جنگ افزار شناسی 10/

آشنایی با کوچکترین سلاح پدافندی دنیا

تیربار ضد هوایی 12/7 میلیمتری دوشکا براساس نیاز ارتش روسیه (شوروی سابق) در دهه 40 با رویکرد پدافند در ارتفاع پست طراحی و بکارگرفته شد.
کد خبر: ۸۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳ - 26June 2016

آشنایی با کوچکترین سلاح پدافندی دنیا

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، تیربار ضد هوایی 12/7 میلیمتری دوشکا، سلاحی اتوماتیک است که براساس نیاز ارتش روسیه (شوروی سابق) در دهه 40 با رویکرد پدافند در ارتفاع پست طراحی و بکارگرفته شده است.

این سلاح که در جنگهای منظم و نامنظم دارای کاربرد عملیاتی است، بواسطه گاز باروت مسلح می شود، بدین ترتیب که
تغذیه و مسلح شدن و بیرون کشیدن و پرتاب پوکه در آن بواسطه نیروی پس زنی گاز باروت انجام میگیرد.

نوع زمین پایه دوشکا بر روی سه پایه نصب شده و با نرخ آتش مناسبی که دارد می تواند در پشتیبانی نیروهای سطحی کارآیی لازم را داشته باشد. همچنین این سلاح در بسیاری از ارتش های جهان به عنوان سلاح ضدهوایی جهت مقابله با جنگندههای ارتفاع پست و یا در حال شیرجه متخاصم مورد استفاده قرار می گیرد.

این سلاح که در کلاس همتای آمریکایی اش "ام۲ براونینگ" در انهدام نفرات گروهی و تولید خط آتش ممتد تا شعاع یک کیلومتری کاربرد موثری دارد و بر روی انواع خودروهای زرهی، اعم از تانک و نفربر نصب می شود. داشتن مکانیزم ساده، کارایی بالا در هنگام تیراندازی و پس دادن امتحان خود در شرایط جوی مختلف مواردی است که نظامیان به عنوان محسنات این سلاح از آن یاد می کنند.



دوشکا که در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان اسلام مورد استفاده قرار میگرفت و با تولید خط آتش نیروهای پیاده را پوشش می داد در سالهای اخیر به واسطه صنعت دفاعی کشور بهینه سازی شده است. که در این فرآیند وزن سلاح به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و بر دقت و برد آن افزوده شده است.
 

نظر شما
پربیننده ها