المنار بررسی کرد

اهمیت راهبردی جنگ سرنوشت‌ساز حلب

پایگاه خبری المنار در گزارشی به بررسی اهمیت راهبردی جنگ سرنوشت‌ساز حلب و مقابله با توطئه جدید گروه‌های تروریستی و حامیان منطقه‌ای و جهانی آن ها پرداخت.
کد خبر: ۸۹۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ - 26June 2016

اهمیت راهبردی جنگ سرنوشت‌ساز حلب

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه اینترنتی المنار، در تابستان سال 2012 هزاران نفر از عناصر مسلح به مناطق مسکونی شهر حلب پایتخت اقتصادی سوریه حمله کردند. این حمله با هدف جداسازی این منطقه و سایر مناطق کشور صورت گرفت تا بتوانند از آن بهعنوان خاستگاهی برای هدف قرار دادن مراکز دولتی به ویژه در پایتخت دمشق استفاده کنند.

این پروژه از مرزهای ترکیه کلید خورد و پول های گسترده رژیمهای حاشیه خلیج فارس برای آن هزینه شد. سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی غربی نیز زمینه اجرای این طرح را مهیا میکردند. طرح مذکور بعد از آن آغاز شد که هجمه تبلیغاتی قدرتهای مداخله جو در سوریه از بسیج افکار عمومی ساکنان شهر بر ضد دولت این کشور ناکام ماند. به این ترتیب هرجومرج مسلحانه در حلب مانند برخی مناطق دیگر نظیر محلات حمص و درعا و دیرالزور شکل گرفت.

مداخلهجویان خارجی در نتیجه شکست در تشویق به فرقهگرایی و تحریک عصبیتهای مردم، توطئه حمله به حلب  از طریق جذب هزاران فرد مسلح سوری و خارجی به حومه این شهر را در دستور کار قرار دادند.

این افراد از عدم وجود یگانهای ارتش در داخل خیابانهای شهر حلب سوءاستفاده کرده و مناطقی از این شهر بویژه در شرق آن را تحت کنترل خود درآوردند. آنها تلاش کردند به سمت مناطق غربی نیز حرکت کنند، اما سرعت مهار این اتفاق از سوی مقامات سیاسی و نظامی باعث شد تمرکز عناصر مسلح در غرب با شکست مواجه شود. این موضوع باعث شد آنها محاصره سختی را بر ضد این مناطق انجام داده و خطوط اصلی این شهر را از طریق تسلط بر مناطق گستردهای از حومه آن مسدود کنند.

عرصه سختی که حلب از چهار سال پیش شاهد آن بود ، باعث شده ارتش سوریه و متحدانش ابتکار عمل را در دست بگیرند، طولی نکشید که محاصره حلب رفع شد و فرودگاه این شهر به حالت عادی برگشت. یگانهای نظامی به این ترتیب از حالت دفاعی به حالت هجومی تغییر استراتژی داد و به حومه های حلب حمله کرده و موفق شدند محاصره نبل و الزهرا را بشکنند.

شکست مکرر گروههای مسلح و فروپاشی درونی آنها باعث شد، حامیان منطقهای این گروه ها تلاش خود را مضاعف کرده و حمایتهای مالی و تسلیحاتی از گروههای تروریستی را بعد از شکستهای وارد شده افزایش دهند.

چیزی که این موضوع را تأیید میکند، حملات گسترده انجام شده بر ضد ارتش سوریه و متحدان آن در حومه حلب بویژه بخش های جنوبی است، به گونهای که براساس گزارشهای مطبوعاتی هزاران فرد مسلح با حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی بیسابقه وارد عرصه درگیریها شدند. البته این گروهها نیز جز در مناطق محدودی در مقایسه با حجم درگیریهای موجود موفق به پیشروی نشدند و در مقابل تلفات و خسارتهای انسانی گستردهای دیده اند، به گونهای که بنا بر اعلام سیدحسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان تنها از آغاز ژوئن تاکنون بیش از 600 نفر از آنها از جمله دهها تن از فرماندهان میدانی تروریستها به هلاکت رسیدهاند.

به نظر میرسد ارتش سوریه و متحدانش تلاش دارند پروژه جدید عناصر مسلح و حامیان آنها را با شکست مواجه کنند. این چیزی بود که سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی خود به آن اشاره و تأکید کرد که مبارزه برای دفاع از حلب دفاع از تمامی سوریه و دفاع از دمشق و لبنان و عراق و اردن است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار