اعتراض طرابلس به مداخله نظامی فرانسه در خاک لیبی

دولت لیبی مستقر در طرابلس روز یکشنبه سفیر فرانسه را به علت نگرانی از حضور نظامی این کشور در خاک لیبی احضار کرد.
کد خبر: ۹۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶ - 24July 2016

اعتراض طرابلس به مداخله نظامی فرانسه در خاک لیبی

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، دولت فرانسه در پی کشته شدن سه افسر این کشور در هفته گذشته در شرق لیبی اعلام کرد که نیروهای ویژه این کشور به بهانه حمایت از دولت وحدت در خاک لیبی حضور دارند و فعالیت می کنند.

یک مقام دیپلماتیک فرانسه گفت: آنتوان سیوان سفیر فرانسه که به دلایل امنیتی در تونس زندگی می کند، در روزهای آتی برای پاسخ دادن به این احضار، به لیبی سفر خواهد کرد.

این مقام فرانسوی که مجاز به اعلان نام خود نبود، افزود: پاریس بر حمایت از دولت وحدت و تشویق نیروهای لیبیایی برای همکاری با یکدیگر برای مبارزه با افراط گرایی متمرکز شده است.

لیبی پس از قیام منجر به سرنگونی و مرگ معمر قذافی دیکتاتور این کشور در سال 2011، دچار هرج و مرج، بحران و درگیری های داخلی شده است.

این در حالی است که «محمد سیاله» وزیر امورخارجه دولت وفاق ملی لیبی، روز یکشنبه هرگونه درخواست شورای ریاست جمهوری یا دولت وفاق ملی را مبنی بر دخالت نظامی عربی یا بین المللی در لیبی، رد کرد.

سیاله افزود: درصورتی که لیبی نیازمند به دخالت نظامی باشد، آن را اعلام و نوع این حملات را بوضوح تشریح خواهیم کرد و عملیات نظامی فرانسه در محدوده ای خارج از نظارت شورای ریاست جمهوری و دولت وفاق ملی و بدون اطلاع آن ها، صورت گرفته است.

وزیر امورخارجه دولت وفاق ملی لیبی افزود: شورای ریاست جمهوری لیبی در صدد تهیه درخواست خود برای تجهیز ارتش است و تلاش می کند که آن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند؛ چرا که این نهاد تنها ارگانی خواهد بود که می تواند به تحریم های تسلیحاتی لیبی پایان دهد.

گروه های مسلح لیبیایی نیز روز شنبه خواستار بسیج مردم برای مقابله با نظامیان فرانسوی و دیگر نیروهای خارجی مستقر در این کشور شدند.

این فراخوان توسط گروه های مسلح و شبه نظامی در دومین شهر بزرگ لیبی یعنی بنغازی چند روز پس از آن منتشر شد که فرانسوآ اولاند رئیس جمهوری فرانسه حضور نظامی کشورش در لیبی را تأیید کرد.

مردم شهر طرابلس پایتخت دولت وفاق ملی که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد، روز پنجشنبه و تنها ساعاتی پس از آن که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه به کشته شدن سه نفر از سربازان خود در لیبی اعتراف کرد، به خیابان ها آمدند.

این نخستین بار است که پاریس مشارکت نیروهایش در لیبی پس از سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور را تأیید می کند.

در شهر مصراته در شرق لیبی نیز صدها نفر به خیابان ها آمدند و حضور نظامی فرانسه در این کشور آفریقایی را محکوم کردند.

از سوی دیگر «صادق الغربانی» مفتی لیبیایی مخالف دولت وفاق ملی به ریاست سراج، با بیان این که اعلام وزارت دفاع فرانسه از نیروهای نظامی خود که در لیبی کشته شدند و افتخار به آنها، در واقع به مانند اعلام جنگ با لیبی است، تأکید کرد: وظیفه شرعی هر شهروند لیبی است که به خیابان ها بیاید و حضور نظامیان فرانسه در لیبی را محکوم کند.

منبع: آسوشیتدپرس
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار