تشریح اقدامات پایگاه چهارم هوانیروز در گفت‌وگوی تفصیلی امیر باقری با دفاع پرس؛

از اجرای ماموریت‌های رزمی تا چگونگی آموزش‌ خلبانان شنوک/ ایجاد امکان تمرین چتربازی برای کلاه‌سبزهای آجا

فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان گفت: این پایگاه ماموریت پشتیبانی رزمی مستقیم را از دیگر پایگاه‌های کشور بر عهده دارد؛ به نحوی که اگر در هر کدام از ماموریت‌های دیگر پایگاه‌ها درگیری رخ دهد و نیاز به پشتیبانی باشد، خلبانان ما به سرعت در آنجا حضور یافته و اقدامات مقتضی را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۸۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ - 08June 2016

از اجرای ماموریت‌های رزمی تا چگونگی آموزش‌ خلبانان شنوک/ ایجاد امکان تمرین چتربازی برای کلاه‌سبزهای آجا

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان یکی از بزرگترین پایگاههای عملیاتی هوانیروز کشور محسوب میشود که با توجه به موقعیت جغرافیایی و ماموریتهای تعریف شده به عنوان یک پایگاه معین انواع عملیاتهای پشتیبانی، رزمی، امداد و نجات را در سطح کشور به اجرا درمیآورد. 

همچنین این پایگاه به عنوان یکی از مهمترین مراکز تربیت کادر فنی و پروازی بالگرد شنوک مطرح است، از این رو جهت کسب اطلاع بیشتر از روند فعالیتهای کارکنان زحمتکش این مجموعه و انجام گفتوگویی تفصیلی خدمت فرمانده این پایگاه امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد "نوربخش باقری" رسیدیم که ماحصل آن را در ذیل میخوانید.

سوال: لطفا در خصوص فعالیتهای این پایگاه توضیح دهید؟

پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان به عنوان بزرگترین پایگاه بالگردی در کشور فعالیت خود را انجام می دهد. این پایگاه در واقع به عنوان پایگاه معین در کنار دیگر پایگاههای هوانیروز خدمات پشتیبانی و رزمی را انجام داده و می توان گفت به نوعی بنا به درخواست و نیاز سایر پایگاههای هوانیروز کشور در طول عملیاتهای مختلف از آنها حمایتهای لازم را می کند.

از آنجا که این پایگاه از ظرفیت فنی و بالگردی قابل ملاحظه ای بر خوردار است و به لحاظ جغرافیایی نیز در مرکز کشور قرار گرفته است این توانایی را دارد که در حداقل زمان ممکن نیروهای را که نیاز به  حمایت و پشتیبانی دارند را در تمامی نقاط کشور مورد حمایت و پوشش عملیاتی قرار دهد.



 

* استفاده از ظرفیتهای بالگردی این پایگاه در ستاد بحران کشور

سوال: ماموریتهای این پایگاه به چه ترتیب است؟

این پایگاه مطابق با دستور سلسله مراتب فرماندهی از گذشته تا به امروز ماموریتهای گوناگونی را انجام داده است که یکی از مهمترین آنها بحث  امداد و نجات است که با هماهنگی که با سازمان بهداشت و درمان صورت گرفته این کار را به طور مشترک انجام میشود.

با توجه به برخورداری پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان از بالگردهای ترابری سنگین و در اختیار داشتن تعداد قابل توجهی از بالگردهای 214 این پایگاه بهعنوان بازوی توانای ستاد بحران کشور محسوب شده و قادر است همانگونه که در گذشته نشان داده است در صورت نیاز در جای جای کشور و مناطقی که دچار حوادث غیر مترقبه شده، جهت کمک هموطنان آسیب دیده حضور یافته و چتر حمایتی خود را بر سر مردم باز کند.



بالگردهای شنوک مستقر در پایگاه


بالگردهای 214 مستقر در پایگاه

پایگاه چهارم به واسطه داشتن بالگردهای شنوک که در نوع خود منحصربهفرد هستند میتواند در عملیاتهای آبی و خاکی شرکت داشته باشد؛ البته اینگونه عملیاتها از لحاظ ستاد بحران کشور بسیار مهم و در نجات سیلزدگان نیز اهمیت حیاتی دارد که بالگردهای شنوک میتوانند در این مدل عملیاتها کاربرد موثری را داشته باشند، اینها عملیات هایی هستند که در زمان صلح انجام می شود.

* استقرار مرکز بهینهسازی هوانیروز صنایع یاعلی(ع) در پایگاه چهارم

سوال: در خصوص ماموریتهای اصلی پایگاه، بطور ویژه ماموریتهای رزمی توضیح دهید؟

به لحاظ آمایش سرزمینی پایگاه یکم هوانیروز در شمالغرب اجرای ماموریت دارد، پایگاه دوم هوانیروز جنوب غرب کشور را پوشش می دهد، پایگاه سوم جنوب شرق و پایگاه پنجم نیز شمال شرق کشور را پوشش می دهند، اما بهطور کلی پایگاه چهارم در تمام ماموریتهایی که این پایگاهها در مناطق تحت پوشش خود در سطح کشور انجام می دهد حضور دارد.

این پایگاه بهعنوان پایگاه معین ماموریت پشتیبانی عملیاتی و پشتیبانی مستقیم را از دیگر پایگاهها بر عهده دارد به نحوی که اگر در هر کدام از این ماموریتهای که دیگر پایگاهها انجام می دهند درگیری بهوجود آید و نیاز به پشتیبانی باشد خلبانان ما به سرعت در  آنجا حضور یافته و اقدامات مقتضی را انجام می دهند.

* اعزام تیم فنی به پایگاههای هوانیروز

روند کمک ما به دیگر پایگاهها بنا به نوع نیازمندیها تعریف میشود؛ مثلا با توجه به درخواست به یک پایگاهی بالگرد اعزام می کنیم، یا بنا به نیاز به پایگاهی خلبان اعزام می کنیم، و یا اینکه با توجه به در اختیار داشتن مرکز بهینهسازی هوانیروز (صنایع یاعلی(ع)) و استقرار آن در این پایگاه در صورت نیاز تیم های فنی را به دیگر پایگاهها اعزام میکنیم.

* ایجاد امکان تمرین چتربازی و پرش از ارتفاع برای کلاهسبزهای ارتش

این پایگاه بهعنوان یک پایگاه معین تمامی نیازمندیهایی که دیگر پایگاهها با آن در طول ماموریت ها مواجه هستند را برآورده می کند. حالا ممکن است که این پشتیبانی در شمالغرب در مبارزه با ضد انقلاب نمود پیدا کند، در جنوب شرق در مبارزه با اشرار خود را نشان دهد و یا ماموریت های متنوع دیگری باشد. برای نمونه یکی از ماموریت هایی که ما در دو سال اخیر در دستور کار داشته و همواره انجام میدهیم. آماده سازی بسترهای لازم جهت اجرای تمرینهای تکاوری نیروهای ویژه ازجمله پرش از ارتفاع و چتربازی است؛ که این پایگاه فقط در سال 94 امکان پرواز نزدیک به 1400 چترباز جهت تکمیل دوره  آموزشی تکاوری فراهم کرد.


بالگرد شنوک آماده پرواز

* پوشش هوایی استانهای اصفهان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه در انتخابات مجلس

سوال:
از فعالیتهای این پایگاه در انتخابات اخیر بفرمایید؟


پایگاه چهارم هوانیروز بنا به موقعیت خود در بحث انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی فعالیت گستردهای داشت، این پایگاه در طول انتخابات استانهای اصفهان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد را پوشش داد و توانست با استفاده از ظرفیت های خود صندقهای رای را به دوردست ترین نقاط و مناطق صعب العبور منتقل کند تا انتخابات سالم و پر نشاطی را در تمامی نقاط کشور شاهد باشیم.

همچنین این  پایگاه بعد از پایان جنگ تحمیلی مدتی را در بحث سازندگی و آبادانی کشور صرف نمود و در کمک رسانی به ساخت سدهای کارون 3 و 4  و همچنین جهت انتقال سیستم نیرو کشور نقش مهمی را ایفا کرد.

* حضور پایگاه چهارم هوانیروز در بیش از 40 عملیات دفاع مقدس

سوال: نقش این پایگاه در دوران دفاع مقدس را تبیین کنید؟


هوانیروز اولین یگانی بود که در دوران دفاع مقدس خود را به سرزمینهای جنگ دیده رساند، به طور کلی هوانیروز و بهطور ویژه بالگردهای پایگاه چهارم اصفهان در روز دوم جنگ به سرعت خود را به استان خوزستان رساندند و نقش مهمی را در دفع دشمن و توقف ماشین جنگی عراق ایفا کردند.  

خلبانان این پایگاه در کنار دیگر همرزمان خود از دیگر پایگاهها در روزهای نخستین جنگ در عملیاتهای بکاو و بٌکش و همچنین عملیاتهای شناسایی توأم با رزم را در مقابل دشمن به نحو احسن انجام دادند و سپس عملیات اخذ تماس را که بایستی توسط نیروهای پیاده و زرهی انجام شود را توسط بالگردهای تک ور هوانیروز اجرا کردند.

پایگاه چهارم هوانیروز در 8 سال دفاع مقدس در بیش از 40 عملیات شرکت داشته است و در تمامی این عملیاتها به عنوان ستون فقرات اصلی یگان هوانیروز نقش آفرینی کرده و شهدای بسیاری را نیز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

* برگزاری نمایشگاه بزرگ بالگردی در دهه فجر و هفته دفاع مقدس

سوال:
از فعالیتهای فرهنگی این پایگاه بگویید؟


از آنجا که مقام معظم رهبری فرمودند زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست این پایگاه در جهت فرمایش ایشان هر ساله در راستای حفظ و ترویج آثار دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و جهاد گام برداشته و  دو نمایشگاه بزرگ را در دهه فجر و هفته دفاع مقدس برای تمامی اقشار بهویژه نسل جوان و دانشجوی کشور در استان اصفهان برگزار می کند.

لازم به ذکر است که در این نمایشگاه از روایتگران خلبان دوران دفاع مقدس و آخرین دستاوردهای و تجهیزات  در حوزه بالگردی و همچنین آخرین دستاوردهای هوانیروز در حوزه تسلیحاتی و جنگ افزار نیز استفاده شده و به مخاطبان ارائه میشود.

این مجموعه همچنین در ایام راهیان نور با اعزام راوی به مناطق عملیاتی شرایط را جهت انتقال ارزشهای و خاطرات دوران دفاع مقدس به مخاطبان فراهم میکند، همچنین یکی دیگر از فعالیت های فرهنگی ما همکاری با عوامل هنری و فیلمسازی جهت ساخت اجرای پروژه های دفاع مقدسی است.

سوال:
فعالیت این پایگاه در حفظ و نگهداری ظرفیتهای بالگردی به چه ترتیب است؟ توضیح دهد


این پایگاه ضمن اینکه فعالیتهای تعمیری خود را انجام میدهد توانایی لازم را جهت نگهداری و تعمیر دو درجه بالاتر از سازمان خود رانیز دارد. در این پایگاه اورهال بالگرد نیز انجام شده که گاها در رسانه ها منتشر می شود.

به همت متخصصان و کارکنان زحمتکش فنی و کادر پروازی مجرب بهحمدالله تحریمهای چندین ساله کشورهای فرامنطقهای نتوانسته بر روند فعالیتهای این پایگاه خللی ایجاد نماید، و این پایگاه همواره آماده است تا درهر نقطهای که سلسله مراتب فرماندهی دستور میدهد اجرای ماموریت داشته باشد.



پرواز بالگردهای کبرا بر فراز ستون زرهی

 

* هوانیروز و گذار از دو برهه مهم تاریخی

سوال:
با توجه به اینکه این پایگاه جزو معدود پایگاههای تخصصی بالگرد شنوک است؛ لطفا در خصوص فعالیت های آموزشی این پایگاه در این خصوص بفرمایید؟


هوانیروز در طول عمر خود دو برهه مهم تاریخی را پشت سر گذاشته است، اول نسل پیش از ما را در برمیگیرد که با پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت مستشاران آمریکایی یک مرحله از گذار را طی کردهاند و دوم نسل ما را نیز در دهه 80 با بازنشسته شدن نسل قدیمی در برمی گیرد که با رفتن نسل اول هوانیروز مرحله دوم گذار خود را پشت سر گذاشت و به کادر فنی و پروازی جوان خود اعتماد کرده و بحمدالله تاکنون نیز هیچ خللی در انجام ماموریت های ما احساس نشده و کادر جوان نیز به نحو احسن کار خود را انجام می دهند.
 
با توجه به اینکه آموزشگاه خلبانی شنوک در داخل این پایگاه قرار دارد از این رو یکی از فعالیت های ما در این پایگاه آموزش خلبانان شنوک است؛ ما توانستیم با فعالیت های مستمر و ارزنده کمبود خلبانان شنوک را پوشش دهیم.

* دورههای تخصصی بالگرد شنوک؛ از پرواز آزمایشی تا سراستاد خلبانی

خلبانان شنوک دراین پایگاه دورههای مختلف را میگذرانند که مهترین آنها دورههای انتقال خلبان از یک تخصص به شنوک است که در این پایگاه انجام می گیرد، یعنی خلبانی که میخواهد وارد رسته تخصصی شنوک شود پیش از آن باید دوره خلبانی یکی از بالگردهای دیگر را دیده باشد و سپس وارد دوره های تخصصی انتقال به شنوک شود.

این پایگاه در حال حاضر جهت اجرای دوره انتقال تخصصی شنوک برنامه آموزشی 55 ساعته را برای خلبانان آموزشی پیش بینی کرده، که هر ساعت آموزشی پرواز در این رسته برای ما بیش از 15 میلیون تومان هزینه دارد، یک خلبان که دوره کمک خلبانی شنوک را ببیند قطعا قریب به 750 میلیون برای پایگاه هزینه در بر دارد و ما در این پایگاه فرآیند آموزش کمک خلبانان شنوک را در 12 هفته انجام میدهیم. همچنین در این پایگاه ظرفیت تربیت خلبانان در دورههای خلبان آزمایشی، استاد خلبانی و سراستاد خلبانی شنوک وجود دارد.

* ترسیم مدل جنگهای نیابتی برای مقابله با گروههای تکفیری


سوال: در عرصه مقابله با جنگهای نیابتی تاکنون چه تمهیداتی را لحاظ کردید؟


همانطور که ماموریت ارتش جمهوری اسلامی حفظ مرزها و صیانت از کیان جمهوری اسلامی است هوانیروز نیز در این رابطه تمهیدات لازم را اتخاد کرده و در بحث تهدیدات ناشی از جنگهای نیابتی و مقابله با گروههای تکفیری- تروریستی اقدامات لازم را در راستای ارتقای توان رزمی و آماده بکار بودن بالگردها انجام داده است، پایگاه چهارم در این رابطه پروازهای هدفمند و مطابق با این مدل جنگها را ترسیم نموده و مهارتهای لازم را به خلبانان خود انتقال دادیم.


شلیک راکت بالگرد کبرا


پرواز راکت های بالگرد کبرا به سمت هدف


اصابت به نقطه هدف

همچنین بهطور مستمر انواع پروازهای اسلینگ، ناوبری، پرواز در شب، تیراندازی هوا به زمین، پرواز روی آب، نیز در این پایگاه انجام می شود تا در صورت بروز تهدید نیروهای ما از آمادگی و استحکام لازم جهت پاسخگویی و انهدام دشمن متخاصم برخوردار باشند.

* پایگاهی که در کشور نظیر ندارد

بهعنوان حسن ختام اگر مطلبی هست بفرمایید؟

در پایان میتوان عنوان کرد که این پایگاه با صلابت و به لحاظ تنوع ماموریت و تعداد بالگردها و همچنین مهارت خلبانان و کادر فنیاش یکی از مهمترین پایگاههای هوانیروز است که در کشور نظیر ندارد؛  لذا منحصر بفرد است و من افتخار می کنم که در این پایگاه خدمت می کنم و این اطمینان را به فرماندهان محترم می دهم که نیروهای سلحشور، پا در رکاب، با انگیزه ما در این پایگاه آماده اجرای ماموریت در جای جای میهن اسلامی هستند و همواره در راستای حراست از مرزهای کشورمان با شهامت، شجاعت و رشادت ماموریتهای خود را به نحو احسن انجام خواهد داد. 

الحمدالله خلبانان ما از مهارتهای بالایی برخوردارند و هم کارکنان فنی از تخصص کافی و هم بالگردهای ما از کیفیت عالی برای اجرای ماموریت برخوردار هستند.

* گفتوگو از مقداد کامکار

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار