پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران عرب علیه ایران

اجلاس سالانه سران عرب 25 جولای جاری برای نخستین بار از زمان پیوستن نواکشوط به اتحادیه عرب در موریتانی برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ - 23July 2016

پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران عرب علیه ایران

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،اجلاس سالانه سران عرب که دوشنبه آینده در موریتانی برگزار میشود، قرار است، محلی برای تکرار ادعاهای اعراب علیه ایران و متهم کردن تهران به مداخله در امور کشورهای عربی باشد نه حل مشکلات جهان عربی.

«محمد ولد عبد العزیز» رئیس جمهور موریتانی با «أحمد أبو الغیط» دبیر کل اتحادیه عرب دستور کار این اجلاس را بررسی کردند.

دولت موریتانی نیز تلاش دارد که این اجلاس که برای نخستین بار در این کشور برگزار میشود، در تاریخ فعالیت مشترک این کشور با اتحادیه عرب، متفاوت باشد.

قرار بود این اجلاس در مغرب برگزار شود. اما مغرب به این دلیل که مشکلات دنیای عرب در این اجلاس حل نمیشود و طرفهای عربی در حل مشکلات جدی نیستند، آن را به تعویق انداخت سپس از میزبانی آن کنار کشید.

شبکه خبری «روسیا الیوم» به بررسی این اجلاس پرداخت و نوشت، در این اجلاس موضوعات مهمی برررسی خواهد شد. دستور کار این اجلاس 16 بندی است که شامل مسائلی مربوط به فلسطین، درگیری رژیم صهیونیستی با این کشور و روابط اعراب با ایران و اختلاف آنها با تهران بر سر جزایر سه گانه خلیج فارس است. وضعیت سوریه، یمن، لیبی و حمایت از سومالی و نقض حاکمیت عراق توسط ارتش ترکیه نیز از جمله موضوعات دیگر این دستور کار است.

به گزارش این شبکه، در زمینه امنیتی نیز در این اجلاس مسئله مبازره با تروریسم برسی خواهد شد. یک مسئول موریتانیایی نیز اعلام کرد که این کشور تجربه خود در زمینه از بین بردن افراطیگری را در اختیار کشورهای عربی قرار خواهد داد و پس از پایان این اجلاس بیانیه سیاسی-اقتصادی نیز صادر خواهد شد.

بنا بر این گزارش، سطح حضور در این اجلاس هنوز مشخص نیست. ولی اخباری درباره حضور برخی از سران عرب از جمله «عبد الفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان، «باجی قاید السبسی» رئیس جمهور تونس، «تمام سلام» نخست وزیر لبنان و «عبد القادر بن صالح» رئیس پارلمان الجزایر شنیده میشود.

هنوز روشن نیست «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی در این نشست حضور مییابد یا خیر.

البته سوریه نیز در این اجلاس حضور ندارد و کرسی این کشور خالی خواهد بود. در نشست نمایندگان دائمی اتحادیه عرب نیز که روز گذشته برگزار شد، در خصوص کرسی دولت سوریه میان کشورهای عربی اختلاف نظر ایجاد شد؛ به گونهای که برخی از طرفها خواستار اعطای کرسی سوریه به معارضان شدند، ولی اکثر کشورهای عرب با این مسئله مخالفت کردند.

روزنامه «المدینه» عربستان سعودی نیز ادعا کرد که به پیشنویسی که قرار است در پایان این اجلاس قرائت شده دست یافته است و در آن از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است که از سیاستهای تنشزا در کشورهای عربی دست بردارد.

به ادعای این روزنامه، در این پیشنویس مداخله ایران در بحرین، یمن، سوریه و شبه جزیره عرب و اظهارات مسئولان ایرانی محکوم و از تهران خواسته شده است که دست از اظهارات خصمانه بردارد و به تبلیعات خود علیه کشورهای عربی پایان دهد.  

در این پیشنویس همچنین ادعا شده است که جزایر سهگانه ایران، بخش جدایی ناپذیر امارات عربی متحده است و ایران باید دست از چنین اقدامات تنشزایی دست بردارد که به منزله مداخله در امور کشورهای با حاکمیت مستقل است و این مسائل هیچ کمکی به اعتمادسازی نکرده و امنیت و ثبات منطقه را نیز تهدید خواهد کرد.

مسئله جزایر سه گانه از جمله مسائلی است که در شورای امنیت مطرح خواهد شد تا تهران «به اشغالگری جزایر سه گانه پایان دهد»؛ جزایری که مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کردهاند که متعلق به ایران است (+). حتی «محمد حسنین» اندیشمند برجسته فقید مصر نیز بارها تأکید کرد که سه جزیره «تنب بزرگ، تنب کوچک و ابو موسی» متعلق به ایران است و این مسئله نیز موجی از حمله در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه بحرین و امارات را علیه او به راه انداخت

منبع:فارس
 

نظر شما
پربیننده ها