دفاع پرس گزارش می‌دهد:

ولنگاری فرهنگی، سست‌کننده بنیان حاکمیت

وقتی در یک جامعه فرهنگ مریض و آسیب پذیر شود، حال روحی مردم نیز تغییر پذیر و رو به بی‌بندوباری و ولنگاری اخلاقی خواهد رفت چرا که در آن جامعه براساس هیچ‌گونه مبنای اصیلی تصمیم گیری نمی‌شود و هیچ سنگ محکی برای شناخت سره از ناسره وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ - 20June 2016

ولنگاری فرهنگی، سست‌کننده بنیان حاکمیت

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، فرهنگ اولین و بنیانیترین شاخصه شکلگیری یک جامعه است چرا که هر ملت و حاکمیتی با اصول فرهنگی حاکم بر آن جامعه شناخته میشود و تمامی بنیانهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و.... در هر حاکمیتی بر اساس فرهنگ آن جامعه شکاف میپذیرد.بر همین اساس تعارضات قومی، مذهبی، پایین بودن سطح سواد و گاهی ورود برخی ارزشهای غیر اصول فرهنگ خودی در یک جامعه اصالت و یکپارچگی فرهنگی در یک حاکمیت و ملت را از بین خواهد برد.

در کشوری همچون ایران اسلامی گاهی در میان هجمه و انبوه دل مشغولیهای روزانه، برخی اصول و ارزشهایی که مردان بزرگی برای آن خونها و جانهای زیادی دادند تا ریشههای فرهنگی، اصیل و ناب انقلاب به دست فراموشی سپرده نشود؛ از یاد میروند.

اگر همواره به این مهم فکر کنیم که اصالت شکلگیری انقلاب اسلامی جز برای زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی که قدمتی چندین هزار ساله دارد و در این راه مشقتها، ناملایمات و آسیبهای بسیاری بر سر راه هموار کنندگان این طریق فرهنگی بوده تلنگری خواهیم خورد، چرا که فرهنگ در جامعه امروز با نوعی بیبندوباری و ولنگاری اخلاقی دستوپنجه نرم میکند، بیاعتنا به گذشته ای که این موهبت اصیل را به عنوان حبهای ناب به دست مردم سپرده است.

وقتی در یک جامعه فرهنگ مریض و آسیب پذیر شود، حال روحی مردم نیز تغییر پذیر و رو به بیبندوباری و ولنگاری اخلاقی خواهد رفت چرا که در آن جامعه براساس هیچگونه مبنای اصیلی تصمیم گیری نمیشود و هیچ سنگ محکی برای شناخت سره از ناسره وجود نخواهد داشت. در این جامعه ممکن است هر غلطی، درست و هر درستی، غلط تعبیر شود.

با این رویکرد در جامعه امروز که متأسفانه رو به ولنگاری فرهنگی میبرد نگاه به مقوله فرهنگ نهتنها یک دغدغه و چالش دست اول برای مسئولان نیست، حتی در ذهن برخی نگاه دست چندمی نیز دارد. فرهنگ در جامعه امروز ما به یکی از کم اهمیتترین و بیاهمیتترین اولویتها  تبدیل شده است.

این مهم (فرهنگ)در حالی به کماهمیت ترین موضوع در جامعه امروزی تبدیل شده که با پیچیدگیهای بسیاری روبرو است و این پیچیدگیها را میتوان از ابعاد متفاوتی بررسی کرد.

امروز تهاجم فرهنگی با وضعی اسفناکتر در تمامی وجوه حاکمیت بدون توجه مسئولین به چشم میخورد اگر تا دیروز تنها شاهد بیبندوباری برخی بانوان در  برخی از نقاط خاص شهر تهران بودیم، امروز این بیبندوباری با ولنگاری اخلاقی در میان طیف گستردهای اشاعه پیدا کرده، البته این بخش از ناهنجاری و ولنگاری اخلاقی همان موضعی است که به چشم دیده میشود از نمایشگاههای مطبوعات و کتابهای کذا، از شبهه افکنی و شبهه سازی در حوزه فرهنگ دینی، از پردههای نقرهای سینما و.......که ریشه فرهنگ اسلامی را به راحتی زیر سوال میبرند نگوییم بهتر است!

در همین باب رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دهم گلایهای از مسئولین داشتند و فرمودند: در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی اهتمامی در دستگاههای فرهنگی به چشم می خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی هایی انجام می شود.

با توجه به گلایهای که رهبر معظم انقلاب از حوزه فرهنگی داشتند باید مطالبات از این بخشی که دامنه تاثیر گذار جامعه را تشکیل میدهد افزایش داد، در غیر اینصورت اگر مسئول و نهادی که مکلف به انجام وظیفهای در حیطه خاص فرهنگی است کم کاری کند و وظیفه اش را به نحو احسن انجام ندهد در باری که انقلاب بر دوش او نهاده دچار بیمسئولیتی و خسران در عملکرد شده است.

در پی دیدارهای سالانه رهبر انقلاب با صاحبان فرهنگ از هر رشتهای دارند، عصر امروز نوبت دیدار با شاعران رسیده است. امسال هم همچون سالهای گذشته تعدادی از شاعران در محفلی صمیمی به شعرخوانی در کنار رهبری میپردازند. هر سال این جمع با حاشیههایی زیبا و ماندگار در اذهان باقی میماند و امسال نیز در شام ولادت امام حسن مجتبی قرار است سرودههایی با موضوعات مختلف مانند اشعاری با موضوعات دینی، عاشقانه، ماه مبارک رمضان، مدافعان حرم و آزاد قرائت شود.

امید آنست که این محافل راهی روشن برای آینده فرهنگی انقلاب زیر سایه رهبر معظم انقلاب ایجاد کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار