تاکید رییسان جمهوری چین و روسیه بر تقویت همکاری‌های امنیتی

«شی جین پینگ» و «ولادیمیر پوتین» رییسان جمهوری چین و روسیه شنبه شب (به وقت محلی) در پکن با امضای یک بیانیه مشترک بر تقویت همکاری های امنیتی به منظور حراست از امنیت دو کشور تاکید کردند.
کد خبر: ۸۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶ - 25June 2016

تاکید رییسان جمهوری چین و روسیه بر تقویت همکاری‌های امنیتی

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، در جریان این ملاقات، طرفین در باره همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کرده و بیانیه دوم را نیز در باره تقویت ثبات راهبردی بین المللی به امضا رساندند.

دو طرف با اشاره به پانزدهمین سالگرد امضای پیمان حسن همجواری خاطرنشان کردند که روابط بسیار قوی و راهبردی در عرصه های مختلف دارند و در امور بین المللی مشارکت گسترده ای خواهند داشت.

آنها در باره مسائل مختلف جهان گفت و گو کرده و افزودند که به امنیت یکدیگر به عنوان دو همسایه اهمیت فراوانی می دهند و در مواردی که به امنیت آنها گره خورده است مشورت های راهبردی خواهند داشت.

این در شرایطی است که مساله دریای جنوبی در روزهای گذشته باعث شده است تا با اوجگیری تنش ها میان پکن و واشنگتن به نزدیکتر شدن مناسبات چین و روسیه بینجامد.

هر دو رییس جمهوری گفتند که با همکاری یکدیگر مناسبات آسیا و اروپا را افزایش داده، در مسائل مهم از یکدیگر حمایت کرده و به اجرا و پیشبرد طرح احیای برنامه ابریشم مساعدت خواهند کرد.

در همین راستا رییسان جمهوری چین و روسیه گفتند که در عرصه های فن آوری ، علوم ، تجارت ،تبادلات انسانی ، انرژی ، اوراسیا ، امنیت و جاده ابریشم همکاری زیربنایی خواهند داشت.

آنان همچنین یک سند مهم در باره اطلاع رسانی متقابل و همکاری در فضای سایبری به امضا رساندند.

این چهارمین بار است که پوتین پس از سال 2013 میلادی که «شی» در چین به قدرت رسید به این کشور سفر می کند.

خبرگزاری شین هوا امروز اعلام کرد که در حاشیه دیدار دو طرف همچنین 30 توافقنامه و سند همکاری میان دو کشور در بخش های رسانه ، اینترنت ، ورزش ، امور مالی ، کشاورزی ، روابط خارجی ، تجارت ، اقتصاد و انرژی امضا شده است.

رییس جمهوری روسیه امروز همچنین با «جانگ دی جیانگ» رییس کنگره و «لی کچیانگ» نخست وزیر جمهوری خلق چین در پکن دیدار و روابط پارلمانی و اقتصادی دو کشور را با آنان مورد بحث و بررسی قرار داد.

ارزش تبادلات تجاری دو کشو هم اکنون 60 میلیارد دلار است. چین و روسیه در سال 2014 میلادی تبادلاتی در حدود 100 میلیارد دلار داشتند.

دو کشور همچنین در این سال یک قرارداد 30 ساله انتقال گاز طبیعی از روسیه به چین امضا کردند که ارزش آن 400 میلیارد دلار بوده است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار