با حضور رئیس سازمان زندان‌ها؛

وضعیت زندان‌های استان تهران مورد ارزیابی قرار گرفت

رئیس سازمان زندان‌ها طی یک نشست ۵ ساعته با مدیرکل و رؤسای زندان‌های تهران به بررسی راهکارهای توسعه خدمات زندانبانی تأکید کرد.
کد خبر: ۹۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳ - 22July 2016

وضعیت زندان‌های استان تهران مورد ارزیابی قرار گرفت

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس به نقل از روابط عمومی سازمان زندانها، نشست رئیس سازمان زندانها با مدیرکل و رؤسای زندانهای تهران برگزار شد. در این نشست که با هدف رفع دغدغههای ریاست قوه قضاییه در خصوص رفع مشکلات زندانها و ترویج ارزشهای اسلامی در ارائه خدمات زندانبانی برگزار شد، رئیس سازمان زندانها به نقش زندانها در توسعه سلامت پایدار در جامعه و مطالعه آسیبهای اجتماعی تاکید کرد.

راهکارهای توسعه تعامل با مراجع قضایی، توسعه خدمات زندانبانی، ترویج ارزشهای اسلامی، به روز رسانی فرآیندها، استفاده از ظرفیتهای مختلف تامینی و تربیتی از جمله محورهای این نشست بود.

اصغر جهانگیر با بیان اینکه مجازات حبس صرفاً محدود کننده آزادی زندانی است بر اصل فردی بودن مجازاتها تاکید کرد.

وی گفت: وظیفه ما اجرای مجازات حبس بر اساس موازین اسلامی است و نباید در اجرای مجازات غیر از محدود شدن آزادی، دیگر شئونات انسانی زندانیان آسیب ببیند.

رئیس سازمان زندانها بر توسعه خدمات مددکاری در زندانها اشاره کرد و گفت: مددکاران زندانها باید وضعیت زندانیان را به طور مرتب مورد رسیدگی و ارزیابی قرار دهند.

وی یکی از مهمترین فعالیتهای مددکاران را رصد احکام قضایی به ویژه در خصوص زندانیان تحت قرار و بلاتکلیف عنوان کرد.

مشاور رئیس دستگاه قضا گفت: تعامل زندانها با مراجع قضایی یک ضرورت قانونی است و نباید بر مبنای سلیقه انجام شود.

وی افزود: همه افراد در نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظایف خود مسئولیتهایی دارند که باید در چارچوب قانون به آن پایبند باشند.

جهانگیر ضمن اشاره به حقوق زندانیان در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: رعایت حقوق شهروندی و اجرای کامل قوانین جزء حقوق زندانیان است که باید همه ما نسبت به آن حساس باشیم.

رئیس سازمان زندانها با اشاره به نشست با عباس جعفری دولت آبادی و دادستانهای استان تهران گفت: تعامل با مراجع قضایی راهکار بسیار مهم در کاهش جمعیت کیفری و توسعه خدمات قضایی است که باید در چارچوب قوانین به آن اهمیت بیشتری داده شود.

وی گفت: مسئولان زندانها باید به طور دائم وضعیت قضایی زندانیان را رصد کنند تا خدایی ناکرده حقی از زندانی ضایع نشود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه گفت: هرچند پرونده قضایی زندانی با مراجع قضایی است اما رؤسای زندانها نباید از رصد وضعیت قضایی و بررسی مشکلات زندانیان غافل باشند.

وی تصریح کرد: در صورت وجود مشکل، رؤسای زندانها در چارچوب قانون باید این مشکلات را به مراجع قضایی انعکاس داده و پیگیر نتیجه آن باشند.

این مقام ارشد قضایی تصریح کرد: حضور بی علت زندانی در زندان ولو یک ساعت قابل پذیرش نیست.

رئیس سازمان زندانها گفت: در زندانها همه باید نسبت به موضوعات مختلف احساس وظیفه کنند، تشکیل پرونده شخصیتی زندانیان پیش شرط موفقیت در برنامهریزیهای زندان است

رئیس سازمان زندانها در ادامه به موضوع پرونده شخصیت زندانیان پرداخت و گفت: زندانهای کشور باید اطلاعات جامعی از وضعیت شخصیتی و سوابق مورد نیاز زندانیان داشته باشند.

جهانگیر گفت: ما باید اطلاعات کامل در همه ابعاد وجودی و شخصیتی زندانی داشته باشیم.

وی وضعیت اشتغال، وضعیت خانوادگی، سلامت جسمی، اعتقادات مذهبی، تحصیلات، علایق، شاخصهای روانشناختی، مهارتهای شغلی و استعدادهای فردی را از جمله اطلاعاتی دانست که باید از زندانیان داشت.

مشاور رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: زندانها باید به طور 24 ساعته خدمات زندانبانی ارائه کنند و وضعیت زندان و زندانیان تحت نظر باشد.

جهانگیر گفت: زندانها به لحاظ جامعه شناسی یک مرکز آسیب شناسی مهم هستند که میتوان با مطالعه آن نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی داشت.

وی گفت: زندانها باید با داشتن اطلاعات کامل از زندانیان و انجام طرحهای مطالعاتی دقیق و علمی نقش خود را به عنوان یک نهاد مهم اجتماعی ایفا کنند.

رئیس سازمان زندانها در این نشست که بیش از 5 ساعت به طول انجامید با طرح موضوعات مختلف از قبیل وضعیت زندانها به ویژه در حوزه حقوق زندانیان و ضرورت توسعه پایدار حقوق شهروندی بر نقش مدیران زندانها در این زمینه تاکید کرد.

رئیس سازمان زندانها در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مراکز مراقبت بعد از خروج اشاره کرد و گفت: هنوز در این مراکز با عملکرد مطلوب فاصله داریم.

جهانگیر افزود: تمام دستگاهها و نهادهای اجتماعی وظیفه دارند تا نقش خود را در توسعه اقدامات حمایتی و مهمتر از آن اقدامات پیشگیرانه ایفا کنند و سازمان زندانها به تنهایی چنین مسئولیتی را نمیتواند انجام دهد.

رئیس سازمان زندانها گفت: در کنار مراکز مراقبت بعد از خروج، انجمنهای حمایت از زندانیان هستند که باید آنها نیز بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت زندانیان داشته باشند و با انجام اقدامات به هنگام به کاهش آسیبهای اجتماعی کمک کنند.

وی از مدیران زندانهای استان تهران خواست تا با برنامهریزیهای لازم زمینه حضور قانونمند خیرین در مراکز مراقبت بعد از خروج را فراهم آورند.

این مقام ارشد قضایی گفت: در حوزه خانوادههای زندانیان باید اطلاعات ما کاملتر شود تا ابتدا به آگاهی لازم در خصوص تعداد خانوادههای نیازمند برسیم تا بتوانیم طی یک بازه زمانی مشخص همه آنها را تحت پوشش حمایتهای لازم آوریم.

رئیس سازمان زندانها تصریح کرد: بر خلاف برخی اظهار نظرها موضوع حمایت از خانواده زندانیان اقدامی لازم و پیشگیرانه در خصوص توسعه سلامت اجتماعی و رسیدن به اصل فردی بودن مجازات است.

وی با اشاره به میزان کشف مواد مخدر در مبادی ورودی زندانها گفت: هر چند در این زمینه با کمبود شدید امکانات لازم از جمله دستگاههای بادی اسکنر مواجه هستیم اما نباید از تلاش مضاعف در این بخش غافل شویم.

جهانگیر گفت: پیشگیری از ورود مواد مخدر به زندانها از چالش های مهم امنیتی در زندانها است که باید با اصلاح روشهای سنتی و به روزآوری روشها و امکانات ضمن کنترل و پیشگیری از ورود مواد مخدر به یافتن ریشهها و علل بپردازیم.

وی تاکید کرد: کشف مواد مخدر برای زندانها هنگامی ارزشمند است که در مبادی ورودی باشد.

رئیس سازمان زندان ها گفت: کاربران دوربینهای مدار بسته در زندانها علاوه بر کارکرد نظارتی دوربینها در مسائل امنیتی و انتظامی باید بتوانند با نظارت دقیق رفتار زندانیان را نیز ارزیابی و گزارشهای لازم به منظور اقدامات پیشگیرانه را ارائه کنند.

جهانگیر توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در زندانها را از حقوق شهروندی زندانیان عنوان کرد و گفت: در تمامی زندانها باید مشاوره پزشکی به صورت تلفنی راه اندازی شود تا زندانیان بتوانند نسب به وضعیت سلامت خود اطلاعات لازم را کسب کنند.

رئیس سازمان زندانها تاکید کرد: مشکلات فعلی حوزه بهداشت و درمان به طور جامع و بر اساس آمار و مستندات استخراج شده و با کمک سایر دستگاهها از جمله وزارت بهداشت و درمان در جهت مرتفع کردن آنها جدیت بیشتری داشته باشیم.

موضوع بیماریابی و غربالگری و توسعه امکانات بهداشتی و درمانی از مهمترین نکات مورد تاکید رئیس سازمان زندان ها در این بخش بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار