رییس پلیس آگاهی ناجا هشدار داد:

کلاهبرداری‌های پیامکی همچنان قربانی می‌گیرد

رییس پلیس آگاهی ناجا از رسانه‌ها خواست که در مورد کلاهبرداری‌های پیامکی تحت عنوان برنده شدن در مسابقه و...آموزش‌های لازم را به شهروندان داده و آنان را حساس کنند چراکه همچنان این شیوه از کلاهبرداری قربانی می‌گیرد.
کد خبر: ۸۵۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲ - 31May 2016

کلاهبرداری‌های پیامکی همچنان قربانی می‌گیرد

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار محمدرضا مقیمی سه شنبه در نشست خبری خود به ارائه آمارهایی درصدی از قتل و جرائم جنایی پرداخت و افزود: در سال گذشته31 درصد از قتلها توسط بستگان مقتول انجام شد و البته این آمار نسبت به سال 93 کاهشی 6 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه 37 درصد قتلها با سلاح سرد انجام شده است، افزود: بیشترین انگیزه قتل درپی نزاع خیابانی و همچنین اختلافات قبلی با مقتول رخ می دهد.

رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به سرقت مسلحانه اظهار کرد: متاسفانه در سالهای اخیر سرقتهای مسلحانه خشونت آمیزتر شده و برخی از این افراد هنگام سرقت مالباخته را می زنند.

مقیمی در ادامه به فعالیتهای قرارگاه مبارزه با سرقت اشاره کرد و افزود: در سال گذشته سرقت 5 درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش سرقت باید دیگر دستگاهها و مسئولان هم کمک کنند، گفت: متاسفانه در موضوع سرقت خودرو 90 درصد سرقتها مربوط به خودروهای داخلی است و در این بین تنها یک مدل خودرو 70 درصد سرقتها را به خود اختصاص داده است، این یعنی اگر تنها این یک مدل خودرو نسبت به ایمن سازی وسیله خود اقدام کند سرقت خودرو کاهش چشمگیری می یابد.

وی ادامه داد: البته یک فرضیه می گوید خودرویی که بیشترین تعداد را دارد بیشترین سرقت را هم دارد؛ اما فرضیه دیگر هم می گوید که این خودروها فاقد ایمنی لازم هستند.

مقیمی گفت: پر خطرترین خودروی ما در سرقت پراید است که البته شرکتهای خودرو ساز قول هایی به ما داده اند تا نسبت به ایمنی آن اقدام کنند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا در ادامه با اشاره به فعالیتهای پلیس و مقابله با کاهش سرقت اظهار کرد: توصیه ما این است که صاحبان صنوف مختلف حتما با مراجعه به پلیس از مشاورهها و خدمات انتظامی بهرهمند شوند. به عنوان مثال طلاساز و طلافروشی جزو مشاغلی است که احتمال وقوع سرقت از صاحبان آنها وجود دارد و در مقابل متاسفانه ساعت تردد این افراد نیز به صورت عام قابل تشخیص بوده و مشخص است باید در این زمینه خود این افراد اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: استفاده از دوربینهای مداربسته و تجهیزات کنسولی نیزعامل مهمی است که متاسفانه حتی برخی از شرکتها و بانکها نیز به آن توجه کافی ندارند.

مقیمی با بیان اینکه باید از ظرفیت نگهبان محله و پلیس پیشگیری نیز برای تأمین امنیت استفاده کرد، درباره اینکه چطور میتوان چنین خدماتی را از پلیس دریافت کرد، به ایسنا گفت: این افراد با مراجعه به مجموعه ناجا میتوانند خدمات موردنظرشان را دریافت کنند. ما در پلیس آگاهی به آنها مشاوره میدهیم و خدمات اجرایی بیشتر را میتوان از یگانهایی همچون پلیس پیشگیری دریافت کنند.

وی با اشاره به شیوه دیگری از سرقت خودرو که سرقت از داخل خودرو است، اظهار کرد: در این زمینه نیز اقلام داخل خودرو اهمیت زیادی دارد و متاسفانه بسیاری از شهروندان به اقلامی که داخل خودروشان دارند توجهی نداشته و هنگام پارک خودرو کنار خیابان آن را با اقلام گرانبهایش پارک میکنند.

طرح عملیاتی آگاهی برای شناسایی «دستدوم فروشها»

مقیمی از اجرای طرح عملیاتی پلیس آگاهی برای شناسایی «دستدوم فروشها و تعمیرگاهها» خبر داد و گفت: ما به دنبال این هستیم که استفاده از بیمه کالا برای تجهیزات داخل خودرو توسعه یابد در این شرایط به عنوان مثال اگر ضبط خودرویی مورد سرقت قرار بگیرد بیمه به جای پرداخت پول وسیله مسروقه را جایگزین خواهد کرد.

به گفته رئیس پلیس آگاهی ناجا 52 درصد از سرقتهای خیابانی از نوع سرقت خرد بوده و تنها یک درصد از سرقتها، سرقت مسلحانه است و البته همین تعداد نیز برای پلیس غیرقابل قبول است و با جدیت به آنها رسیدگی میکند.

وی گفت: در سال جاری هیچ مورد قتل سریالی نداشتهایم. درسالهای گذشته نیز یکی دو مورد بود که در همان ابتدا شناسایی و با عامل آن برخورد شد.

افزایش جعل و کلاهبرداری در کشور

مقیمی با اشاره به آمارهای حوزه جعل و کلاهبرداری اظهار کرد: در سال 94 نسبت به سال 93 وقوع کلاهبرداری 14 درصد افزایش یافته که البته میزان کشفیات پلیس نیز 9.7 درصد افزایش داشته است.

کلاهبرداریهای پیامکی همچنان قربانی میگیرد

وی از رسانهها خواست که در مورد کلاهبرداریهای پیامکی تحت عنوان برنده شدن در مسابقه و... آموزشهای لازم را به شهروندان داده و آنان را حساس کنند چراکه همچنان این شیوه از کلاهبرداری قربانی میگیرد.

مقیمی همچنین درعین حال میزان «کشف به وقوع» در سال 94 نسبت به 93 را دارای کاهشی 3.5 درصدی اعلام کرد.

وی با اشاره به آمار جرایم جنایی نیز گفت: در سالهای اخیر همواره جرایم جنایی در کشور سیر نزولی داشته به طوری که نرخ قتل از 2.5 در سال 92 به 2.4 در سال 94 کاهش یافته است. همچنین میزان کشف پروندههای پیشین نیز رشد 18 درصدی داشته است که ما برای تحقق این امر از ظرفیت افسران و کارآگاهان بازنشسته نیز استفاده کردهایم.

افزایش 15 درصدی ارزش ریالی کالای قاچاق مکشوفه

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اقدامات پلیس در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: برخورد با قاچاق کالا و ارز بخصوص برخورد با دانهدرشتها و پروندههای کلان از اولویتهای جدی در پلیس آگاهی است. در سال 94 ارزش ریالی اقلام قاچاق کشف شده نسبت به سال 93 افزایشی 15 درصدی داشته است. همچنین انهدام باند و کشف پروندههای بالای 500 میلیون تومان نیز 25 درصد افزایش را نسبت به سال 93 نشان میدهد.

سردار مقیمی به آمار پلیس آگاهی در دو ماه امسال نیز اشاره کرد و گفت: در دو ماهه امسال ارزش ریالی اقلام قاچاق مکشوفه نسبت به سال مشابه سال قبل 46 درصد افزایش داشته است. همچنین برخورد با باندهای قاچاق نیز افزایش 22 درصدی را نشان میدهد.

هشدار نسبت به جرایم علیه کودکان با تعطیلی مدارس

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به تعطیلی مدارس اظهار کرد: یکی از جرایمی که بیم افزایش وقوع آن میرود، جرایم علیه کودکان همزمان با تعطیلی مدارس و آغاز فصل تابستان است. در این ایام کودکان با زیورآلات در کوچه و خیابان حضور پیدا میکنند که همین موضوع ممکن است باعث سوءاستفاده سارقان شود. از این رو مهمترین عامل پیشگیری از این جرایم آگاهسازی خانوادهها و نظارت آنان بر کودکان خود است. ضمن اینکه نوع دیگری از جرایم که ممکن است علیه کودکان و به ویژه نوجوانان رخ دهد آشنایی آنان با غریبهها در فضای مجازی است که منجر به قرار ملاقات و دیدار این افراد با سودجویان شود که در این خصوص نیز باید خانوادهها هوشیار باشند.

وی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به اینکه در آغاز فصل تابستان قرار داریم مورد خاصی از جرایم کودکان گزارش نشده، ادامه داد: تجربه نشان میدهد که در سالهای گذشته همزمان با تعطیلی مدارس این جرایم برای کودکان وقوع بیشتری داشته و باید توصیههای لازم ارائه شود.

مقیمی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیتهای مجموعه تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا اشاره کرد و گفت: کشفیات علمی پلیس آگاهی با استفاده از ظرفیت مرکز تشخیص هویت در سال 94 افزایشی صددرصدی نسبت به سال 93 داشته است. همکاران من در مجموعه تشخیص هویت در آمادهباش کامل هستند و حتی در برخی از حوادث کشور نیز با توجه به ارتباطاتی که ما با اینترپل داریم از مرکز تشخیص هویت ایران درخواست کمک میشود.

به گفته مقیمی، مرکز تشخیص هویت در حوادث داخلی همچون سیل استان البرز، فاجعه منا، سقوط هواپیما، انفجار در بازار تهران و... نیز اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

مقیمی راهاندازی بانک اطلاعات تشخیص چهره و بانک اطلاعات ژنتیک را دو اقدام دیگر در پلیس آگاهی برشمرد و گفت: بانک اطلاعات ژنتیک میتواند در شناسایی اجساد مجهولالهویه کمک زیادی به پلیس بکند.

رییس پلیس آگاهی ناجا همچنین در پایان توضیحاتی را درباره ماجرای شلیک گلوله به مدیر کل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری ارائه کرد.


 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار