دبیر همایش ملی تئاتر مردمی خرداداعلام کرد:

16 اثر نمایشی با موضوع حضرت امام راحل روی صحنه می رود

دبیر سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد، گفت: 16 اثر نمایشی با موضوع حضرت امام (ره) در این همایش روی صحنه می رود.
کد خبر: ۸۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ - 31May 2016

16 اثر نمایشی با موضوع حضرت امام راحل روی صحنه می رود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، امیرحسین شفیعی روز سه شنبه در نشست خبری سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری افزود: این همایش تاکنون دو دوره برگزار شده که نخستین دوره آن 12 سال پیش به پیشنهاد کوروش زارعی و دوره دوم آن سال گذشته به همت حوزه هنری برپا شد.


وی ادامه داد: دوره پیش مجموعهای از اجراها در تهران، گلزار شهدا و حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد. با تغییرات ایجاد شده در مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حضور کوروش زارعی در این مجموعه، تصمیم بر این شد تا سومین دوره همایش به صورت مستقلتر و منظمتر و سالانه برگزار شود.


دبیر سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد عنوان کرد: این همایش تاکید بسیاری بر تئاتر مردمی و حضور مردم در هنرهای نمایشی دارد و به همین دلیل هم عنوان تئاتر مردمی را برای آن انتخاب کردیم.


وی بیان کرد: این همایش از 13 تا 16 خردادماه در مرقد امام (ره)، گلزار شهدای بهشت زهرا (س)، میدان امامحسین (ع)، مجموعه تئاتر شهر و پارک دانشجو برپا خواهد شد و آثار متعددی در قالب آن به اجرا درمیآید.


وی افزود: 14 خردادماه نیز از صبح تا بعد ازظهر در ایستگاه امام خمینی (ره)، آثار نمایشی با محوریت امامخمینی (ره) اجرا میشود.


شفیعی تصریح کرد: از اینکه شرایطی فراهم شده که در نیمه خردادماه و همزمان با قیام پانزده خرداد و ارتحال امام (ره) آثار نمایشی مرتبط اجرا کنیم، جای خوشحالی دارد و هنرمندان در این زمینه آثار قابل توجهی ارائه خواهند کرد.


وی عنوان «تئاتر مردمی» را خلاقانه دانست و افزود: حضور مردم به عنوان مخاطب در زمان اجرای این آثار بسیار حائز اهمیت است و ساماندهی آن توسط دفتر حوزه هنری نقطه عطفی در کارنامه مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری محسوب میشود.


دبیر این همایش افزود: 16 اثر نمایشی با موضوعات حضرت امام(ره) و زندگی و آثار وی و همچنین نقش ایشان در انقلاب اسلامی و قیام 15 خرداد در سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد اجرا می شوند؛ بعلاوه دو مجلس نامه «سوی خورشید» به کارگردانی احد صدری و «انقلاب سفید» به کارگردانی مهدی دریایی در مرقد امام (ره) روی صحنه می روند.


وی اضافه کرد: دو پرفورمنس نیز با موضوع حضرت امام (ره) و 15 خرداد تحت عنوان «راه بیپایان» اثر راضیه دهپایینی و «پابرجا» اثر روحالله سنایی اجرا میشوند.


شفیعی ضمن اشاره به اینکه 12 استان در این دوره از همایش تئاتر مردمی خرداد مشارکت دارند، اظهار کرد: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تمرکز بسیاری بر شهرستانها دارد و میخواهد از ظرفیت هنرمندان شهرستانی بیشتر استفاده کند؛ از این رو بخش مهمی از آثار سومین همایش به شهرستانها اختصاص خواهد داشت.


وی با اشاره به حضور زائران بسیار در روزهای 13 و 14 خردادماه در تهران، پر کردن بخشی از اوقات فراغت این زائران را برعهده این همایش اعلام کرد و گفت: قرار است این اتفاق به عنوان یکی از مهمترین فعالیتها و برنامههای حوزه هنری ثبت شود و هر ساله به صورت منسجمتر و منظمتر برگزار شود. البته ممکن است در دورههای بعدی بخش نمایشنامه نویسی نیز به آن اضافه شود.


شفیعی به اجرای دو نمایش آیینی از بوشهر و گیلان اشاره و تصریح کرد: این دوره همایش به صورت غیررقابتی برگزار میشود؛ اما برای دوره بعد فراخوانی منتشر می کنیم؛ بنابراین هنرمندان میتوانند در دوره آتی برنامهریزی لازم برای حضور داشته باشند.


دبیر سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد یادآور شد: در این دوره به علت زمان محدودی که از ورود زارعی به حوزه هنری و فرصت کمی که تا 15 خرداد وجود داشت، شرایط برای انتشار فراخوان به وجود نیامد؛ بنابراین با توجه به ارتباطات با استانها از گروههای نمایشی خواستیم تا آثار خود را در قالب این همایش ارائه کنند.


به گفته شفیعی، برای نخستین بار اختتامیه سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد 16 خرداد در تماشاخانه مهر حوزه هنری ساعت 18 برگزار میشود.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار