جنگ‌افزارشناسی1/

تک تیرانداز "دراگانوف" را بیشتر بشناسیم + عکس

تک تیرانداز دراگانوف سلاحی انفرادی است که بیشتر در عملیات‌های تجسسی کاربرد داشته و برای از کارانداختن نفرات شاخص دشمن، در حین عملیات کمین از فاصله دور به کار می رود.
کد خبر: ۸۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶ - 06June 2016

تک تیرانداز

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، اگرچه استفاده از سلاحهای تک تیرانداز از دیرباز تاکنون در عرصه نبردها و منازعات مختلف کاربرد داشته و ارتشهای جهان همواره از این نوع تسلیحات جهت اهداف خاص استفاده میکردند، اما با شکلگیری موج جدیدی از ناامنیها در منطقه غرب آسیا و ظهور و بروز گروههای موسوم به تکفیری-تروریستی، این سلاحها جایگاه ویژهای را نسبت به قبل پیدا کرده است.

تغییر در نوع تهدیدات و راهیابی دامنه آن به فضاهای شهری، معابر، پلها و ساختمانهای بلند اهمیت این نوع سلاحها را در حذف فرماندهان میدانی، عناصر کلیدی، شکار انواع بالگردها و حتی مقابله با نفربرهای زرهی، و انهدام سامانههای ارتباطی منصوب بر انواع خودروها بیش از پیش کرده است. لذا ارتش ایران که همواره با رصد نوع تهدیدات ظرفیتهای مقابله را در خود ایجاد میکند، اخیرا با راه اندازی مدارس تکتیراندازی و بهینهسازی این نوع سلاحها، نسل جدیدی از سلاح تکتیرانداز را در اختیار یگانهای عملیاتی خود گذاشته است؛ که در ذیل بیشتر به این موضوع پرداخته میشود.

* تحویل دراگانوفهای بهینه شده به تکاوران نزاجا

براساس این گزارش سابقه استفاده نیروهای مسلح ایران از تکتیراندازها به دوران دفاع مقدس بازمیگردد. ایران اسلامی در آن زمان از دراگانوفهای روسی که در میان رزمندگان به "قناسه" مشهور بود استفاده میکرد، در آن زمان بیشتر این تسلیحات در پیشرویهای صورت گرفته از ارتش رژیم بعثی به غنیمت گرفته میشد.



اسلحه دراگانوف مجهز به دوربین و سرنیزه

پس از دوران دفاع مقدس بنا به اهمیت و نیاز یگانها، صنعت دفاعی و سازمانهای جهاد خوکفایی ارتش و سپاه پاسداران مدلهایی از این نوع تسلیحات را در کالیبرهای مختلف ساخته و در اختیار نیروها قرار دادند. نیروی زمینی ارتش نیز در سال جاری همزمان با ایام بزرگداشت ارتش در بیست و چهارم فروردین ماه طی مراسمی که در مرکز آموزش و پشتیبانی نزاجا برگزار شد، ضمن رونمایی از چندین دستاورد جدید و تحویل آن به یگانهای تابعه، تعدادی از تکتیراندازهای بهینهسازی شده دراگانوف که مجهز به دوربینهای حرارتی شده بودند را به تکاوران تیپ 65 نوهد ارتش ارائه کرده و بدین ترتیب کلاهسبزهای نزاجا تجهیز شدند.

این سلاح توسط «ایوگینی فدروویچ دراگونف» اسلحهساز کهنهکار روسی در اوائل دهه 1960 یک دهه بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شد. مکانیزم عملکرد این سلاح بسیار شبیه به کلاشنیکف بوده و اکثر قطعات آن از روی این سلاح ساخته شده است.

* دراگانوف؛ از مختصات تا کاربرد عملیاتی

سلاح تکتیرانداز "دراگانوف" سلاح انفرادی است که بیشتر در عملیاتهای تجسسی کاربرد داشته و برای از کارانداختن نفرات شاخص دشمن، در حین عملیات کمین از فاصله دور به کار میرود. این سلاح از وزن کم و دقت فوقالعادهای برخوردار است و با ظاهری زیبا، عملکردی مطمئن و بیخطر دارد.

این سلاح با کالیبر 7/62 و سرعت چرخش گلوله در دهانه لوله 800 متر بر ثانیه قادر است 30 الی 40 تیر را در دقیقه شلیک کند.

برد موثر این سلاح با سایت مکانیکی 1200 متر است و وزن آن با در نظر گرفتن تکیهگاه گونه و سایت تلسکوپی 4500 گرم است.

طول این سلاح 1220 میلیمتر و طول لوله آن 620 میلیمتر است، گنجایش خشاب این سلاح بهطور معمول 10 فشنگ از نوع مهمات پوکه فولادی است.


گلوله وسط کالیبر 7/62

این سلاح نیمه اتوماتیک بوده و با فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح و با هوا خنک میشود. این سلاح با خشاب ده تایی تغذیه شده و انواع دوربینهای دید در شب و روز بر روی آن قابل نصب است.

* نصب دوربین حرارتی بر روی تکتیرانداز "دراگانوف"

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم رونمایی و تحویلدهی تجهیزات جدید این نیرو در مرکز آموزش و پشتیبانی نزاجا اظهار داشت: امروز با چهره جدیدی از تهدیدات مواجه هستیم که با توجه به فضای تهدیدی جدید، با انجام اقداماتی خود را برای مقابله با آنها آماده میکنیم.

وی برای نمونه به تشکیل یگانهای واکنش سریع و راهاندازی مدارس تکتیرانداز و همچنین ساخت انواع تسلیحات انفرادی در کالیبرهای مختلف اشاره کرد.
 


نیروی زمینی ارتش با نصب دوربین حرارتی بر روی این سلاح که قادر است در تمامی شرایط آب هوایی و اوقات مختلف شبانه روزی سیگنالهای مورد نیاز را در رابطه با شکار اهداف مستتر، در اختیار تک تیرانداز قرار دهد، بر قابلیتهای رزمی آن افزوده است.

نصب ریل بر روی دراگانوفهای نیروی زمینی یکی دیگر از اقدامات سازمان جهادخودکفایی این نیرو است؛ که قابلیتهای عملیاتی آن را اضافه کرده و بدین سبب سرعت نصب دوربین و همچنین نصب سیستمهای اپتیکی مختلف بر روی سلاح را افزایش داده و در واقع کارایی این سلاح را در صحنه نبرد بیشتر میکند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار