دفاع پرس بررسی می کند؛

آشنایی با کلاشینکف های جدید

کلاشینکف های جدید روسیه ویژگی هایی دارند که باعث شده تا نیروهای ویژه این کشور نیز از آنها استفاده کند
کد خبر: ۸۹۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ - 26June 2016

آشنایی با کلاشینکف های جدید

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- رحیم محمدی؛ کلاشینکف سلاحی است که در اغلب کشورها طرفداران خاص خود را دارد و حتی به عنوان سلاح سازمانی ارتش برخی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

در کشور ما نیز مدلی از این سلاح به نام AK47 چندین سال است در خدمت نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد به همین خاطر در گزارش ذیل سعی شده به صورت اجمالی سه مدل از انواع این نوع سلاح روسی معرفی شود.

AK-74M؛ سلاحی برای ارتش روسیه

AK-74M سلاح اصلی مورد استفاده در ارتش روسیه، یک نوع بهبود یافته از AK-74 است؛ این سلاح 5.45mm که توسط Izhmash OJSC تولید شده، در نیروهای مسلح آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، بلاروس، بلغارستان، گرجستان، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، مغولستان، کره شمالی، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین و ازبکستان استفاده می شود.

اگر چه تولید AK-47M در سال 1990 آغاز شد اما بکارگیری آن رسما توسط ارتش روسیه در سال 1991 به تصویب رسید و در فوریه 2012، روسیه از قصد خود برای به روز رسانی AK-74 خبر داد که طی آن این سلاح به عنوان بخشی از یک برنامه نوسازی 690 بیلیون دلاری، به یک دوربین قابل جدا شدن و لیزر مجهز شد.

طراحی سلاح

این سلاح با یک نوع قنداق پلیمری جامد جدید تاشو و ثابت، بهبود یافته و همچنین با تجهیز شدن به یک سرلوله بادوام و غبارگیر، وضعیت آن ارتقاء یافته است.

47M دارای طول کلی از 943mm و طول لوله سلاح 415mm و طول آن با یک قنداق تاشو 705mm است؛ همچنین وزن این سلاح با خشاب 3.9 کیلوگرم و بدون خشاب 3.6kg است.

لوازم جانبی

در 74M برای اطمینان از اینکه هدف سریع و دقیق مورد اصابت قرار بگیرد، یک دوربین و مسافت یاب لیزری بر روی آن نصب شده و برای پرتاب نارنجک نیز می توان از پرتابگر نارنجک که زیر لوله سلاح نصب می شود، استفاده کرد؛ بدین ترتیب این پرتابگر به سمت اهدافی در محدوده 100 متر تا 400 متر می تواند در هر بار شلیک، یک عدد نارنجک را پرتاب کند.

عملکرد سلاح

با این سلاح می توان در دو حالت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک با نرخ آتش 650 گلوله در دقیقه آتش گشود.

AK-107؛ سبک و انعطاف پذیر

کلاشینکف AK-107 که طراحی آن در سال 1990 آغاز شد، سلاحی سبک، انعطاف پذیر، با فایبر گلاس تقویت شده است؛ این سلاح با استفاده از مکانیزم دو پیستون گاز که در جهت مخالف هم حرکت می کنند، علاوه بر افزایش دقت آتش، از گرم شدن سلاح جلوگیری کرده و تعادل اسلحه را در هر بار شلیک افزایش می دهد.

کلاشینکف AK-107 دارای قنداق تاشو و ثابت است که از طریق یک خشاب فشنگ 30 عددی یا خشاب تیر 60 عددی تغذیه می شود؛ طول سلاح 943 میلی متر و وزن آن هم 3 کیلو و 800 گرم عنوان شده علاوه بر این  نرخ آتش AK-107 نیز 850 دور در دقیقه با سرعت 2953 فوت در ثانیه بیان شده در حالی که برد موثر آن حدود 500 متر است.  

همچنین این سلاح قادر است از محلی که زیر لوله اسلحه تعبیه شده نارنجک تفنگی 40 میلی متری هم شلیک کند.

سلاح جدید نیروهای ویژه روسیه

شرکت روسی کلاشینکف، بزرگترین تولید کننده سلاح در روسیه، در طرحی «تطبیقی»، سلاح جدیدی را برای سرویس امنیتی ریاست جمهوری و سرویس امنیتی فدرال (FSB) این کشور طراحی کرده که AK-400 نامیده می شود.

این سلاح جدید را می توان به یک چراغ قوه و یا یک نشانگر لیزری هدف، مجهز ساخت؛ از نظر دقت عملیاتی، AK-400 منجر به برتری تلاش در صحنه درگیری منجر می شود؛ البته مدلی از همین سلاح به نام AK-12 توسط نیروهای پیاده نظام، هوابرد و واحدهای شناسایی استفاده می شد اما از آن جایی که این سلاح تمام نیاز نیروهای ویژه را تأمین نمی کرد، شرکت یاد شده، سلاح AK-400 را تولید کرد تا نیروهای عملیات ویژه، سلاحی به همان دقت AK-12 ولی سبک تر و جمع و جور تر در اختیار داشته باشند.

این سلاح جدید به طول 940 میلی متر و وزن سه کیلوگرم ساخته شده و دارای حالت شلیک های تمام اتوماتیک، انفجاری، نیمه اتوماتیک و ایمنی است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار