رأی الیوم منتشر کرد؛

افشای جزئیات سفر هیئت سعودی به تل‌آویو

روزنامه رأی الیوم جزئیات بیشتری از سفر اخیر هیئت سعودی به ریاست انور عشقی افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان را فاش کرد.
کد خبر: ۹۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹ - 24July 2016

افشای جزئیات سفر هیئت سعودی به تل‌آویو

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه رأی الیوم در مطلبی نوشت: ریاض به سیاست ارتقای روابط با تل آویو و حرکت در مسیر تبدیل آن به ائتلاف ادامه میدهد. این امر بعد از تلاقی منافع آنها در سطح مواضع و گزینههای موجود در قبال چند پرونده در منطقه انجام میگیرد.

در سایه این وضعیت، سفر هیئت بلندپایه سعودی متشکل از شخصیتهای دانشگاهی و بازرگانان به ریاست «انور عشقی» ژنرال بازنشسته دستگاه اطلاعاتی عربستان صورت گرفت. انورعشقی فردی است که برای نزدیک کردن روابط عربستان با صهیونیستها و پیشبرد تدریجی آن تلاش میکند.

چند دیدار بین انور عشقی و مقامات تلآویو در خارج از فلسطین اشغالی برگزار شده بود اما با توجه به اینکه این اولین دیداری است که در فلسطین اشغالی برگزار شد، دارای چند پیام سیاسی و منطقهای و در سطح داخلی رژیم صهیونیستی است.

یک پیام این است که عربستان بیشتر در مسیر حرکت به سمت مرحله روابط علنی با رژیم صهیونیستی و آمادگی برای ارتقای آن به سطح ائتلاف در سایه تغییرات منطقهای قرار گرفته است؛ بدون اینکه صهیونیستها هرگونه پایبندی و تعهد رسمی برای امتیازدهی در زمینه مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین داشته باشند.

اما در سطح داخلی، روشن است که بنیامین نتانیاهو نخست توانست دستاورد سیاسی را از طریق این سفر کسب کند؛ زیرا به صهیونیستها نشان میدهد که سیاستش در قبال فلسطینیها، مانعی جدی برای نزدیکی روابط تلآویو با رژیمهای عربی و بهطور مشخص عربستان بهشمار نمیآید. آنچه منطق نتانیاهو و دیدگاهش را تقویت میکند، این است که گامهای رو به افزایش عربستان برای ارتقای روابطش با تلآویو درحالی صورت میگیرد که تلآویو بهطور دائم اصول ثابت خودش را درخصوص سازش نهایی با تشکیلات خودگردان فلسطین تکرار میکند؛ علاوه بر آن، جای گفتن ندارد که هیئت سعودی، بدون چراغ سبز خاندان حاکم در عربستان، به فلسطین اشغالی سفر نمیکرد.

روزنامه صهیونیستی هآرتص نوشت: هیئت سعودی با دو مسئول رسمی این رژیم دیدار کرد؛ که هریک از آنها  جایگاه خود را دارند و دیدار با آنها پیامهای سیاسی خاصی به همراه دارد.

اولین مسئول، دوری گولد دبیرکل وزارت خارجه و دومین مسئول ژنرال یوآف مردخای هماهنگکننده امور اشغالگران در مناطق اشغالی فلسطین بود.

هیئت سعودی همچنین با تعدادی از نمایندگان جناح مخالف در پارلمان رژیم صهیونیستی دیدار کرد. به نظر میرسد که سفر هیئت سعودی به تلآویو دو موضوع را کنار هم گذاشت؛ نخست بررسی طرح سازش عربستان در مسیر ارتقای روابط علنی بین دو طرف و دوم اینکه سفر هیئت سعودی ماهیت رسمی ندارد. اما با این حال، نمی توان این حقیقت را رد کرد که این سفر استثنایی بود؛ بهویژه که به نوشته روزنامه هآرتص، نمی تواند بدون موافقت دولت سعودی انجام شده باشد.

به گفته منابعی در تلآویو، هدف از این سفر تشویقی برای سخن گفتن در داخل فلسطین اشغالی درباره طرح صلح عربی بود؛ اما نتانیاهو پیش از آن در چند مناسبت تاکید کرد که رژیم صهیونیستی میتواند این طرح را با همین ساختار قبول کند و باید در آن اصلاحاتی صورت گیرد؛ تا متناسب با اصول ثابت تلآویو شود.

انور عشقی سهشنبه گذشته به فلسطین اشغالی سفر کرد. او در رامالله در کرانه باختری رود اردن با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و تعداد دیگری از مسئولان فلسطینی دیدار کرد و سپس به ملاقات با گولد و مردخای رفت.

او همچنین با گروهی از اعضای کنست نیز ملاقات کرد. روزنامه هآرتص نوشت: انور عشقی از جمله با عیساوی فریج نماینده حزب میرتس در پارلمان دیدار کرد و ملاقاتی نیز با اعضای پارلمان از فراکسیون "اردوگاه صهیونیسم" به ریاست اسحاق هرتزوک و فراکسیون میرتس به ریاست میخال روزین داشت.

به نوشته روزنامه هآرتص، انور عشقی و هیئت همراه او همچنین با یائیر لاپید رئیس فراکسیون "آیندهای هست" دیدار کردند.

فریج هماهنگکننده این دیدار گفت: سعودیها خواهان گشایش روابط با رژیم صهیونیستی هستند و این یک مسیر راهبردی از جانب آنها است.

به نوشته هآرتص، از مسئولان سعودی نقل شد که آنها میخواهند راهی را که انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر آغاز کرد، تکمیل کنند و به اسرائیل نزدیک شوند. این همان چیزی است که آنها بهطور بارز احساس میکنند.

این روزنامه به نقل از اعضای پارلمانی که در دیدار با انور عشقی و هیئت همراه او حضور داشتند، نوشت: اعضای پارلمان اسرائیل به انور عشقی پیشنهاد دادند که از اعضای این پارلمان که طرح صلح عربی را تایید می کنند، دعوت کند تا در عربستان با وی ملاقات کنند.

این روزنامه نوشت: انور عشقی در جریان ملاقات با اعضای پارلمان اسرائیل درباره روابط خود با دبیرکل وزارت خارجه اسرائیل صحبت کرد و یادآور شد که این فرد چند دهه پیش کتابی نوشت و در آن به عربستان با عنوان "مملکت شرارت" حمله کرد. انور عشقی اشاره کرد که دوری گولد در دیدار ملاقاتهایش از وی عذرخواهی کرده و گفته است که در برخی مطالب کتابش اشتباه کرده است. او همچنین تاکید کرده است که خواهان تقویت روابط بین عربستان و اسرائیل است.

انور عشقی ژوئن سال گذشته در مرکز تحقیقات واشنگتن با گولد علنی دیدار کرده بود.

انور عشقی پستهای مختلفی در ارتش عربستان داشته است و در وزارت خارجه این کشور نیز کار کرده است. او هماکنون ریاست مرکز مطالعات راهبردی عربستان را بر عهده دارد. علاوه بر این، شایان ذکر است که چند دیدار علنی بین مسئولان سعودی و مسئولان اسرائیلی برگزار شده است؛ که از جمله ملاقات ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان با موشه یعلون وزیر وقت امنیتی اسرائیل در فوریه سال گذشته بود. ملاقات با ژنرال عقوب عمیدرور مشاور امنیت سابق نخست وزیر اسرائیل در اندیشکده مطالعات خاور دور واشنگتن در ماه مه گذشته از دیگر ملاقاتهای انور عشقی با مسئولان اسرائیلی به شمار میرود.

انور عشقی در گفتوگو با شبکه صهیونیستی (I24NEWS)، بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی را مردی قوی و واقعی توصیف کرد! او در این گفتوگو بار دیگر تاکید کرد که ایران، دشمن است.

بر پایه این گزارش، انور عشقی که نزدیک به شاه سعودی است، از نتانیاهو ستایش کرد؛ اما در عین حال، ایران و سیاستهایش را زیر سوال برد و به زعم خود، این سیاستها را باعث برهم خوردن ثبات در منطقه دانست.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار