گفت و گوی دفاع پرس با سخنگوی سازمان انتقال خون کشور:

روزه داری منعی جهت اهدای خون ندارد

سازمان انتقال خون،امسال درحالی به استقبال ماه مبارک رمضان می رود که خوشبختانه با ذخیره خوبی وارد ماه رمضان می شود ؛چرا که تمهیدات قوی پیش بینی شده وهیچ کمبود ذخایر خونی ندارد.
کد خبر: ۸۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶ - 05June 2016

روزه داری منعی جهت اهدای خون ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،دکتر بشیر حاجی بیگی،سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان  اینکه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تصورابطال روزه یا احتمال ضعف و بی حالی است،اظهارداشت: به استناد استفتائات و فتواهای موجود از مراجع دینی، اهدای خون نه تنها باعث ابطال روزه نمی شود بلکه واجب کفایی هم شمرده شده است.

مدیرروابط عمومی سازمان انتقال خون کل کشور تصریح کرد:مراکز انتقال خون استانی در کل کشور بعد از افطار در خدمت مردم هستند برای کسانی که طی روز فرصت نکردند یا به خاطر روزه داری نتوانستند می توانند 1تا 2ساعت پس از افطار جهت انتقال خون مراجعه کنند؛چراکهحجم خون از دست رفته با نوشیدن مایعات کافی در 2و 3ساعت پس از افطار با نوشیدن مایعات و آبمیوه جایگزین می شود.

دکتر حاجی بیگی با بیان اینکه 27درصد خون اهدایی مردم صرف بیمارستان های استان تهران می شود،ادامه داد: تهران کلانشهری است که حدود 170بیمارستان و مراکز درمانی خون مورد نیازرا از انتقال خون استان تهران تامین می کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به مشکلات تامین پلاکت درماه رمضان گفت: بیشترین مشکلات در مراکز استان در ماه مبارک رمضان تهیه پلاکت است؛چراکه تامین پلاکت 6ساعت پس ازاهدای خون باید از خون جدا شود،میزان نگهداری پلاکت در مراکز انتقال خون 3روز است اما میزان نگهداری خون 35روز است در نتیجه مراکز انتقال خون کمبود پلاکت و افزایش مصرف پلاکت فرزیس با تولیدی مرتفع می کنند.

وی با بیان اینکه فرد اهدا کننده می تواند در یک نوبت 5-6واحد پلاکت را اهدا کند،تصریح کرد:18درصد خون کل کشور از شهروندان تهرانی اخذ می شود.

برای جلوگیری از ضعف و بی حالی بعد از اهدای خون نیز توصیه می شود، روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات به خصوص نوشیدنی های شیرین مصرف شود و حتیالامکان در همان ساعات اولیه صبح به مراکز اهدای خون مراجعه شود

پایگاه های ثابت و سیار سازمان انتقال خون همه روزه علاوه بر ساعات رسمی کار، پس از افطار نیز پذیرای هموطنان هستند و حتی در شب های قدر تا سحرگاه به فعالیت خود ادامه می دهند اما این بدان معنا نیست که اهدای خون تنها به شب های قدر موکول شود.

مردم اهدای خون را موکول به شبهای قدر نکرده ؛نیاز همیشگی است

 دکتر حاجی بیگی با بیان اینکه معمولا در شب های قدر مراکز اهدای خون با ازدحام جمعیت مواجه می شوند و این خود مانع ارائه خدمات مطلوب و موجب معطلی مراجعه کنندگان است،تصریح کرد: از این رو از اهدا کنندگان گرانقدر تقاضا می شود که شب های دیگر را نیز مدنظر قرار دهند تا ضمن جلوگیری از این اتفاق، میزان اهدای خون به طور متعادل در طول ماه مبارک رمضان توزیع شود.

مدیر روابط عمومی مرکز انتقال خون استان تهران: لزوم ارایه اصل کارت شناسایی به منظور اهدای خون

حسین دزفولی ،مدیر روابط عمومی مرکز انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان 13مرکز دایر است ، تصریح کرد:پایگاه های ثابت و سیار سازمان انتقال خون همه روزه علاوه بر ساعات رسمی کار، پس از افطار نیز پذیرای هموطنان هستند و حتی در شب های قدر تا سحرگاه به فعالیت خود ادامه می دهند اما این بدان معنا نیست که اهدای خون تنها به شب های قدر موکول شود.

 

زمان فعالیت پایگاه های انتقال خون در ماه مبارک رمضان

*مرکز اصلی در خیابان وصال شیرازی 8صبح تا ساعت24شب پذیرای اهدا کنندگان خون است.

* مرکز نارمک در دوشیفت فعال است که شیفت اول از ساعت 8صبح تا ساعت 15و شیفت دوم از ساعت 19تا 24فعالیت می کنند.

*مراکز صادقیه ،آزادی ،ورامین ،مترو امام خمینی(ره)و مترو شهرری ،بیمارستان میلاد و شهدای تجریش همه روزه از ساعت 8صبح تا ساعت 15عصر آماده خدمات رسانی به اهدا کنندگان هستند.

*3مرکز شهر قدس،شهریار و رباط کریم از ساعت 8/30صبح الی 15عصر فعال است.

گفتنی است شهر قدس فقط روزهای زوج و رباط کریم فقط روزهای فرد اما شهریارهمه روزه آماده ارایه خدمات به اهداکنندگان هستند.

*مرکز اهدای خون پیروزی صبح ها تعطیل و از ساعت 19تا 24دایر هستند.

علاوه بر این مراکز تیم های سیار اهدای خون حرم حضرت عبد العظیم و هیات رزمندگان غرب در خیابان آزادی مراکز سیاری هستند که از ساعت 19تا24شب اهدا کنندگان می توانند مراجعه کنند.

 همچنین علاوه بر پایگاه های فوق الذکر، جشن رمضان باغ موزه قصر در خیابان شریعتی و دانشگاه افسری امام علی (ع) در خیابان امام خمینی(ره) هم آماده ارایه خدمات به اهداکنندگان هستند.

 دزفولی با بیان اینکه به طور معمول مراکزوصال، نارمک و پیروزی در شبهای قدر فعال اند،تصریح کرد:ارایه اصل کارت شناسایی(کارت ملی، شناسنامه و یا گواهینامه) به منظور اهدای خون الزامی است.

مدیر روابط عمومی مرکز انتقال خون استان تهران خاطرنشان کرد:بهترین زمان خون دادن در ماه مبارک رمضان ،اوایل صبح  است  که فاصله زیادی از سحر نگذشته و بدن توان انتقال خون را دارد لذا به روزه داران توصیه می شود زمان سحر مایعات زیا بنوشند.

وی تصریح کرد: در دوهفته نخست ماه مبارک رمضان به دلیل ضعف جسمانی که برخی دچار می شوند از افرادی که به هر دلیل قادر به روزه گرفتن نیستند تقاضا می شود در مرکز انتقال خون حضور یابند.

دزفولی در پاسخ به این سوال که شرایط اهدای خون چیست،اظهار داشت:به لحاظ شرایط سنی 18سال تمام و حداکثر 60سال وهمچنین وزن کمتر از 50کیلوگرم  وفشارخون نرمال باشد.

گفتنی است؛پزشکان مشاور اهدای خون هم آمادگی پاسخگویی به مشکلات اهداکنندگان را دارند.

دکتر فرانک اعتصام،معاون اهداکننده سازمان انتقال خون استان تهران:نظم در اهدای خون؛ شرط بقای بیماران نیازمند

دکتر فرانک اعتصام ،معاون اهداکننده سازمان انتقال خون استان تهران ضمن توصیه هایی در خصوص روزه داران اظهارداشت:هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است که با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچ گونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

وی ادامه داد:رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

اعتصام افزود:برای اینکه کمترهنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیزو سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.

معاون اهداکننده سازمان انتقال خون استان تهران اظهار داشت: خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

وی با بیان اینکه سعی کنید در ماه رمضان میوه های آب دار و سبزی های بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید،تصریح کرد: بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

اعتصام ادامه داد:بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید همچنین خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحرسبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید

معاون اهدا کننده سازمان انتقال خون استان تهران با تاکید بر اینکه بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید،اظهار داشت:از خوردن غذا و شیرینی های فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید و سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورش را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید

وی افزود: برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید، بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.

دکتر فرانک اعتصام،معاون اهداکننده سازمان انتقال خون استان تهران درخاتمه اظهارداشت:نظم اهدای خون در ماه مبارک رمضان منجر به عدم چشم انتظاری بیماران می شود به خصوص در دو هفته اول ماه مبارک رمضان  زیراروزه داری با اهدای خون هیچ منافاتی ندارد زیرا ازصبح تا ظهر بهترین زمان اهدای خون است اما دراواسط روز پیشنهاد نمی شود به همین دلیل اکثر پایگاه ها را به سمت شیفت شب سوق داده ایم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار