گفت‌و‌گوی دفاع پرس با "محمد تاجیک"؛

"روایت سفر به سوریه" را به سردار شهید حسین همدانی تقدیم کردم

"برای سفر به سوریه هزینه‌ای از کسی دریافت نکردم اما برای رفت و آمد نیازمند هماهنگی‌هایی بودم که با همکاری مستشاران نظامی ایران در سوریه صورت گرفت. این کتاب را تقدیم به سردار شهید حسین همدانی کردم که من را در این کار کمک کرد و خیلی هم دوست داشت اثر را ببیند. حیف شد که او را از دست دادیم."
کد خبر: ۸۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷ - 31May 2016

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتابِ عکس «روایت سفر به سوریه» که شامل بیش از 200 قطعه عکس از آثار «محمد تاجیک» است، هفتهی گذشته توسط «نشر نارگل» منتشر شد و روز گذشته با حضور خانوادهی معظم شهدا و فعالان عرصهی هنر و ادبیات پایداری در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از کتاب «روایت سفر به سوریه» مستندی کوتاه درباره حضور خالق اثر در سوریه به کارگردانی «محمدرضا قنادان» پخش شد، همچنین ترانهای با موضوع شهید همدانی توسط «کسری کاویانی» اجرا شد.

کتابِ «روایت سفر به سوریه»، نخستین آلبوم تصویری منتشر شده در جهان با موضوع سوریه و مردم این کشور در جنگِ اخیر به شمار میرود که حاصل سفر چند ماههی «محمد تاجیک» در سال 1392 به سوریه است.

از این رو به گفتوگویی کوتاه با تاجیک پرداختیم که در ادامه میخوانید:

تاجیک: جنگ سوریه، پنجمین جنگی بود که در آن عکاسی کردم. پیش از آن جنگهای ایران - عراق، عراق - کویت، افغانستان و عراق را عکاسی کرده بودم. من عکاس جنگ نیستم و دوست ندارم با این عنوان شناخته شوم. من تاریخ نگارم و دوست دارم برای نسلهای آینده بگویم که مردم سرزمینشان در جنگ چه کشیدهاند. و این گفتن را من نمیگویم بلکه من بدون قضاوت به میدان میروم و سعی میکنم برداشتهایم را در کارهایم تسری ندهم لذا در سوریه و عراق از دو سو عکاسی کردم. یعنی هم با ارتش سوریه بودم و هم با داعشیها.

از آنجایی که داعش بر رسانه تاکید دارد و هدف از این تاکید ایجاد رعب و وحشت در بین مردم است، مرا به عنوان یک چشم میدید لذا با حفظ ملاحظاتی که در ارتش سوریه نیز بود با بنده همکاری میکردند. باتوجه به آن هدفی که داعشیها دارند من از 70 سر بریدن عکاسی کردم. البته بیشتر موجهای وحشتی که به راه میاندازند با استفاده از تکنیکهای هالیوودی در شهرکی سینمایی در درعا انجام میشود.

من 17 روز با نیروهای ارتش سوریه بودم و هر دو من را امین میدانستند و از من میخواستند که عکسهایم را پس از برداشت به تایید آنها برسانم من نیز باید با رفتارهایم اطمینان آنان را جذب میکردم.

به نظر من نیروهای سوری آرمانی نمیجنگند. در صورتی که نیروهای عراقی، لبنانی، افغانستانی، پاکستانی و ایرانی آرمانی میجنگند که اینان عنوان مدافعان حرم دارند. مدافعان حرم در واقع مدافع حرمتها هستند.

از آنجایی که بنده با هر دو گروه بودم، در خصوص تفاوت مقایسه رفتاری باید بگویم که داعشیها حس تجاوزگری دارند. با هر دو گروه به خانههای مردمی که به دست نیروها افتاده بود، رفتم. مدافعان حرم لبنانی، عراقی و افغانستانی در خانههای مردم به مردم دست نمیزدند اما داعشیها هر آن چیزی را که میتوانستند به غارت میبردند و هر آن چیزی را هم که نمیتوانستند با خود ببرند تخریب میکردند تا به دست دیگری نیافتد. سوال این است که شما میگویید با آدم این کشور مشکل دارید چرا به مال مردم تجاوز میکنید؟ البته این کار آنان بی ارتباط با تولید ارعاب نیست.

عکسهایی که در این کتاب به چاپ رسیده است، 10 درصد موجودی من است و نمای کلی از سوریه و زندگی و جنگ در آن را به تصویر کشیدهام. عدهای فکر میکنند که سوریه مانند بیابانی است که همدیگر را میکشند اما آنجا هم زندگی جریان دارد و مخالف و موافق در کنار همدیگر زندگی میکنند.

ویژگی جنگ در سوریه این است که دوست و دشمن شبیه به هم هستند و جنگ منظم نیست. لذا کار برای جنگجویان و هنرمندان سخت است اما از لحاظ برای بنده خوب بود چرا که توانستم با مردم ارتباط برقرار کنم.

برای سفر به سوریه هزینهای از کسی دریافت نکردم اما برای رفت و آمد نیازمند هماهنگیهایی بودم که با همکاری مستشاران نظامی ایران در سوریه صورت گرفت. این کتاب را تقدیم به سردار شهید حسین همدانی کردم که من را در این کار کمک کرد و خیلی هم دوست داشت اثر را ببیند. حیف شد که او را از دست دادیم.

کار بعدی من در خصوص یمن است که حدود شش ماه است این کار را آغاز و سفرهایی به یمن داشتهام. در یمن به مانند سوریه جنگ نداریم و بخشی در غربیترین نقطه این کشور درگیر جنگ نظامی سخت است. من تلاشم این است که سبک زندگی در این کشور و شهرهای صنعا، تعز و عدن را به تصویر بکشم که البته تاکنون موفق به حضور در عدن نشدم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار