یک پایگاه تحلیلی آمریکایی:

ترامپ درباره‌ توافق هسته‌‌ای اشتباه می‌کند

یک پایگاه تحلیلی سیاست خارجی آمریکا نوشت: یک نگاه اجمالی به ادعاهای ترامپ نشان می‌دهد که او به‌طور بسیار بدی ماهیت این توافق را بد جلوه داده است.
کد خبر: ۹۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵ - 23July 2016

ترامپ درباره‌ توافق هسته‌‌ای اشتباه می‌کند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، یک پایگاه تحلیلی سیاست خارجی آمریکا در مقالهای به نقد اظهارات دونالد ترامپ در سخنرانیاش در گردهمایی جمهوریخواهان درباره توافق هستهای ایران پرداخت و نوشت: یکی از موضوعات این سخنرانی که کمتر رسانهها به آن توجه کردند، اظهارات ترامپ دربارهی تلاشهای گروه 1+5 برای محدود کردن برنامه هستهای ایران است.

یک نگاه اجمالی به ادعاهای او نشان میدهد که ترامپ به طور بسیار بدی ماهیت این توافق را بد جلوه داده است.

پایگاه تحلیلی سیاست خارجی آمریکا، لوبلاگ (loblog) نوشت: دونالد ترامپ، نامزدی انتخابات ریاستجمهوری جمهوریخواهان را پذیرفت. سپس او سخنرانی 75 دقیقهای نامربوط خود را ارائه کرد و متعهد شد تا نظم و قانون را در آمریکا پیاده کند. وی تصویری درهم و آشفته از این کشور نشان داد که از سوی دشمنان داخلی و خارجی محاصره شده است. بسیاری از این اظهارات حقیقتا درست نبودند.

اما یکی از موضوعات این سخنرانی که کمتر رسانهها به آن توجه کردند، اظهارات ترامپ دربارهی تلاشهای گروه 1+5 برای محدود کردن برنامه هستهای ایران است. یک نگاه اجمالی به ادعاهای او نشان میدهد که ترامپ به طور بسیار بدی ماهیت این توافق را بد جلوه داده و کاملا دربارهی آن چه که ایران در ازای حذف 14 هزار سانتریفیوژ، پرکردن قلب راکتور پلوتونیوم با سیمان و انتقال تقریبا همه اورانیومش به روسیه به دست آورده، دروغ گفته است.

ترامپ در سخنرانیاش گفت: "اجازه بدهید تا وضعیت امور خارجه را بررسی کنیم. نه تنها شهروندان ما فاجعهای داخلی را تحمل میکنند بلکه آنها در میان احساس حقارت بینالمللی یکی پس از دیگری زندگی میکنند. همه ما تصاویر ملوانانمان که توسط نیروهای ایرانی با اسلحه مجبور به زانو زدن شدن را به خاطر داریم. این اقدام درست پیش از امضای توافق هستهای بود که به ایران 150 میلیارد دلار باز میگرداند و به ما چیزی نمیداد. این توافق به عنوان یکی از بدترین توافقهایی که تاکنون مذاکره شده در تاریخ ثبت خواهد شد."

نویسنده این مقاله در ادامه به نقد این اظهارات ترامپ پرداخت و نوشت: برای شروع، حادثه دستگیری ملوانان آمریکایی پس از این که توافق هستهای امضاء شده بود و قبل از اینکه اجرایی شود، رخ داد.

دوم این که نیروی دریایی ایالات متحده مسوولیت این حادثه را برعهده گرفت؛ حادثهای که طی آن نیروهای سپاه انقلاب اسلامی ایران پس از این که یکی از قایقهای ملوانان آمریکایی دچار نقص فنی و وارد آبهای ایران شد، برای مدت کوتاهی 10 ملوانان را دستگیر کرد. در گزارش تحقیقات ارتش که در ماه گذشته منتشر شد، آمده است: این حادثه نتیجه شکست رهبری در همه سطوح از سطح تاکتیکی گرفته تا سطح عملیاتی بود. بنابراین این حادثه ابدا سند محکومیت کابینه اوباما یا برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) نبود.

در ادامه این مقاله آمده است: ادعای ترامپ مبنی بر اینکه توافق هستهای 150 میلیارد دلار به ایران باز میگرداند و به ما هیچ چیزی نمیدهد نیز نادرست است.

وزارت خزانهداری آمریکا میگوید: این رقم نزدیک به 100 میلیارد دلار است و مستقیما به تعهد ایران در اجرای برجام ارتباط دارد. توافقی که به طور چشمگیری میزان توانایی غنیسازی اورانیوم این کشور را کاهش داد و زمان مورد نیاز برای کسب مواد شکافتپذیر برای ساخت یک سلاح هستهای از سوی ایران را از 2 تا 3 ماه به یک سال افزایش داد. مهمتر از همه این که، تاسیسات هستهای ایران و زنجیره تامین در معرض بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرار میگیرند تا از تبعیت ایران از توافق اطمینان حاصل کنند و اگر ایران به تعهداتش عمل نکرد هشدار اولیه را میدهد.

به عبارت دیگر، ایالات متحده و دیگر کشورهای 1+5 خیلی چیزها به دست آوردهاند.

نویسنده این مقاله درباره ادعای ترامپ درباره قرار گرفتن ایران در مسیر ساخت بمب هستهای نسبت به سال 2009 نوشت: محدودیتهای برجام بر برنامهی هستهای ایران به این معنی است که ایران نسبت به سال 2009 از کسب سلاح هستهای دورتر شده است. تحت برجام ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به خارج از این کشور خواهد فرستاد. ذخایری که ایران در سال 2009 به وجود آورد؛ و همچنین ایران به طور قابل توجهی سانتریفیوژهای خود را کاهش داد که در سال 2009 ساخته شده بودند.

در مورد این ادعا که ایران در مسیر کسب سلاحهای هسته ای است محدودیتهای کنونی بر برنامه هستهای ایران مانع این احتمال که ایران ممکن است توافق را نقض و ساخت یک سلاح هستهای را دنبال کند، نمیشود. اما کاهش مواد هستهای و نظام نظارت تحمیلی به این معنی است که ایالات متحده زمان کافی برای واکنش را دارد.

این مقاله در ادامه به واکنش مقامات رژیم اسراییل به توافق هسته ای پرداخت و افزود: اوزی ایلام، مدیر پیشین کمیسیون انرژی اتمی اسراییل سپتامبر گذشته هشدار داد که اگر کنگره در حمایت از توافق هستهای شکست بخورد تنها خطر یک ایران هستهای افزایش خواهد یافت و موشه یعالون، وزیر دفاع اسراییل اعلام کرد که برنامه هستهای ایران در پرتو این توافق کاهش یافته است و دیگر تهدیدی موجود و فوری برای اسراییل نیست.

 

منبع:ایسنا
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار