علت رد صلاحیت حسن خمینی معلوم شد

دیروز نخستین نشست خبری عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اصحاب رسانه برگزار شد، نشستی که درآن سوالاتی درباره عملکرد این شورا به ویژه عدم تایید صلاحیت آیات هاشمی و سید حسن خمینی و تاثیرحقوق‌های نامتعارف در بررسی صلاحیت‌ها و غیره مطرح شد.
کد خبر: ۹۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵ - 24July 2016

علت رد صلاحیت حسن خمینی معلوم شد

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس،سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بحث دریافتیهای غیر متعارف ابعاد گستردهای یافته، آیا مساله حقوقهای غیر متعارف در بررسی صلاحیتها درانتخابات آینده و انتخابات بعدی در شورای نگهبان مطرح میشود؟ گفت: بنده نمیتوانم پیشبینی خاصی درباره این مساله داشته باشم اما به صورت کلی میگویم که اگر تخلفی صورت گرفته مورد توجه اعضای شورای نگهبان است و امیدواریم در قانون انتخابات به صورت روشن مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد شورای نگهبان در دور جدید با توجه به مطالبات جامعه چیست؟ گفت: در شورای نگهبان تصمیمگیریها جمعی است و نیازمند تصمیم همه اعضاست. آنچه مربوط به من است، این است که تلاش میکنیم ارتباط بیشتری با نمایندگان و کمیسیونهای تخصصی داشته باشیم.

دیروز بعد از ظهر هم جلساتی را با تعدادی از نمایندگان داشتیم در رابطه با بررسی راهکارهایی که لازم است درباره اصلاحاتی که در بعد تقنینی و قوانین و مقررات انتخاباتی صورت گیرد. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در نامه وزارت کشور به شورای نگهبان آیا صحبت برگزاری انتخابات الکترونیک شده است؟ گفت: خیر، البته من نامه را ندارم، ظاهرا فقط درباره تاریخ انتخابات بوده است، بحث انتخابات الکترونیک مطرح شود حتما در نامه جداگانهای ارائه خواهد شد.

راهکار کاهش ثبتنام حضور در انتخابات

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه انتخابات پیشین ۱۲ هزار داوطلب داشت که این نیاز به اصلاح قانون انتخابات را نشان میدهد، شورای نگهبان چه اقداماتی انجام میدهد که شاهد ثبتنام این تعداد کاندیدا نباشیم؟ گفت: از ثبتنام زیاد میتوان تعبیر به اقدام مثبت داشته باشیم که نشان میدهد مردم و جوانان به حضور در جایگاههای عالی نظام علاقهمند هستند. نباید همیشه تعبیر منفی داشته باشیم. ما در نظام انتخاباتی نیازمند این هستیم که مکانیسم روشنی را داشته باشیم. امیدواریم شرایطی را ایجاد کنیم که مقابل استقبال مردم نباشیم ولی انتخابات مطلوبی را ایجاد کنیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در صحن علنی در رابطه با اعلام صلاحیتها صحبت کردید آیا قرار است تغییرات در این زمینه صورت گیرد؟ گفت: من گفتم که هرگونه تغییر در قانون انتخابات نیازمند همکاری قوای مختلف اعم از دولت و مجلس و شورای نگهبان است. البته همکاری مجمع تشخیص مصلحت هم نیاز است؛ زیرا سیاستهای کلی در مجمع مطرح است و مجمع تشخیص نظرات خود را به اتمام میرساند و اگر ما بتوانیم سیاستهای کلی را در فاصله کوتاهی داشته باشیم انشاءا... مجلس میتواند آن را تغییر دهد. اگر سیاستها به دستمان برسد میتوانیم قانون جامعی برای انتخابات داشته باشیم. اما اینکه آیا این موضوع به انتخابات سال ۹۶ میرسد یا خیر، منوط به دولت و مجلس محترم است.

دلیل رد صلاحیت  هاشمی و سید حسن خمینی

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالات خبرنگاری که درباره جایگاه کارشناسی شورای نگهبان و چرایی رد صلاحیت برخی از چهرهها مانند سید حسن خمینی، مینو خالقی و هاشمی پرسید، گفت: اطلاعرسانی خوبی در این رابطه انجام نشده و من با این موضوع که اقدامات شورای نگهبان کارشناسی نبوده موافق نیستم. البته در دورهای که این موضوع اتفاق افتاده بنده نبودم.  قطعا شورای نگهبان بر اساس مستندات، پروندههای افراد را بررسی میکند. سعی کردیم که دلایل رد صلاحیت را خدمت همه کسانی که نامزد بودند اعلام کنیم. در این دوره به خود افراد ابلاغ شده است و اینکه گفته میشود شورای نگهبان کار کارشناسی را انجام نمیدهد انصاف نیست.

کاندیداتوری احمدینژاد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیتهای سیاسی احمدی نژاد و احتمال کاندیداتوری اش و اتهامات قضایی او گفت: بنده درباره موضوع آخری که شما گفتید بیاطلاع هستم. البته باید بگویم گمانهزنی در رابطه با اینکه شورای نگهبان چه تصمیمی میگیرد زود است و مبنای درستی ندارد. هر کس میتواند اعلام نظر کند و مشکلی از جهت اینکه نظر شخصی بیان کند، نیست، اما هیچ کدام نباید منتسب به شورای نگهبان باشد. شورای نگهبان نظر خود را بعد از ثبت نام و رسیدگی قانونی به بررسی صلاحیتها اعلام میکند، موضوع مطرح شده در حد گمانهزنی است


منبع : حامیان ولایت
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار