وزیر ارتباطات خبر داد:

کاهش استفاده از فیلترشکن با اجرای فیلترینگ هوشمند/ راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت

وزیر ارتباطات با اشاره به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت، گفت: با اجرای فیلترینگ هوشمند، درصد استفاده از فیلترشکن از ۱۵ درصد به ۵ درصد و درصد بازدید صفحات مستهجن از ۵ درصد به یک درصد در میان کاربران رسید.
کد خبر: ۸۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶ - 03July 2016

کاهش استفاده از فیلترشکن با اجرای فیلترینگ هوشمند/ راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، محمود واعظی امروز در صحن علنی مجلس با اعلام گزارش عملکرد وزارت ارتباطات در مجلس دهم، اظهار داشت: در ۳ سال گذشته با اجرای فیلترینگ هوشمند تلاش فنی بسیاری صورت گرفت به نحوی که اگر در سال ۹۲ درصد دسترسی به شبکه های فیلترشده برای کاربران ۵ درصد بوده هم اکنون این شبکه ها به نیم درصد رسیده است.

وی گفت: استفاده از فیلترشکن در کشور کاهش یافته و از ۱۵ درصد در سال ۹۲ به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است. درهمین حال بازدید از صفحات مستهجن از ۵ درصد به یک درصد کاهش یافته است.

واعظی تاکید کرد: پروژه فیلترینگ هوشمند با همکاری مراکز دانش بنیان و دانشگاهی در حال انجام است و برای آن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال نماینده مجلس درخصوص ارسال پیامک امنیتی به خبرنگاران گفت: این موضوع در حوزه ماموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست اما به جهت آسیبی که به کشور می رساند این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: به بخش های ذیربط خودم در روز گذشته دستور داده ام که منشا و دلیل ارسال این پیامکها را پیگیری کنند.

واعظی تاکید کرد: معتقدم که پیامکهایی که بدون امضا و منشا مشخص به کاربران موبایل ارسال می شود غیر از آشفتگی در کشور هیچ ثمره ای ندارد و باید پیگیری شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: براساس آخرین آمار اکونومیست، رتبه جهانی ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۱۰۴ در سال پیش به ۹۶ ارتقا پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته تحول عظیمی در فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا به وجود آمده که تاثیر بسیار زیادی در ابعاد متخلف زندگی مردم گذاشته است، به آمارهای جهانی اشاره کرد و گفت: نگاهی به وضعیت تلفن همراه در سال ۲۰۰۰ نشان می داد که حدود ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا موبایل داشتند و هم اکنون این رقم با افزایش ۱۰ برابری به حدود ۷ میلیارد نفر رسیده است. در همین حال تعداد مشترکان اینترنت در دنیا در سال ۲۰۰۰ حدود ۴۰۰ میلیون نفر بود که امروز به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر رسیده و ۸ برابر شده است.

وی با اشاره به تغییر استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی ادامه داد: بررسی فعالیت ۱۰ شرکت بزرگ جهان در سال ۲۰۰۰ نشان می دهد که یکی از این شرکتها را شرکت فناوری اطلاعات تشکیل می دهد. اما امروز از میان ۱۰ شرکت بزرگ دنیا، ۷ شرکت در زمینه فناوری اطلاعات کار می کنند.

واعظی با تاکید بر افزایش استفاده از خدمات دیتا و محتوای چند رسانه ای در دنیا گفت: دنیا از شبکه های آنالوگ به سمت دیجیتال و شبکه هوشمند در حرکت است. به نحوی که پیش بینی می شود تا ۵ سال آینده حدود ۵ میلیارد اتصال اشیا در دنیا اتفاق بیافتد.

وی به تولید محتوا در فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: نگاهی به استفاده از شبکه های اجتماعی بزرگ دنیا نشان می دهد که در یک دقیقه ۴۰۰ ساعت ویدئو دانلود، ۳ میلیون جستجو، بارگذاری ۲۰۰ هزار تصویر وعکس و تبادل ۵۰ میلیون پیام به کاربران، صورت می گیرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به سهم فناوری اطلاعات از اقتصاد جهانی گفت: امروز سهم بازار جهانی از فناوری اطلاعات ۳۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود که سهم ایران حدود ۴ دهم درصد است. این درحالی است که با توجه به سهم یک درصد ایران از جمعیت کل جهان، باید این سهم به یک درصد و حدود ۳۵ میلیارد دلار برسد.

واعظی با اشاره به اهداف برنامه پنجم توسعه و اسناد سیاستهای کلان نظام افزود: طبق این اسناد قرار بود رتبه اول تا سوم را در منطقه داشته باشیم اما تاکنون به این هدف نرسیدیم اما با این وجود طبق اعلام اکونومیست، رتبه جهانی ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۱۰۴ در سال گذشته، به ۹۶ ارتقا پیدا کرده است.

وی از برنامه های دولت یازدهم برای جبران عقب افتادگی فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد و گفت: در سال ۹۱ در این حوزه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شد اما در سال ۹۴ این سرمایه گذاری به ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که سهم دولت از این سرمایه گذاری حدود ۷۰ درصد بود.

واعظی سهم درآمدی اپراتورها را در سالی که گذشت ۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که تا پایان برنامه ششم به ۶۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و گفت: حجم بازار فناوری اطلاعات کشور حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است که تا پایان برنامه ششم به ۸۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه های مدنظر از سوی این وزارتخانه گفت: اجتناب از تصدی گری و حمایت از مشارکت بخش خصوصی، ارتقا سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی، توسعه سامانه های هوشمند سیاست فرهنگی اجتماعی، کاهش شکاف دیجیتالی، صیانت از مرزهای مجازی و مرزداری الکترونیکی، حفظ پایداری امنیت اطلاعات، گردش ترافیک داخلی و توسعه محتوای بومی، حمایت از شرکتهای دانش بنیان و کمک به صادرات فناوری اطلاعات از جمله برنامه های در دست انجام است.

وی ادامه داد: آنچه که از ابتدای دولت یازدهم تا به الان انجام شده است، از افزایش ظرفیت شبکه انتقال کشور از ۹۰۰ گیگابیت برثانیه به ۴۱۰۰ گیگابیت حکایت دارد و این نشان می دهد که ظرفیت شبکه انتقال ارتباطات کشور ۴.۵ برابر شده است. درهمین حال افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه داخلی کشور از ۶۲۵ گیگابیت با ۶.۵ برابر افزایش به ۴ هزار گیگابیت رسیده است.

واعظی شمار مشترکان اینترنت را ۳۴ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: این درحالی است که در ابتدای دولت، تنها ۵ میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند.

وی از سرمایه گذاری برای افزایش سایتهای بی تی اس نسل سوم و چهارم موبایل خبر داد و گفت: امروز شمار سایتهای BTS نسل سوم از ۹۴۳ سایت به ۱۵ هزار و ۵۴۳ سایت و شمار سایتهای نسل چهارم به ۳ هزار و ۶۹۳ سایت رسیده است.

وزیر ارتباطات با تاکید براینکه سیاست ما، کاهش ترافیک اینترنت بین الملل و افزایش ترافیک داخلی است افزود: در ابتدای دولت، ۹۰ درصد ترافیک اینترنت خارجی بود که امروز با تولید محتوای بومی، این ترافیک برای داخل ۴۰ درصد و برای خارج ۶۰ درصد است و امیدواریم تا پایان دولت به ۵۰ درصد برسد.

به گفته وی هم اکنون ۷۷ میلیون مشترک موبایل در کشور وجود دارد و ضریب نفوذ موبایل به ۹۶ درصد رسیده است. درهمین حال ۱۸ هزار روستا دارای اینترنت شده اند. ۱۱۰ گیگاهرتز از فضای فرکانسی کشور با ۵۴ درصد پوشش، تحت مرزبانی الکترونیکی قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس در خصوص تاخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات و قولی که پیش از این برای راه اندازی این شبکه در سال ۹۴ داده بود، گفت: شبکه ملی اطلاعات در حکم مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی تاکید شده است و اعضای این شورا نیز بر روی آن تاکید دارند. براین اساس ما زیرساختها را به وجود آورده ایم و در ۲۷ اردیبهشت ماه با راه اندازی مرکز تبادل ترافیک داده در تهران، گام مهمی از این پروژه را طی کردیم.

وی از راه اندازی مرکز تبادل ترافیک داده در هفته آینده در شهر تبریز خبر داد و گفت: این مرکز ماه آینده در مشهد و پس از آن در شیراز نیز رونمایی می شود و امیدواریم در هفته دولت نیز فاز تکمیلی پروژه شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم.

واعظی با تاکید براینکه دغدغه جدی ما نیز راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است، اضافه کرد: این شبکه از ۱۳ سال پیش قرار بود راه اندازی شود اما به دلاییل مختلف با تاخیر همراه شد و هم اکنون همانطور که قول داده بودیم در سال ۹۴ زیرساختهای آن را آماده کرده ایم و در هفته دولت این شبکه را راه اندازی می کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به تعامل با سازمان بین المللی ثبت دامنه های اینترنتی (آیکان) برای انتقال سرور جهانی به ایران گفت: تا ۳ ماه آینده نیز دومین سرور مدیریت اینترنت (کی روت) را وارد ایران می کنیم.

وی گفت: ما به دنبال راه اندازی مراکز داده استانی و خدمات ابری در کشور هستیم و در نهایت می خواهیم نظام جامع امنیت شبکه ملی اطلاعات در کشور اجرایی شود. در این راستا به دنبال اینترنت سالم با صیانت فرهنگی و اجتماعی به عنوان زیرساخت شبکه ملی هستیم.

واعظی گفت: اینترنت هم برای ما فرصت است و هم تهدید و ما باید در بخش فرهنگی، فنی و اجتماعی از تهدیدات آن بکاهیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش توسعه زیرساختهای پستی و اجرای طرح سامانه نشانی محور، از تعریف ۶ پروژه اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه نیز خبر داد و گفت: در ارتباط با خریدها و مناقصه ها، پس از تحولات برجام، دقت کرده ایم که حمایت از محصولات داخل کشور را در اولویت داشته باشیم.

وی از حمایت از ۲ موتورجستجوی بومی در جهت ارتقا محتوای بومی و نیز اعطای ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار به ۲۱۶ شرکت داخلی در این زمینه خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲۰ هزار اپلیکیشن ایرانی تولید شده و ۷۰ هزار فرصت شغلی در این حوزه به وجود آمده است.

واعظی گفت: طبق برنامه ششم توسعه دسترسی ۸۰ درصد خانوار به اینترنت ۲۰ مگابیتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

واعظی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه سرعت اینترنت ایران از عراق و افغانستان پایین تر است، این موضوع را رد کرد و گفت: بنده به شخصه به عراق سفر کرده ایم و این را قبول ندارم که سرعت اینترنت آنها بهتر از ایران است. لااقل در مقایسه با شهرهای بزرگ ایران این موضوع درست نیست. مگر اینکه این سرعت را بخواهیم با مناطق دورافتاده و کم جمعیت ایران مقایسه کنیم.

وی در مورد گرانی اینترنت در ایران نیز تاکید کرد: طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات، هزینه اینترنت در ایران از معدل دنیا پایین تر است، با این حال ما هفته گذشته مصوبه ای را ابلاغ کردیم که قیمت اینترنت موبایل را برای کاربران ۲۰ درصد و اینترنت ثابت را بین ۱۸ تا ۳۰ درصد با توجه به میزان مصرف پهنای باند، کاهش می دهد. در همین حال در صورت استفاده از پهنای باند داخلی، این قیمتها به مراتب ارزانتر خواهد شد.

واعظی بر لزوم کاهش شکاف دیجیتالی در استانها تاکید کرد و گفت: امیدواریم تا پایان دولت، ۳۵ هزار روستا به اینترنت مجهز شوند. در همین حال تلاش داریم همزمان با افزایش تجهیز اینترنت، سرعت و کیفیت این خدمت نیز در روستاها افزایش یابد.

وی در مورد وجود مشکلات در آنتن دهی موبایل در مرزهای کشور گفت: این موضوع را قبول داریم و حدود ۲ سال است که در نقاط مرزنشین با کشورهای همسایه پروتکلی امضا کرده ایم تا بتوانیم در این مناطق، مزاحمتهای فرکانسی و تداخل فرکانس را کاهش دهیم که این موضوع تنها مربوط به کشور ما نیست.

واعظی در پاسخ به سوال نمایندگان، پیگیری تخلفات مربوط به فضای مجازی را وظیفه وزارت ارتباطات ندانست و گفت: پلیس فتا و قوه قضاییه باید تخلفات فضای مجازی را مانند تمام اتفاقات فضای واقعی، مورد رسیدگی قرار دهد.

وی گفت: پیوست فرهنگی فضای مجازی در دستور کار شورای عالی فضای مجازی است و ما نیز به دنبال آن هستیم که این موضوع زودتر انجام شود. در این راستا ۲۰۰ میلیارد تومان برای سالم سازی فضای مجازی تاکنون هزینه کرده ایم.
 

نظر شما
پربیننده ها