کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا/ کاهش نفوذ آمریکا در سیاست‌گذاری این اتحادیه

رمضانی بونش ضمن تشریح تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: این کشور با خروج از اتحادیه اروپا نمی‌تواند در هیچ‌کدام از تصمیم‌گیری‌های اتحادیه مذکور مشارکت کند؛ بدین‌وسیله نفوذ آمریکا نیز در روند سیاست‌گذاری‌های این اتحادیه خود به خود کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۸۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹ - 25June 2016

تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا/ کاهش نفوذ آمریکا در سیاست‌گذاری این اتحادیه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، اکثریت مردم انگلیس در یک تصمیم تاریخی و بیسابقه به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رأی دادند که بدینوسیله رسما انگلیس از عضویت در این اتحادیه خارج شد و از این به بعد نمیتواند در هیچکدام از تصمیمات اتحادیه اروپا مشارکت داشته باشد.

تصمیم مردم این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا یک نقطه عطف در تاریخ روابط بینالملل در قرن 21 محسوب میشود و فارغ از اظهار نظرهای احساسی و هیجانی درباره آن باید گفت که این تصمیم در سطوح مختلف عواقب و نتایج کوتاهمدت و درازمدتی را به دنبال خواهد داشت.

در همین خصوص «رمضانی بونش» کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس پیرامون تبعات این تصمیم اظهار داشت: علت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دارای ابعاد مختلفی ازجمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است؛ موافقان جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا با توجه به دلایل دفاعی- امنیتی و مسائل اقتصادی روند خروج این کشور را مدتها قبل استارت زده بودند.

وی با بیان اینکه انگلیس در قبال اتحادیه اروپا متحمل هزینههای بیشتری میشد، افزود: دریافت کمکهای مالی اتحادیه اروپا از انگلیس یکی از عوامل مهم خروج این کشور از این اتحادیه است. دومین دلیل را نیز میتوان نوع پوشش رسانهای بریتانیا در قبال آوارگان غرب آسیا عنوان کرد.

رمضانی بونش خاطرنشان کرد: نارضایتی رهبران بریتانیا از نقش و نفوذ آلمان در اتحادیه اروپا و تاثیر کم کشورشان در این اتحادیه و تداوم بحرانهایی ازجمله بحران یونان و وضعیت مهاجران بر نوع رأی شهروندان بریتانیایی مبنی بر خروج کشورشان از اتحادیه اروپا نقش تاثیرگذاری داشته است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا سیاستهای تحمیلی آمریکا بر انگلیس نیز در رأی مردم این کشور تاثیر داشتهاست، افزود: سیاستهای تحمیلی آمریکا بر انگلیس در رأی مردم این کشور بیتاثیر نبوده است. لذا نوع نگاه مردم بریتانیا نسبت به اتحادیه اروپا و همکاری امنیتی- سیاسی آمریکا با این اتحادیه در روند رأی مردم در همهپرسی اخیرا تاثیرگذار بودهاست.

وی در خصوص پسلرزههای احتمالی خروج انگلیس از اتحادیه اظهار داشت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دارای پیامدهای امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. شهروندان زیادی از کشورهای جهان در انگلیس زندگی میکنند که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا آینده آنها مشخص نیست و باید دید که در آینده چه وضعیتی در انتظار آنها خواهد بود.

کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه رهبران اسکاتلند و ایرلند شمالی که مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بودند، افزود: وضعیت کنونی انگلیس میتواند اسکاتلند و ایرلند شمالی را به سوی برگزاری همهپرسی برای جدایی از انگلیس سوق دهد.

وی در ادامه در خصوص تبعات اقتصادی این تصمیم گفت: بعد از اعلام نتیجه همهپرسی ارزش سهامهای انگلیس سقوط کرد که در 30 سال گذشته بی سابقه بود. هرچند برخی معتقدند که این مسأله در بلندمدت به نفع انگلیس است؛ ولی چون اقتصاد این کشور با اقتصاد اتحادیه اروپا هماهنگی زیادی دارد، بنابراین با خروج از این اتحادیه ممکن است اقتصاد این کشور دچار آسیب شود. همچنین چگونگی مدیریت آینده اقتصاد انگلیس بهویژه آن بخشهایی که با اروپا همکاری نزدیک دارد، برای دولت این کشور بسیار سخت خواهد بود.

کارشناس مسائل بینالملل با اشاره به استعفای دیوید کامرون که همه تلاش خود را برای باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا انجام داد، افزود: وضعیت کنونی انگلیس در جایگاه احزاب نیز میتواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد. بهعنوان مثال اگر در آینده حزب کارگر بتواند به قدرت برسد، میتواند نقش بسیار زیادی در رویکردهای امنیتی و سیاسی انگلیس داشته باشد.

وی گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به نوعی موجب تقویت جریانهای ملیگرا و افراطگرا در اتحادیه اروپا میشود. هر چند برخی از احزاب تندرو در فرانسه و برخی کشورها خواستار خروج از اتحادیه اروپا هستند و یا به آن فکر میکنند.

رمضانی بونش با بیان اینکه احزاب راستگرا ممکن است از اتفاق رخ داده در اتحادیه اروپا خوشحال باشند، تصریح کرد: ترامپ نامزد راستگرای ریاست جمهوری آمریکا از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا استقبال کرده است.

کارشناس مسائل بینالملل افزود: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا علاوه بر اینکه موجب ضعف این اتحادیه در مقابل روسیه و آمریکا خواهد شد، بار مسئولیت آلمان را نیز سنگینتر خواهد کرد.

رمضانی بونش با اشاره به اینکه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قدرت ژئوپلیتیکی این اتحادیه کاهش پیدا میکند، خاطرنشان کرد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هرچند به ضرر این کشور است ولی میتواند به نفع کشورهایی مثل ایران باشد؛ چراکه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نفوذ آمریکا نیز در روند سیاستگذاری اتحادیه اروپا کاهش پیدا میکند.

رمضانی بونش در پایان با تاکید بر اینکه بعد از این نقش اتحادیه اروپا در معادلات جهانی کاهش مییابد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی به نظر میرسد جریانهای تندرو تقویت خواهند شد و محدویتهای مرزی کشورها برای جلوگیری از فروپاشی اتحادیه اروپا نیز افزایش خواهد یافت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار