عراق را قانونی تلقی و از حضور این هیات در نشست ممانعت کرده اند.

منبع: ایرنا

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار