یادگاری‌هایی که به تاریخ پیوستند

اعتراض جالب مادر شهید به یکسان سازی قبور شهدا

عقیق، قرآن، شیشه عطر، آینه، تسبیح و عکس هر کدام یادگاری‌هایی بودند که در حجله‌ها خانواده‌ها را به یاد فرزندان مجاهد خود می‌انداختند و امروز این یادگاری‌ها به تاریخ پیوستند.
کد خبر: ۹۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱ - 22July 2016

اعتراض جالب مادر شهید به یکسان سازی قبور شهدا

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، در گلزار شهدا که قدم میزنی، حال و هوای بهشت به مشام میرسد. پرچم، حجله، عکسها، سنگ نوشتههای پر معنا تو را به قلب تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میبرد. در دل هر یک از این قبور رزمندهای خفته است که روزی از تمام علایقش برای دفاع از کشور گذشت و به میدان نبرد رفت. حالا خانواده آن شهید تنها دلخوشیشان شست و شوی مزار او با گلاب است.

با تصویب طرح "یکسان سازی قبور شهدا" شوکی به مردم و خانواده شهدا وارد شد. مادر و پدری که هر روزشان را با دلخوشی اینکه آخر هفته به گلزار رفته و قاب عکس داخل حجله آلمینیومی را غبار روبی خواهند کرد گذراندند، امروز باید سنگ قبری را نوازش کنند که با آن بیگانهاند. طبق آیات قرآن "شهدا زندهاند". با گذشت سه دهه از دوران دفاع مقدس خانوادههای شهدا و مردم اعیاد و عزاداریهای خود را کنار قبور این شهدا برگزار میکنند.

در گلزار شهدا بوی حیات و زندگی میآید. اما با اجرای این طرح دیگر نشانی از آن حیات معنوی نیست. روزگاری این گلزارها کانون تحولات معنوی و اخلاقی بوده است. زنده نگه داشتن یاد شهدا و نمادها را نباید نادیده گرفت زیرا علاوه بر تاریخ انقلاب اسلامی، آنها الگوهای جوانان هستند.

عدم حفظ عناصر و نمادهای شهدا و دفاع مقدس ظلم به آیندگان است زیرا آنها هم حق دارند تاریخ و فضای فکری آن زمان را با ببینند و از نزدیک لمس کنند.

متاسفانه با وجود شکایتهای صورت گرفته از طرف خانواده شهدا با طرح "یکسانسازی قبور شهدا"، این طرح آماده داده شد. قطعه 24 گلزار شهدای تهران هم طی چند روز گذشته دست خوش این تغییرات شد.  

برداشت دوم/

پاهایش درد میکند. دیگر سن و سالی از او گذشته اما با خود عهد کرده تا روزی میتواند بر روی پاهایش بایستد هر هفته بر مزار فرزندش بیاید.

دقایقی با او همکلام شدیم. میگفت سه پسر دیگر هم دارم اما محسن که پسر ارشدم بود برایم با همه فرزندانم تفاوت داشت. میخواستم دامادش کنم. اگر امروز زنده بود هر هفته به منزلش میرفتم و نوههایم را نوازش میکردم ولی حالا به اینجا میآیم. با او درودل میکنم. سنگ مزارش را میبوسم. از این که فرزندم برای رضای خدا و دفاع از کشور به شهادت رسید، به او افتخار میکنم. تمام دلخوشیام غبارروبی مزار و قاب عکس او است. مدتی است شنیدم که میخواهند آن را تخریب کنند و از این بابت نگران هستم.

برداشت سوم/

از اواسط دهه 80 با نیت ساماندهی گلزار شهدا، تخریب گنجینه و آثار شهدا در سراسر کشور آغاز شد. گلزار شهدای اندیشمک نیز از این طرح مستثنی نبود.

با تخریب سنگ مزار و حذف حجله شهدا، خانواده شهید محمدرضا فردچیان به نشانه ناراحتی از این طرح قاب آیینه شهید خود را برای حفظ و نگهداری به منزل منتقل کردند. شهید فردچیان از رزمندگان دوران دفاع مقدس بود که در اسفند 1363 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

نظر شما
پربیننده ها